تحلیل کلی عملکرد تیم فوتبال نفت آبادان در گفتگو با محسن بابادی مربی فوتبال

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: به گزارش عصر جنوب؛تیم نفت آبادان توانسته این فصل عملکرد مناسبی در لیگ برتر از خود به نمایش بگذارد. قصد داریم در این خصوص با محسن بابادی مربی فوتبال خوزستان مصاحبه ای داشته باشیم.

تحلیل کلی شما از عملکرد نفت آبادان تا بدین جای کار چگونه است؟

نفت بومی ترین تیم لیگ برتری خوزستان است که با کادر فنی بومی از جمله سیدسیروس پورموسوی، اسماعیل قنبری، مرتضی بچاری، کاظم فرحانی و سرپرستی علی فیروزی تا بدین جای کار شاهکار کرده و طی چند دهه اخیر، بهترین تیم نفت را شاهد بوده ایم. ضمنا نبایست از نقش ارزشمند امیرحسین پیروانی در موفقیت های این تیم غافل شد.

آمادگی بدنی تیم را امسال چگونه دیده اید؟

این تیم با توجه به دیر بسته شدن و عدم توانایی در جذب بازیکنان دلخواه به علت مشکلات مالی و از دست دادن زمان، نتوانست تمرینات پیش فصل خوبی داشته باشد، اما تعطیلی های مکرر لیگ، همدلی کادر فنی و بازیکنان، حمایت مردم فوتبال فهم آبادان و همچنین دور بودن از حاشیه سبب شده از زمان های موجود نهایت بهره را برده و توانسته تا حدودی بر این مشکل غلبه کند. تعطیلات نیم فصل نیز فرصت مناسبی برای بالا بردن سطح آمادگی بدنی این تیم خواهد بود.

نظرتان درباره سطح فنی این تیم چیست؟

طلایی پوشان بازی برزیلی و خوزستانی مبتنی بر کارهای تکنیکی و ترکیبی از روی زمین را اجرا نموده و تنها در چمن های ناهموار و گل آلوده زمستانی نتوانسته اند آن گونه که باید و شاید بازی زیبا و روان خود را ارائه دهند. تیم نفت عمدتا با سیستم ۴۴۲ خطی و ۴۴۲ لوزی بازی کرده و یکی دو مورد نیز خصوصا مقابل سایپا از سیستم ۳۴۳ استفاده کرده است.

این تیم در کدام پست ها کمبود بازیکن داشته و می بایست تقویت شود.

نفتی ها نیاز به دفاع چپ باتجربه، هافبک میانی طراح و بازیساز، مهاجم گلزن و دو وینگر سرعتی و جوان در چپ و راست دارند. چرا که این تیم در کورس قهرمانی است و وقتی دست مربیان این تیم بسته باشد، قطعا نمی توانند عملکرد بهتری هم داشته باشد. لذا می بایست از این تیم حمایت مالی شود تا با جذب ۵ بازیکن باکیفیت در نیم فصل، بتوانند برای نخستین بار شاهد کسب سهمیه آسیایی برای فوتبال آبادان باشند. این واقعیت نیز دور از دسترس نبوده و شدنی است.

تیم نفت امسال ۱۲ تا از بازیکنان فیکس و شاکله اصلی خود را از دست داد. بازیکنان جدید و اضافه شده به این تیم را چطور می‌بینید؟

آنچه مهم است اینکه بازیکنان خوبی جذب شده و هرچند بازیکنان اسم و رسم دار آنچنانی در ترکیب تیم نیست، اما تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه سبب شده نفت بالانس خوبی در این خصوص داشته که هم بازیکنان جوان با انگیزه و دوندگی جور بازیکنان باتجربه تر را کشیده و هم بازیکنان باتجربه تر به جوانتر ها کمک کنند که با اعتماد بنفس بیشتر بتوانند برای روز های خوب فوتبال خوزستان در آینده آماده شوند. اگر هم نقطه ضعفی در بازیکنان جذب شده وجود دارد، به علت مشکلات مالی و دیر بسته شدن تیم ناشی از عدم کسب مجوز توسط وزارت نفت بود. وگرنه بستن چنین تیمی با این بودجه و زمان ناکافی، شاهکار بوده است.

