ازدواج سفید همان صیغه موقت بین دختر و پسرهاست

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یک آسیب شناس اجتماعی  گفت: ازدواج سفید در ایران همان صیغه موقت جاری شده بین دختر و پسرها است.

مصطفی اقلیما اظهار کرد: مسئولان کشور اذعان می کنند که در کشور ازدواج سفید نداریم اما این نوع ازدواج که در کشورهای اروپایی با اجازه شهرداری انجام می گیرد و شکل رسمی می گیرد، در ایران صیغه موقت هایی که توسط خود پسر و دختر جاری می شود را ازدواج سفید می گویند.

وی عنوان کرد: این نوع ازدواج چون از نظر مسئولان به رسمیت شناخته شده نیست بنابراین معتقدند که ازدواج سفید در جامعه ایرانی وجود ندارد.

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت: در حال حاضر همان دوست دختر و پسری که با خواندن صیغه یا نخواندن آن در خانه های مشترکی که به عنوان خواهر و برادر اجاره کرده اند، زندگی می کنند، این همان ازدواج سفید است.

وی با اعلام اینکه ازدواج سفید اصولا در شهرهای بزرگ وجود دارد زیرا که در شهرستان ها و روستاها به دلیل بومی بودن تمام اهالی، شاهد چنین ازدواج هایی نیستیم، ادامه داد: هر چند گفته می شود که بیشتر دختران شهرستانی که به تهران مهاجرت کرده اند زیر بار ازدواج سفید می روند اما ما شاهد این نوع ازدواج ها در بین دختران تهرانی هم هستیم.

اقلیما با اشاره به آسیب های این نوع ازدواج تصریح کرد: دخترانی که زیر بار این ازدواج ها می روند جز اینکه باعث می شوند هیچ پسری حاضر به ازدواج با آنها نشود و همیشه دلهره و ترسی از بابت آشکار شدن ازدواج و زندگی مشترک آنها شود، چیزی عاید آنها نمی شود .

به گزارش انتخاب خبر، وی با بیان اینکه دختران، بیشترین آسیب را از ازدواج سفید می بینند، گفت: در این نوع ازدواج ها که همان صیغه موقت یا رابطه آزاد و دوستی که بین دختر و پسر هست، می باشد، اگر بچه ای هم متولد شود پسر می تواند زیر بار آن نرود و قانون و حکمی برای حمایت از حقوق چنین دخترانی وجود ندارد.

این آسیب شناس اجتماعی با تفاوت قائل شدن بین عقد موقت و صیغه موقت خاطرنشان کرد: در عقد موقت، اسم دختر در شناسنامه مرد می رود و هر فرزندی که متولد شود، پدر متعهد و موظف به پذیرش مادر و فرزند است اما در صیغه موقت یا همان ازدواج سفید، دختر و پسر در هر زمانی از هم جدا می شوند.

وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان از این نوع ازدواج ها در جامعه پیشگیری کرد و مانع شد، عنوانکرد:  در جامعه ای که دختر و پسر زود به سن بلوغ می رسند اما امکان ازدواج برای آنها تا بالای ۲۰ سال هم وجود ندارد، شاهد شیوع این نوع ازدواج ها هم خواهیم بود.

اقلیما با توصیه به دختر و پسرهای جوان برای پیشگیری از ازدواج سفید بیان داشت: هر پسری که بتواند شغلی پیدا کند و تا حدی که بتواند خرج زن و خود را تأمین کند زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده برود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.