وزیر راه خبر داد: احداث پل با قابلیت عبور شناورها در اروندرود/ اتصال خط آهن شلمچه – بصره تا ۲۰ ماه آینده

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وزیر راه و شهرسازی از احداث اولین پل بین‌المللی ایران و عراق بر روی آبراه اروند خبر داد و گفت: عملیات اتصال خط آهن شلمچه بصره تا ۲۰ ماه آینده پایان می‌یابد.
عباس آخوندی در بازگشت از عراق و قبل از عزیمت به تهران در محل فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: به طور روزانه حدود ۵۰۰ کامیون از مرز شلمچه به عراق می‌روند؛ ضمن اینکه همه‌روزه دو هزار مسافر از این مرز به سمت عتبات (در روزهای معمولی) و بیش از پنج هزار نفر در روزهای اوج عزیمت می‌کنند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ترمینال باری موجود در منطقه شلمچه از وضعیت نسبی خوبی برخوردار است، اما نیاز به توسعه بارانداز داریم و باید انجام می‌شد که امروز کار آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نبود ترمینال مسافری در این منطقه، خاطرنشان کرد: دستور شروع به ساخت ترمینال مسافری صادر و طراحی‌ها به انجام رسید، همچنین مناقصه آن برگزار شد و خوشبختانه از امروز عملیات اجرایی طرح ترمینال مسافری در منطقه شلمچه آغاز شده است.

آخوندی بر ضرورت ساخت ترمینال مسافری برای تأمین آسایش زوار ایرانی و عراقی تأکید کرد.

* ساخت پل بر روی اروندرود توسط ایران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیگیری موضوع احداث پل بر روی اروندرود و اتصال شبکه راه‌آهن ایران به عراق در دستور کار امروز وی قرار داشت، تصریح کرد: در توافقات انجام شده، کار ساخت یک پل بسیار فنی به طول ۷۰۰ متر بر روی اروندرود توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از آنجایی که خواست عراقی‌ها در ساخت این پل، وجود امکان کشتیرانی در آبراهه اروند بود، بنابراین باید عرشه یک دهنه، به طور کامل روی یک دهنه بچرخد که این کار بسیار فنی و مهم است.

آخوندی با اشاره به اینکه حصول اطمینان از آمادگی طرف عراقی برای اجرای پروژه خط آهن در داخل این کشور پس از اجرای این پل از موضوعات پیگیری شده در سفر امروزش به این کشور بوده است، متذکر شد: آنان نیز از سفر پیشین وزیر حمل و نقل عراق به ایران تا سفر امروز ما به این کشور، کارهای طراحی احداث خط آهن را به انجام رسانده بودند، محل ایستگاه را مشخص کردند، همچنین خط پروژه اجرا و بخش اعظمی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای خط آهن نیز دپو شده بود.

وی یادآور شد: در سفر به عراق همچنین محل استقرار کارگاه را با یکدیگر مشخص کردیم و یک صورتجلسه دقیق را نیز با وزیر حمل و نقل عراق امضا کردیم که طی آن نحوه هماهنگی برای اجرای کار و تشکیل کمیته مشترک دوجانبه برای کنترل پیشرفت کار و انجام هماهنگی‌های مستمر را با یکدیگر به امضا رساندیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مناقصه این پروژه هفته آینده برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد تا این پروژه طی مدت ۲۰ ماه اجرا و به بهره‌برداری برسد.

آخوندی عنوان داشت: تکمیل و راه‌اندازی خط آهن ایران به بصره یکی از آرزوهای بزرگ دو ملت است که با اجرای آن می‌توانیم بخشی از زوار ایران به عراق و به عکس را جابجا کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عراق یکی از شرکای بزرگ ما در بحث تجارت است و ما به طور روزانه حجم زیادی از سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات متنوع غذایی را به عراق صادر می‌کنیم، امید می‌رود تا با راه‌اندازی این خط آهن بتوانیم این تجارت را به شکل ریلی به انجام برسانیم.

خارج کردن مغروقه‌ها در اروند و کارون با شناورسازی ۲۴ مغروقه

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از موضوع خارج کردن مغروقه‌ها به عنوان دیگر موضوعات مورد مذاکره با طرف عراقی نام برد و چنین توضیح داد: برای این منظور یک برنامه بسیار مهمی را تعریف کرده‌ایم که بر پایه آن حدود ۱۴ مغروقه در اروندرود و ۱۰ مغروقه را از کارون شناورسازی خواهیم کرد.

آخوندی در پایان با اشاره به بازدید طرف عراقی از کارگاه ایرانی برای انجام این کار، گفت: خوشبختانه کارگاه به شدت فعال بود و امید می‌رود تا انجام این کار در جهت رونق پیدا کردن فعالیت‌های تجاری بندر خرمشهر و اشتغال مردم منطقه مؤثر باشد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.