واردات عجیب به کشور، از سنجاق قفلی تا آدامس و قلوه سنگ

عصر جنوب: ۶۴۵ تن آدامس در همین هفت ماه اول امسال، به کشور وارد شده که قیمتش ۱۷ هزار میلیون ریال بوده است. همین طور کشور در این هفت ماه به سنجاق قفلی هم نیاز داشته، به همین دلیل هم هزار میلیون ریال از این کالا به کشور وارد شده است.

البته آمار واردات کشور، جذاب تر هم می شود. براساس گزارش اتاق بازرگانی، امسال، هزار میلیون ریال، شتر از پاکستان به کشور آمده است.

علاوه بر این، ۱۰۱ تن قلوه سنگ از چین وارد کشور شده است. اسب مسابقه هم از جمله فهرست جذاب واردات به کشور به حساب می آید. به طوری که این حیوان از آلمان، بلغارستان، ترکیه، امارات متحده عربی به ایران آورده شده و ارزش دلاری واردات این حیوان به کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده است.

به هرحال، آمار بازرگانی ایران امسال خوب نبود. به طوری که تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۴ میلادی، کسری ۱۸ میلیارد و ۴۳۷ میلیون دلاری را به خود دید، البته این آمار سال گذشته، ۱۱ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار بود.

این تراز منفی هم به این معنی است که میزان صادارت کشور کمتر از واردات بوده است. البته آمارها نشان می دهد که میزان صادرات نسبت به سال گذشته، ۷ درصد رشد داشته اما در مقابل، واردات هم نسبت به سال گذشته رشد ۲۴ درصد را تجربه کرده است.

در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۶ میلیون و ۳۶۵ هزار تن کالا بدون احتساب میعانات گازی و نفت خام به ارزش ۲۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار از کشور صادر شده است و در این مدت هم ۳۴ میلیون و ۲۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

بنا بر اعلام گمرک ارزش واردات در این مدت، ۶۲٫۴ درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را تشکیل داده که این نسبت در مدت مشابه سال گذشته، ۵۸٫۹۴ درصد بوده است.

لیست بعضی از کالاهای وارداتی به کشور

نام کالا

نام کشور

توضیحات تعرفه

وزن (کیلو گرم)

ارزش (ریال)

ارزش (دلار)

سنجاق قفلی

چین و امارات متحده عربی

سنجاق قفلی و سایر سنجاقکها از آهن یا فولاد

۳۱۵۹۲

۱,۵۵۳,۲۵۵,۱۱۷

۵۸,۸۲۱

اسب مسابقه

آلمان/ بلغارستان/ ترکیه/ امارات متحده عربی

اسب برای مسابقه

۸۰۸۴۰

۴۸,۹۲۳,۵۹۱,۳۸۷

۱,۸۸۴,۱۷۷

شتر

پاکستان

شترها و سایر گونه های شتر (Camelidae)

۲۹,۴۱۰

۱,۸۱۴,۹۵۷,۱۷۲

۷۱,۱۷۲

آدامس

امارات متحده عربی/ویتنام/ ترکیه

آدامس (Chewinggum) حتی پوشیده شده از قند و شکر

۶۴۵۹۶۹

۱۷,۳۰۰,۳۳۷,۳۸۹

۶۷۱,۹۰۹

قلوه سنگ

چین

قلوه سنگ, ریگ, ریگ های صاف وسنگ چخماق

۱۰۱,۸۰۰

۷۴۱,۶۰۴,۳۳۷

۲۷,۷۹۸

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.