آقای وزیر، چه خبر از افزایش سرعت اینترنت؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وزیرارتباطات از افزایش دو برابری تعداد کاربران اینترنت در سالهای گذشته خبر داده و در عین حال تاکید دارد که این تعداد با ارائه نسل سوم ارتباطی توسط اپراتورهای موبایل بیش از این نیز خواهد شد البته در زمینه سرعت اینترنت فعلا کاربران ADSL نباید انتظار افزایش سرعت داشته باشند.

با ورود اپراتورهای موبایل به عرصه ارائه خدمات نسل سه یا همان ۳G طی ماه‌های گذشته در شهرهای مختلف کاربران اینترنت موبایل از سرعتی بالاتر از قبل بهره‌مند شده‌اند اما به نظر می‌رسد، افزایش سرعت اینترنت در کشور موضوعی نیست که به این سادگی میسر شود.

وزیر ارتباطات در تازه‌ترین صحبت‌های خود درباره‌ی کیفیت ارائه‌ی خدمات اینترنتی و اختلالات شبکه اینترنت در ماه‌های اخیر تصریح کرد: در حال حاضر موضوع اینترنت بحث مهمی است که از نظر دولت جزو نیاز‌های زندگی بسیاری از کسانی است که به مشاغل مختلف مشغولند.

واعظی با اشاره به این‌که دولت جدید در زمینه‌ی اینترنت نیز کار بزرگی را آغاز کرده که باعث شده کاربران اینترنت در سطح کشور به بیش از دو برابر افزایش پیدا کنند، گفت: در دولت جدید کاربران اینترنت چه مخابرات و شرکت‌های PAP از ۳٫۵ میلیون نفر به هفت میلیون نفر ارتقاء پیدا کرده است و اگر نسل سوم اینترنت نیز شروع به کار کند این تعداد کاربر باز هم افزایش خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در شبکه اینترنت چه به لحاظ محتوا و چه سرعت، وضعیت فعلی نسبت به گذشته قابل قیاس نیست. اما معتقد نیستیم به نقطه مطلوب دست پیدا کرده‌ایم و دیگر با مشکلی در زمینه‌ اینترنتی مواجه نیستیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که در حال حاضر شرایط اینترنتی کشور به گونه‌ای نیست که همه بتوانند با آرامش از اینترنت استفاده کنند، افزود: در برخی شهرها و مناطق تهران اشکالاتی وجود دارد که در همین راستا شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات و شرکت‌های PAP جلساتی را به صورت هفتگی تشکیل می‌دهند که این مشکلات را بررسی کنند.

البته با وجود اقدامات صورت گرفته از چندی پیش وزیر ارتباطات تاکید کرده بود که رسیدگی به وضعیت اینترنت و بهبود این شرایط زمانی بین ۱۸ ماه تا دو سال می‌طلبد. از سوی دیگر در برهه‌های زمانی مختلف از سوی برخی انتقاداتی نسبت به افزایش سرعت اینترنت مطرح کردند.

با این وجود محمود واعظی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اینکه آیا در داخل کشور مقاومتی در حوزه افزایش سرعت اینترنت وجود دارد،اظهار کرد: ما برای افزایش پهنای باند داخلی هیچ محدودیتی نداریم و در این زمینه با جدیت کار می‌کنیم. در حوزه افزایش پهنای باند بین‌الملل نیز به دنبال آن هستیم که همزمان با فعالیت بر روی فیلترینگ هوشمند که از مدت‌ها پیش آغاز شده به این مبحث رسیدگی کنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد: ظرف یکماه آینده طرح فیلترینگ هوشمند آماده خواهد شد و پهنای باند بین‌الملل نیز همزمان با آن گسترش پیدا می‌کند و ما مقدمات هر دو را آماده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که چه زمانی را برای افزایش سرعت بخش خانگی پیش‌بینی می‌کند نیز اظهار کرد: در حال حاضر امکاناتی که برای افزایش سرعت تهیه شده به مراکز دانشگاهی، تجاری و عمومی اختصاص داده خواهد شد، به عبارت دیگر در مرحله‌ی اول مراکز عمومی در اولویت هستند و طبیعی است که در مراحل بعدی بخش خانگی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات که خود از منتقدان جدی سرعت و کیفیت اینترنت محسوب می‌شود چندی پیش نیز افزایش سرعت اینترنت را نیازمند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دانسته و خاطرنشان کرده بود: پیش از افتتاح این شبکه تغییری در سرعت مشترکان خانگی نخواهیم داشت.

وی تیرماه امسال در اظهارنظر دیگری درباره سرعت اینترنت اظهار کرد: باور کنید سالهاست برای زیرساخت امور حوزه اینترنت سرمایه‌گذاری نشده است و ما در این ۱۰ ماه گذشته پروژه‌هایی طراحی کرده‌ایم که باید حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.

حال پس از تمام این تفاسیر وزیر ارتباطات در ارتباط با زمان بهبود شرایط اینترنت کشور به شبکه ملی اطلاعات و تاثیر آن در بهبود سرعت اشاره و تاکید دارد: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در حوزه‌هایی مانند مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز دانشگاهی یا اقتصادی و مواردی از این دست برنامه‌ریزی‌هایی برای سرعت اینترنت در دستور کار قرار گرفته اما در بخش خانگی سرعت همچنان تا زمان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در حد فعلی باقی خواهد ماند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.