تیم فوتبال صنعت نفت آبادان و رویای مدیریت/ جمال بخشنده نیا

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: شاید باور کردنش سخت باشد ولی چاره ای جز این نیست که قبول کنیم فوتبال آبادان و مشخصاً تیم صنعت نفت این شهر که بازیکنان بزرگی همچون مرحوم پرویز دهداری؛مرحوم منوچهر سالیا؛ مرحوم علی نکویی؛ مرحوم غلامحسین مظلومی؛ پرویز مظلومی؛ عبدالرضا برزگری؛ ابراهیم قاسمپور و در سالیان اخیر : مسعود شجاعی؛ محمد علوی؛ مهدی هاشمی نسب؛ بهنام سراج؛ امید شریفی نسب؛ احمد رضا عابدزاده و بسیاری از بزرگان دیگر را به فوتبال ایران معرفی کرده که تعدادی از آنان منشا” افتخار آفرینی برای کشورمان بودند همانند مرحوم پرویز دهداری که معلم اخلاق نام گرفت یا برادرن مظلومی که واقعا” سالها برای فوتبال ایران زحمت کشیدند همینطور ابراهیم قاسمپور که در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در ترکیب اصلی تیم ایران قرارداشت ، سالیان سال است که افول کرده و دیگر نه خبری از بازیکنان ملی پوش است و نه حضور صنعت نفت در سطح اول فوتبال کشور .
سالیان سال است که این تیم با آن عقبه درخشان تنها آرزوی هوادارانش حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران یعنی لیگ برتر است که البته به آرزویی دست نیافتنی بدل شده و در بهترین حالت فصل قبل بعد ازحیف و میل بودجه چندین میلیاردی که از قضا این تیم را در زمره متمول ترین تیمهای  لیگ یک قرار داد به رتبه نازل پنجمی بسنده کرد .
حال این سوال ذهن هواداران فوتبال را به خود معطوف میکند که در گذر ایام چه بر سر این تیم آمده که  چندین سال است در لیگ یک دست و پا میزند .
آیا جوانان آبادانی دیگر عشق و علاقه خود به فوتبال را از دست داده اند ؟
آیا جوانان آبادانی دیگر به مانند گذشته سرشار  از  استعداد و تکنیک ذاتی نیستند ؟
آیا کمبود امکانات و بودجه مانع از نتیجه گیری این تیم شده ؟
آیا عدم حمایت توسط هواداران فوتبال دوست آبادانی تیم را به این روز انداخته ؟
اینها همه جوابهایی است که ممکن است منتقدانی که دورادور  نظاره گر وضعیت تیم محبوب آبادان و خوزستان هستند به آن برسند ولی با کمی تامل و واشکافی دقیق تر اوضاع و احوال تیم میفهمیم جواب سوال چیزی غیر از اینهاست .
برای پی بردن به میزان عشق و علاقه جوانان این شهر کافیست به کوچه پس کوچه های شهر و زمین های خاکی سری بزنید تا متوجه علاقه بی حد و حصر جوانان به فوتبال شوید.
برای اثبات استعداد ذاتی جوانان آبادانی همین بس که تیم های  پایه فوتبال نفت آبادان در تمام رده ها  و در بالا ترین سطح فوتبال کشور جزو تیمهای مدعی به حساب می آیند و هر ساله بازیکنان مستعد فراوانی از طریق همین تیمها به اردوهای تیم ملی در رده های پایه دعوت میشوند.
از نظر امکانات و بودجه یقینا باشگاه نفت آبادان به پشتوانه شرکت نفت حتی با وجود کم لطفی های مسولان تهرانی باز هم اوضاع مناسبتری نسبت به سایر تیمها حتی در لیگ برتر دارد کما اینکه در فصل جاری اقدام به جذب ۱۱ بازیکن غیر بومی نمودند که البته از عهده هر تیمی بر نمی آید.
موضوع عدم پشتیبانی هواداران از تیم محبوبشان حتی توسط بیگانه ترین افراد با فوتبال هم رد میشود و اغراق نیست اگر بگوییم فوتبال دوستان آبادانی به عنوان یک برند در کل کشور شناخته میشوند و تعصب و غیرت هواداران نفت آبادان بر هیچ کس پوشیده نیست برای اثبات این موضوع هم همین بس که استادیوم تختی تا به حال هوادارانی جز هواداران نفت آبادان را در خود جای نداده است .
پس چه اتفاقاتی می افتد تیمی که   در رده های پایه  از حضور جوانان مستعد بهره میبرد از بهره گیری از این جوانان در تیم بزرگسالان عاجز است و متاسفانه هر ساله شاهد کوچ این استعدادها به سایر تیمها هستیم.
چه تفکراتی بر مدیریت تیم حاکم است که فقط برای یک فصل اقدام به جذب ۱۱ بازیکن غیر بومی میکند؟
بازیکنانی که تا به اینجای کار هیچ گونه کار آیی برای تیم نداشتند ولی با مبالغ بالا به این تیم جذب شده اند.
آیا از دید مدیریت این تیم جوانان این شهر حتی توانایی کسب این نتایج ضعیف را نداشتند؟
 مگر نتایج از این ضعیفتر هم ممکن است که مدیریت تیم از میدان دادن به جوانان شهر واهمه داشتند ؟
با توجه به عملکرد بازیکنان جذب شده واضح است به مانند پایان هر فصل تمام این بازیکنان از تیم جدا خواهند شد در این صورت آیا بازیکنان جایگزین مناسبی که توانایی و تجربه بازی در این تیم را دارند وجود خواهند داشت؟
باز هم واضح است که با این وضعیت خلا وجود بازیکنان کار آمد پر نخواهد شد و  مدیریت تیم برای فصل بعد هم مجبور به جذب بازیکنان غیر بومی با مبالغ  بالا خواهد شد و صد البته قصه ناکامی این فصل دوباره تکرار خواهد شد .
آیا وقت آن نرسیده مدیریت تیم دست از اداره تیم بصورت  مقطعی بردارد؟
آیا وقت آن نشده که دست دلالان از تیم نفت کوتاه شود ؟
آیا واقعا مدیریت تیم کار کردن با دلالها و جذب بازیکنان ناکارآمد سایر تیمها را به پرورش جوانان این شهر و پشتوانه سازی برای تیم را ترجیح میدهد؟
آیا هیت مدیره و مدیر عامل تیم نفت آبادان  تنها عامل گرفتن نتایج ضعیف را در سرمربی این تیم دیدند و هیچ گونه ضعفی را متوجه خود ندیدند؟
حال اگر این مدیریت ضعیف همانگونه که در سالهای قبل هم شاهدش بودیم به تصمیمات مقطعی خود ادامه دهد چه کسی باید آنها را برکنار کند ؟  ( منظور از مدیریت ضعیف استراتژی اداره باشگاه توسط افراد مختلف است )
آیا وقت آن نرسیده به مانند باشگاه فولاد( البته در زمان مدیریت جناب آقای دهکردی ) باشگاه نفت هم شیوه مدیریتی خود را عوض کند و به دنبال تصمیماتی نباشد که هیچ خبری از آینده نگری در ان نیست ؟
یقینا با این شیوه مدیریتی فرض محال حتی اگر هم تیم نفت به لیگ برتر صعود کند به مانند سالیان گذشته تجربه تلخ سقوط تکرار خواهد شد و در این میان استعدادهای ناب جنوب براحتی تباه می شوند، هوادران مظلوم جنوب در غم تیم محبوبشان پیرتر می شوند، و تنها کسانی که تحت هر شرایطی ضرر نخواهند کرد مدیران پروازی تیم خواهند بود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.