قلیان هایی که اوقات فراغت جوانان آبادانی را پر می کند!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با فرا رسیدن فصل بهار و افزایش اوقات فراغت جوانان و خانواده ها، صدای قل قل قلیان ها در گوش کوچه و پس کوچه ها و پارک های آبادان می پیچد تا نوجوانان و جوانان در کمبود تفریحات سالم به دامان دودهایی پناه ببرند که اطلاعی از آسیب آن ندارند.

طعم دو سیب آلبالو، طالبی و نعنا با بسته بندی رنگارنگ خود، همه و همه از تنباکوهای میوه ای است که این روزها میهمان نشست هیا خانوادگی در پارک ها شده است تا جوانان و خانواده ها با آن وقتی بگذرانند.

وقتی در خصوص مضرات قلیان از آنان می پرسم، پاسخ این است که قلیان با طعم های خوب خود، نمی تواند زیان اور باشد و دودش هم هیچ ربطی به سیگار ندارد!

اگرچه در دهه های گذشته، قلیان را تنها می شد در دست افرادی دید که دیگر سن و سالی از آنها گذشته بود و غروب ها پکی به آن می زدند تا به قول خودشان، خستگی روزانه از تنشان بیرون آید، از دهه ۷۰ به بعد، قلیان ها از پستوی خانه بیرون آمده و میزبان جوانان در سفره خانه ها و کافی شاپ ها شدند.

استقبال از قلیان به جایی رسید که مراکز فروش قلیان و زغال و تنباکو در سال های اخیر با رشد چشمگیر روبرو شد و این روزها در محلی چند مرکز فروش ابزار آلات مربوط به قلیان وجود دارد.

در این میان قلیان های ابتکاری از نوع مسافرتی و تاشو نیز به بازار و مشتریان عرضه شد تا مشتریان راحت تر بتوانند از این دود بهره ببرند!

پارک های معلم و کودک آبادان نیز که از دیرباز در روزهای آخر هفته محل آرامش خانواده ها بود، این روزها به مکانی برای فروش ومصرف قلیان تبدیل شده است.

تنفس در این پارک ها که در برخی مواقع با انتشار ریزگردها نیز همراه می شود، به جای اینکه تازگی و نشاط به انسان هدیه دهد، بوی مواد افزودنی قلیان های میوه ای پارک را به مشام می رساند.

نخستین موضوعی که در این پارک ها به چشم می خورد، وجود عرضه کنندگان قلیان در این اماکن است که هیچ سازمان و مسوولی نیز با آنها برخودرد قانونی نمی کند.

مسئولان کشوری و محلی در دهه گذشته سیاست های مختلفی را در زمینه قلیان در پیش گرفتند که ممنوعیت عرضه در سفره خانه و قلیان سراها از این نمونه بود.

مدتی از این ممنوعیت نمی گذشت که بار دیگر، مصرف قلیان آزاد می شد و این روند ادامه پیدا می کرد و سرانجام کار به جایی رسید که مقامات بالای دولتی هم در خصوص قلیان نظر دادند و از ممنوعیت و آزادی اش گفتند.

اما در میان همه این سیاست های ضد و نقیض این قلیان است که در تمام تفریحات این روزهای جوانان حضور خود را به ثبت رسانده است.

یک شهروند آبادانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:بوی قلیان های میوه ای در همه جای پارک پیچیده و از آمدن به پارک پشیمان شده ایم.

علی محمدی افزود:فضای پارک ها عمومی است و بیشتر مردم آبادان در این روزها که هنوز هوا گرم نشده است ترجیح می دهند که شب ها را با خانواده به پارک ها بیایند، ولی عرضه قلیان در پارک باعث شده تا این اماکن به محلی برای جولان قلیان ها تبدیل شود.

یکی دیگر از شهروندان آبادان با درخواست از مسوولان شهری برای جمع آوری قلیان های از پارک های شهر، گفت:فروش قلیان در کنار محل بازی و تفریح کودکان علاوه بر تهدید سلامتی آنها، اثر سوء فرهنگی بر رفتار آنها در آینده خواهد داشت.

فاطمه رحیمی گفت:نیروی انتظامی و شهرداری باید با این اقدام غیرقانونی برخورد قانونی کنند.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: مضرات قلیان خیلی بیشتر از سیگار است و هر وعده قلیان، معادل ۹۰ نخ سیگار است.

مرتضی جعفری با بیان اینکه قلیان‎های میوه‎ای سرمنشا بیماری ‏های زیادی هستند، افزود:مصرف این قلیان برای ریه، مغز و استخوان و براساس یافته‎های جدید، برای کبد نیز مضر است.

وی اظهار داشت:مصرف قلیان‎های میوه‎ای باعث بروز بیماری‎هایی نظیر سرطان خون، حساسیت ریه، آسم و برونشیت می‎شود و خطر مرگ در مصرف کنندگان، بیشتر از سایر مواد دخانی است.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان بیشتر از دیگر رده های سنی آسیب پذیرند و احتمال ایجاد عفونت های ریوی، آسم و سندرم در اماکنی که در آن قلیان استعمال می شود، بیشتر است.

امام جمعه آبادان نیز در خطبه های نمازجمعه و جلسه امر به معروف و نهی از منکر شهرستان آبادان، مقابله فرهنگی و جمع آوری فروشندگان و عرضه کنندگان قلیان های میوه ای در پارک های سطح شهر را خواستار شد.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور گفت:پارک های آبادان به محلی برای عرضه قلیان در شهر شده است و این زیبنده شهری با پیشینه تاریخی نیست.

عدنان جواهری/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.