توسعه پالایشگاه آبادان هم در انتظار سرمایه گذاران چینی!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اگرچه نزدیک به دوسال از واگذاری طرح توسعه پالایشگاه آبادان به یک کنسرسیوم ایرانی-خارجی می‌گذرد، اما همچنان تامین مالی این طرح در انتظار فاینانس چین است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که طراحی تفصیلی طرح توسعه پالایشگاه آبادان در دست انجام است و با پایان یافتن این مطالعات مراحل ساخت آن آغاز خواهد شد، گفت: هم اکنون دفتر مهندسی ایران در چین فعال است و گروهی از مهندسان مشغول پیگیری فعالیت‌ها و هماهنگی با پیمانکاران برای اجرای این طرح هستند.

وی با بیان این‌که طرح توسعه پالایشگاه آبادان به دلیل حجم سرمایه‌گذاری بالا نیازمند اجرای مقدمات خاصی است، افزود: امیدواریم هرچه زودتر اقدام‌های مربوط به فاینانس این طرح به منظور تامین منابع مالی آن از طریق خط اعتباری چین به نتیجه برسد.

بنا به این گزارش سرمایه مورد نیاز این طرح ٢,۶ میلیارد یورو برآورد شده است.

بر این اساس طرح توسعه شرکت پالایش نفت آبادان با اهداف تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ۵، کاهش آلاینده های زیست محیطی، افزایش تولید نفت گاز و بنزین با بهبود تکنولوژی تولید، همچنین کاهش تولید نفت کوره و جمع‌آوری مخازن و تاسیسات فرسوده در سه فاز برنامه‌ریزی شد که فاز اول در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید.

قرارداد EPC مربوط به طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان تاکنون نافذ نشده اما با امضا موافقتنامه Early Work بخش طراحی تفضیلی فاز EPC از تابستان ١٣٩٢ آغاز شده است.

 

به گزارش ایسنا، فروردین‌ماه سال‌گذشته، معاون وزیر نفت در دولت دهم، از امضای اجرای فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان با یک کنسرسیوم ایرانی خارجی خبر داده و اعلام کرده بود که اگر چه بخشی از سرمایه مورد نیاز برای توسعه پالایشگاه آبادان از طریق فاینانیس تامین خواهد شد اما این طرح توسعه ای با کمک متخصصان داخلی صورت خواهد گرفت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.