آنفلوانزا چیست و راه‌های پیشگیری از آن کدامند؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به موسم بازگشت تردد زوار و شیوع بیماری آنفولانزا به تشریح این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن به طور مفصل پرداخت.

بحث بازگشت زوار اربعین حسینی از کربلای معلی مطرح است و در این هفته شاهد اوج تردد این زوار از مرزهای شلمچه و چزابه در استان خوزستان هستیم.

مطمئنا ازدحام جمعیت و شلوغی تردد باعث ایجاد نگرانی در میان مردم این منطقه می‌شود که رفع آن، مسئولان بهداشت و درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان تمهیدات جدی در نظر گرفته و اجرایی کرده‌اند.

در همین رابطه گفت‌وگویی با شهرام ترحمی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام داده‌ایم که در این مصاحبه به معرفی بیماری شایع این فصل «آنفلوانزا و راه‌های پیشگیری از آن» پرداخته است.

آنفلوانزا و راه‌های پیشگیری از آن

آنفلوانزا بیماری ویروسی و به شدت واگیرداری است که بر دستگاه تنفس فوقانی (نای، حنجره) و تحتانی (ریه‌ها) تأثیر می‌گذارد. تقریباً هر سال به ویژه در فصل زمستان، ممکن است بیماری با وسعت و شدت متغیر رخ دهد. این نوع ویروس‌ها در پرندگان و پستانداران اثر ‌گذارند و در موارد شدید به خصوص در خردسالان ممکن است باعث سینه‌پهلو شود.

چه کسانی هستند بیشتر ر معرض آنفولانزا هستند؟

بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم؛ زنان باردار؛ کودکان با سیستم دفاعی ضعیف و افراد کهنسال هر چه بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

راه های انتقال بیماری آنفلوانزا

این ویروس‌ در اثر تماس مستقیم از طریق سرفه، عطسه و … یا غیرمستقیم مثلاً استفاده از لیوان آلوده گسترش می‌یابد.  بیماری واگیرداری است که در مکان‌های عمومی امکان انتقالش زیاد است.

علائم بیماری آنفلوانزا کدامند؟

علائم این بیماری در بیشتر موارد شامل: تب، سرفه، گلودرد، سردرد، بدن درد و کوفتگی، خستگی، احساس سردی همراه با لرز، اسهال، استفراغ و آبریزش بینی است.

عوارض بیماری آنفلوانزا

ویروس آنفلوآنزا مقاومت بدن را کم کرده و زمینه را برای دچار شدن به بیماری‌های دیگر فراهم می‌سازد. از این‌رو سبب پیدایش عفونت‌ در دستگاه تنفس می‌شود.

ره های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا

شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، استفاده از دستمال هنگام عطسه یا سرفه و پوشاندن دهان و بینی با آن، دور انداختن دستمال، بلافاصله پس از استفاده از آن در سطل زباله درب‌دار، مراجعه فوری به پزشک در صورت مشاهده علایم بیماری، رعایت فاصله لازم (حداقل ۲ متر) با افراد مبتلا به بیماری، خودداری از در آغوش کشیدن، بوسیدن و دست دادن با افراد مبتلا و خودداری از مالیدن و تماس دست آلوده با چشم، دهان و بینی از جمله این راه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه مرز شلمچه از لحاظ موقعیتی مناسب‌تر برای تردد زوار بود، امسال شاهد حضور جمعیت چندین برابری زوار به این منطقه بودیم اما با بسته شدن چند روزه این مرز، مرز چزابه با ازدحام بیشتری روبه‌رو شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.