گوجه صادراتی ارزانتر است/ قیمت ​گوجه‌فرنگی برای ایرانیها ۲برابر خارجیها!/

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در حالی که مصرف‌کنندگان ایرانی با کاهش عرضه گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت آن تا مرز ۸۰۰۰ تومان مواجه شدند، این محصول به قیمت کیلویی ۱۳۰۰ تومان صادر شده است.

اکنون هم با افزایش عرضه گوجه‌فرنگی قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر به حدود کیلویی ۳۰۰۰ تومان رسیده باز هم بیش از دو برابر گران‌تر از گوجه‌فرنگی صادراتی است. بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی هشت ماهه امسال ۲۱۶ هزار تن گوجه فرنگی به ارزش ۷۹ میلیون ۱۰۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش هر کیلوگرم از این محصول به صورت میانگین ۰٫۴ دلار برای مشتریان خارجی گرجه فرنگی می‌شود و اگر نرخ متوسط ۳۳۰۰ تومانی را برای هر دلار در سال‌جاری در نظر بگیریم قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی صادراتی به کیلویی ۱۳۲۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که علی‌رغم نوسان همیشگی قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی، قیمت این محصول طی ماه‌ گذشته به مرز کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم رسید. حالا هم که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دلیل رسیدن محصول استان‌های تولیدکننده گوجه فرنگی مانند بوشهر و هرمزگان به بازار، روند کاهش قیمت آن تا پایان امسال ادامه دارد، باز هم قیمت حدود ۳۰۰۰ هزار تومان در بازار داخلی بیش از دو برابر گران‌تر از نرخ صادراتی آن است. البته ناگفته نماند که کیفیت گوجه‌فرنگی صادراتی دست‌چین‌ و بسته‌بندی شده بسیار با محصولی که درهم در بازار داخلی فروخته می‌شود، متفاوت است و اگر بخواهیم این معیار را محاسبه کنیم تفاوت قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و خارجی بسیار بیشتر از این خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.