پدیده گردو غبار نخلستان های خوزستان را تهدید می کند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پدیده گرد و غبار ۴۳هزار هکتار نخیلات این استان را تهدید می کند.

محمد قاسمی نژاد شنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به وقوع پدیده گرد وغبار در خوزستان در یک دهه گذشته، افزود: مطالعات نشان می دهد که با افزایش گرد و غبار نخل های خوزستان در حال خشک شدن هستند.

به گفته وی، ۶۰ درصد از برگ های نخل های مناطق آلوده به گردو غبار دچار ‘بیماری خشکیدگی برگ نخل شده اند که خسارت وارده معادل ۲۳۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود:این مطالعات فقط میزان خشکی برگ های نخیلات را در خوزستان بررسی کرده و میزان اثرات گردوغبار بر کیفیت و افت محصول خرما هنوز بررسی نشده است.

قاسمی نژاد نخل را نماد و شناسنامه خوزستان توصیف کرد و گفت: ۲۵۰ هزار نفر از طریق نخل داری در خوزستان ارتزاق می کنند و ۵۰ درصد صادرات خرمای کشور از خوزستان است.

وی اظهارکرد: گرد و غبار فقط در بخش محصولات زراعی ۴۵۵ میلیارد تومان به کشاورزی خوزستان در یک سال زراعی گذشته خسارت وارد کرده است.

قاسمی نژاد همچنین با انتقاد از نحوه تامین آب کشاورزی در خوزستان، گفت: با این شیوه برخورد و تامین آب بخش عمده ای از اراضی کشاورزی این استان دچار مشکل شده است.

وی افزود: این روند باعث نابودی تولید و کوچ کشاورزان می شود که این مساله نیز به تشدید گرد و غبار دامن می زند.

قاسمی نژاد تاکید کرد: محصولات کشاورزی باید زیر پوشش بیمه با عامل خطر پذیری گردو غبار قرار بگیرند.

خوزستان رتبه دوم تولید خرما و رتبه نخست صادرات این محصول را در کشور دارد. سهم این استان ۲۰۳ هزار تن از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید خرما در کشور است. هم اکنون از سطح زیر کشت نخیلات خوزستان ۱۱ هزار و ۵۰ هکتار نهال کاری و ۳۲ هزار و ۸۴۰ هکتار به صورت بارور است که بیشتر در خرمشهر، بهبهان، آبادان، شادگان و اهواز قرار دارد.

به گفته محمدسعید انصاری، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، از هشت میلیون اصله نخل در آبادان بیش از چهار میلیون نفر نخل از بین رفته که حدود نیمی از آن بر اثر جنگ تحمیلی و بقیه بر اثر شوری و کمبود آب بوده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.