تیم صنعت نفت در هر بازی حداقل ۱ گل زده و در فاز حمله توانسته از ۱۰ بازی که انجام داده، ۱۲ گل به ثمر رسانده و فقط ۲ باخت مقابل پرسپولیس و آلومینیوم اراک کسب کند و از ۱۰ بازی ۸ گل دریافت کرده است. این آمار را چگونه ارزیابی می کنید؟

نفت هم در فاز دفاعی، هم در فاز حمله و بطور کلی در تمامی خطوط عالی کار کرده. فراموش نکنیم این تیم بازیکنان کهکشانی نداشته و با تیم های دیگر اختلاف بودجه و امکانات زیادی دارد. اگر بازیکنانی که گفتم را به خدمت بگیرند، هم گل های کمتری دریافت کرده و هم گل های بیشتری به ثمر می رسانند.

چرا نفت تا بدین جای کار در بالای جدول است؟

اینکه به کادر بومی اعتماد شده، نشانگر این است در تیمی که با ۱۴ میلیارد بسته شده، همه چیز هم همچون سایر تیم ها مباحث مالی و مادیات نیست. همدلی بازیکنان و کادر فنی، حمایت مردم آبادان، تکیه بر بازیکنان بومی، تلاش بر کسب حداکثر امتیاز در بازی های داخل خانه و اتخاذ تدابیر تاکتیکی متناسب با هر بازی سبب شده اکنون با ۵ برد و ۳ تساوی تیم نفت با ۱۸ امتیاز جزو تیم های مدعی لیگ باشد. خاطرنشان کنم که تمامی بودجه این تیم و نفت مسجدسلیمان تنها به اندازه ۲ بازیکن تراکتورسازی، پرسپولیس، فولاد، استقلال یا سپاهان هم نمی شود.

تدابیر تاکتیکی این تیم در این فصل چه بوده است؟

نفت بسیار متمایل است هجومی تر از آنچه مشاهده می شود بازی کند، اما دست مربیان این تیم خالی است و با همین ابزار ناکافی، بازی تدریجی و خط به خط به صورتی که بازی‌سازی از خط دفاعی شروع کنند را در برنامه دارند. این تیم به حریفان فرصت نفس کشیدن هم نداده و راز موفقیت آن ها پرس از بالا در یک سوم دفاعی زمین حریف است.

بهترین بازیکنان این فصل نفت را کدام بازیکنان دیده اید؟

واقعا نفت به معنای واقعی کلمه یک تیم بوده است و نمی توان از بازیکن خاصی نام برد. چون ممکن است اسم برخی از قلم بیفتد. چرا که همه بازیکنان از جان مایه گذاشته اند، اما عملکرد مهدی زبیدی، حسن بیت سعید، طالب ریکانی، عبدالله ناصری و محمد طیبی بسیار چشمگیرتر از سایرین بود و از میان بازیکنان جوان تر هم احمد شریعت زاده، حسین زواره ای و محمود غبیشاوی عملکرد فوق العاده ای داشته اند.

امکانات نفت را چگونه ارزیابی می کنید؟

به هر حال این تیم همچون سایر تیم های متمول و لاکچری نیست، اما مدیرعامل و هیات مدیره این تیم به همراه مسولین آبادانی سعی کرده اند در زمینه هتل، غذا و خوردوخوراک، پرواز و… متناسب با بضاعت موجود برای این تیم کم نگذارند. اما انتظار دارم به زودی پرداخت مالی به کادر فنی و بازیکنان صورت گرفته و در بازی های مهمی که تیم نیاز به شارژ روحی دارد، با پاداش مناسب سبب قوت قلب بازیکنان و کادر فنی شوند.

آینده این تیم را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر نفت در بازی های باقیمانده تا نیم فصل بتواند ۲ بازی خارج از خانه را با برد پشت سر بگذارد، با توجه به اینکه در آبادان به تیمی باج نمی دهد، مطمئن هستم نیم فصل قهرمان خواهند شد.

صحبت پایانی خود در خصوص نفت آبادان را بفرمایید.

نفت نشان داده که با تکیه بر کادر و بازیکنان بومی می تواند راه فولاد و استقلال خوزستان، شاهین و… در قهرمانی کشور را طی نماید. امیدوارم حمایت مالی خوبی از این تیم شده و با پرداخت درصدی از قرارداد ها، سبب قوت قلب تیم شوند. ضمن اینکه از آن دسته منتقدین درون شهر آبادان انتظار دارم از بازی های زیبا و تاکتیکی این تیم حمایت کرده، حقایق را بگویند و دست از تخریب و حسادت ها برداشته و موقعی که تیم هم خوب بازی کرده و هم برنده می شود، پالس های مثبت میان مردم و اهالی فوتبال استان بفرستند. نه اینکه سکوت کرده و چشم به راه ناکامی تیم باشند.

مطالب پیشنهادی