مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز: منتظر مترو اهواز نباشید
عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: تا زمانی که تجهیزات خارجی مترو خریداری و نصب نشود، بوق قطار شهری در اهواز به صدا در نمیآید.
عباس هلاکویی در گفتوگو با (ایسنا)، اظهار کرد: در تلاشیم امسال ۶ ایستگاه اول مترو راهاندازی شود و کار حداقل به نتیجه برسد اما واقعیت امر این است که حتی اگر ایستگاهها ساخته شوند، چون تجهیزات برقی و مکانیکی آن خارجی است، باید اعتبارات ارزی فعال شوند یا مساله فاینانس حل شود.
وی با بیان اینکه مشکل تامین حقوق کارگران شرکت کیسون تا حدودی حل شده است، افزود: پیمانکار همچنان مشغول کار است و شاید یکی دو ماه تاخیر داشته باشد اما اقدامات لازم در حال انجام است. تقریبا حدود یک ماه پیش قرار بود تونل به زیر رودخانه برود اما با توجه به اینکه اولویت با فاز اول و ایستگاههای فرودگاه تا مصلی است، ایرادی به توقف کار در این نقطه وارد نیست تا فاز اول تکمیل شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز اظهار کرد: اکنون پیمانکار بر روی انجام اقدامات تکمیلی مانند نازککاری، برقکشی و سنگکاری در ۶ ایستگاه در فاز نخست تمرکز بیشتری کرده است. همچنین برای استفاده بهینه از زمان در این بخش، در هر ایستگاه یک راه دسترسی ایجاد کند که امیدواریم با این اقدامات عملیات ساخت فاز نخست پروژه متروی اهواز تا قبل از پایان سال ۹۴ به پایان برسد.
هلاکویی افزود: در کنار این اقدامات تلاش میکنیم تجهیزات خارجی به ارز بستگی دارد، از یک طریقی تامین شود. از ارز آزاد هم نمیتوان استفاده کرد چون نباید برای تامین ارز آزاد از بودجه دولتی استفاده کنیم مگر اینکه اعتبارات شهرداری در این زمینه هزینه شود. البته با واگنسازی تهران هم صحبتهایی شده و قرار شده قطاری را برای متروی اهواز تامین کند.
وی ادامه داد: موضوع فاینانس برای همه قطار شهریهای کشور طولانی شده است چون دولت برای این مساله ساختاری تعریف نکرده است و تا اسم شهرداریها بیاید بانکها پس میزنند چون معتقدند که شهرداریها به موقع اقساط خود را پرداخت نمی کنند و بدین ترتیب عاملیت پذیرفتن شهرداریها بسیار سخت شده است و بانکها زیر بار تعهد شهرداریها نمیروند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: با همه این شرایط، برای سرعت بخشیدن به پروژه مترو یک طرح پیشنهادی به سازمان برنامهریزی ارایه شده که بر اساس این طرح، شهرداریها میتوانند ساختمان و فضای فیزیکی مترو را بسازند و دولت تجهیزات لازم را از خارج از کشور خریداری کند. این طرح بر اساس ۵۰ درصد تعهد و سهم شهرداریها و ۵۰ درصد سهم دولت در این پروژه، مطرح شد. و در صورتی که عملیاتی شود. موضوع نیاز به اعتبارات ارزی و فاینانس میتواند حل شود.