کوچه‌های آبادان؛ چشم به راه تدابیر بهداشتی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: این روز‌ها فاضلاب راه به کوچه پس کوچه‌های شهری یافته که به آبادانی معروف است. به گزارش همشهری،  فاضلاب شهری بخشی از پوشش خیابان‌های شهر شده است و برای رفتن به قسمت‌های مختلف شهر باید با فنون پرش از روی موانع آبی آشنا باشید.

شیوع بیماری
حجم زیاد زباله‌های شهری نه تنها سبب آلودگی منابع آبی و خاکی این منطقه، بلکه عامل شیوع بیماری‌های زیادی شده است و همچنین چهره شهر را در هم ریخته و کثیف جلوه می‌دهد.
«امل جاسم بچاری» یکی از شهروندان آبادانی ضمن شکایت از ورود فاضلاب به منزل مسکونی خود می‌گوید: سطل‌های زباله تا شعاع ۱۰ متری بوی تعفن می‌دهند و بچه‌های ما از این بوی بد زباله و فاضلابی که هر روز بالا می‌آید، بیماری‌های پوستی و خارش‌های شدید گرفته‌اند.

زباله‌ در کنار سطل‌ها
اصول بهداشتی نگهداری زباله در شهر بسیار تغییر کرده است و همه جا زباله ریخته می‌شود به جز در سطل زباله. شاید علامت خطری را که روی سطل‌های زباله نصب شده که رانندگان هنگام شب با آن برخورد نکنند مردم طور دیگری تعبیر می‌کنند: «خطر ریختن زباله در سطل».  یکی از رفتگران شهر می‌گوید: «شهر ما خانه ما» شعاری است که فقط در دوره ابتدایی تکرار می‌شود و در بزرگسالی فراموش و کم کم ریختن زباله در خیابان مرسوم می‌شود. زباله‌ها کنار سطل زباله و در فاصله ۲ متری ریخته می‌شوند در حالی که سطل‌های زباله خالی می‌مانند.

بهداشت فقط دورکردن زباله از خانه نیست
کدام اصل بهداشتی گفته است که اگر زباله را از محیط خانه دور کنیم، بهداشت را رعایت کرده‌ایم؟ تا وقتی زباله‌ها درون جایگاه نباشند و از محل زندگی ما دور نشوند، خطر بیماری‌های ناشی از آن‌ها ما را تهدید می‌کند. اهمیت دورکردن زباله از محیط زیست هنگامی برای همه آشکار می‌شود که خطرهای ناشی از آن به خوبی شناخته شده باشد.
اما زباله‌ها مدتی است به صورت دستی –مکانیزه جمع آوری می‌شوند، ابتدا در معابر و محله‌ها به صورت دستی جمع‌آوری و سپس با ماشین به محل دفن منتقل می‌شود، اما بو و شیرابه زباله‌ها همچنان پشه‌ها و مگس‌های بیماری زا را در اطراف سطل‌های زباله نگه می‌دارد.  «محمد صادقی» ساکن کوی بهارستان می‌گوید: حمل زباله‌ها به صورت غیربهداشتی انجام می‌شود و از ماشین‌های حمل زباله شیرابه‌ها چکه می‌کند که علاوه بر تهدید سلامت، بوی نامطبوعی تولید می‌کنند.  وی می‌افزاید: از آن جایی که این محل‌ها گندزایی و ضدعفونی نمی‌شود، به عنوان یک کانون بیماری‌زا ما را تهدید می‌کنند.

تولید برق از بازیافت زباله
«مهران سعیدی» دانشجوی رشته بهداشت حرفه‌ای درباره کاربری بازیافت زباله‌های خشک می‌گوید: در کشورهای صنعتی از زباله‌های بازیافت شده برق تولید می‌کنند، اما با نگاهی به شهر می‌توان گفت اینجا از زباله، زباله تولید می‌شود، در حالی که باید در حوزه بازیافت فعالیت بیشتری صورت گیرد.
معضل دیگر شهر سرریز شدن فاضلاب‌های شهری در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر است که محدود به یک نقطه نمی‌شود. از امیری گرفته تا امیرآباد و لین یک سرریز فاضلاب‌ها بو و منظره بدی در شهر ایجاد کرده است. قدیمی بودن سیستم فاضلاب‌ها و خالی نکردن چاه‌ها دلیل عمده گرفتگی فاضلاب‌ها در شهر است.

خطر زباله‌های عفونی
از مشکلات دیگر در این زمینه جمع‌آوری زباله‌های عفونی و بیمارستانی است. سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان درباره امحای زباله‌های عفونی بیمارستان که خطرناک‌ترین زباله‌های شهری هستند، می‌گوید: در بیمارستان‌ها مواد زائد عفونی، غیرعفونی می‌شوند و دستگاه امحای زباله وجود دارد. همچنین فاضلاب‌های خروجی بیمارستان بعد از تصفیه برای آبیاری گیاهان محوطه بیمارستان استفاده می‌شود.
«علی رضا آموزنده» درباره زباله‌هایی که در شهر دیده می‌شود و مردم را کلافه کرده است، می‌افزاید: پاکسازی شهر مطالبه ماست، اما این مساله یک فرایند ملی است و ما در این زمینه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
بنابر گزارش همشهری، مدتی است شورای اسلامی شهر، شهردار را ملزم به باقی ماندن در سمتش کرده است، اما به نظر می‌رسد دست کم در مورد اتخاذ ندابیر بهداشتی برای کوچه های شهر ذوق و پیگیری در شهرداری وجود ندارد. در این شرایط به نظر می‌رسد نمی‌توان از مجموعه مدیریت شهری انتظار پیگیری و رفع این مشکلات بهداشتی را داشت؛ مشکلاتی که سلامت مردم را نشانه رفته اند.

  •   حمل زباله‌ها به صورت غیربهداشتی انجام می‌شود و از ماشین‌های حمل زباله شیرابه‌ها چکه می‌کند که علاوه بر تهدید سلامت، بوی نامطبوعی تولید می‌کنند
  •   قدیمی بودن سیستم فاضلاب‌ها و خالی نکردن چاه‌ها دلیل عمده گرفتگی فاضلاب‌ها در شهر است
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.