تفکیک پسماند از مبدا در اهواز آماده اجرا شد

عصر جنوب: مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز از تدوین طرح تفکیک پسماند(زباله) از مبدا در کلان شهر اهواز با هدف صیانت و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی (آب و خاک) خبر داد.

مجتبی گلستانی افزود: این طرح زیست محیطی از مهرماه سال ۱۳۹۳ در مناطق ۱ ، ۲ ، ۳ و ۶ شهرداری اجرایی و در این ارتباط مقدمات اجرای این طرح مهم چون تهیه کانکس و خودروی حمل زباله از درب منازل آماده شده است.

وی توزیع کیسه مخصوص زباله قابل بازیافت و سطل تفکیک زباله از مبدا را از دیگر اقدام های مهم سازمان پسماند برای اجرای طرح زیست محیطی تفکیک زباله از مبدا عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح که نیازمند همکاری و مشارکت نزدیک شهروندان اهوازی است امکان بازیافت زباله و بازگشت علمی به طبیعت با کمترین ضایعات زیست محیطی فراهم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز در ادامه آغاز این طرح را نقطه عطفی در حل معضل پسماند و حفظ محیط زیست برای نسل های آینده عنوان کرد.

گلستانی یکی از معضلات و مشکلات اساسی شهرها به خصوص کلان شهرها را موضوع پسماندها و مدیریت صحیح و اصولی آن عنوان کرد و گفت: هرگونه غفلت و بی توجهی در این زمینه خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

وی گفت: سازمان پسماند شهرداری اهواز با استفاده از تجربیات گذشته و دانش روز اقدام تدوین طرح تفکیک و جمع آوری پسماندها به روشˈتر و خشکˈ کرده و قصد دارد با کمک و همکاری شهروندان نسبت به اجرای آن اقدام کند.

مدیرعامل سازمان پسماند اهواز، ارتقا سطح فرهنگ و آموزش عمومی در ارتباط با تولید و دفع مواد زاید جامد و ترویج روحیه صرفه جویی، بهبود شرایط بهداشتی، کاهش آلودگی های ناشی از تولید زباله و حفظ محیط زیست، صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی و بازگشت مواد قابل استفاده به چرخه تولیدرا ازجمله اهداف این طرح اعلام کرد.

وی در ادامه بهبود کیفیت مواد اولیه کارخانه کمپوست به منظور دستیابی به کمپوست، بهینه سازی شیوه های جمع آوری و حمل و نقل مواد زاید جامد و نظافت شهری، کاهش میزان پسماندهای دفنی و افزایش طول عمر مراکز دفن و کمک به اقتصاد کلان کشور و ایجاد اشتغال را نیز از اهداف کلان طرح تفیکیک زباله از مبدا عنوان کرد.

روزانه حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تن زباله در شهر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اهواز تولید می شود.

بنا بر آمار رسمی سازمان پسماند شهرداری اهواز سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد ریال از منابع شهرداری در بخش پسماند این کلان شهر هزینه می شود.

دو سال پیش کارخانه بازیافت پسماند در منطقه «برومی» در حومه شرقی اهواز راه اندازی شد.

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.