رییس جمهوری: پایان سال ۹۳ تورم زیر ۲۰ درصد می رسد/ آن عده محدود هم افراط را کنار بگذارند

عصر جنوب: رییس جمهوری گفت: آغاز امسال اعلام کردم که پایان سال ۹۳ تورم ما به ۲۵ درصد خواهد رسید؛ امروز در محضر مردم شریف اردیبل اعلام می کنم که پایان سال ۹۳ تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

 

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز چهارشنبه در جمع پرشور مردم اردبیل در ورزشگاه این شهر افزود: می دانید که در سال گذشته کشور ما با تورم بسیار شدید و سرسام آور بالای ۴۰ درصد مواجه بود و در شرایط رکود عمیق کار دولت یازدهم آغاز شد.

وی اظهار داشت: در آغاز دولت در برنامه ای در صدا و سیما به مردم گفتم که تا پایان سال ۹۲ تورم را به ۳۵ درصد خواهیم رساند که این کار به حول و قوه الهی انجام شد و تورم به ۳۴ درصد رسید کمتر از معیار و شاخصی که اعلام شده بود.

** دلم می خواست در کنار وزیر علوم باشم

رییس جمهوری گفت در شرایطی که ˈ وزیر دانشمند ومودب علومˈ در مجلس برای استیضاح حضور یافته دلش می خواسته در کنار او باشد و با زبان صریح از ˈ این دانشمند خدوم ˈ حمایت کندˈ.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا ؛ رییس جمهوری در جمع مردم اردبیل به موضوع استیضاح فرجی دانا اشاره کرد و گفت: در شرایطی که وزیر دانشمند ومودب علوم ما در مجلس شورای اسلامی به عنوان استیضاح برخی از نمایندگان حضور یافته است، دلم می خواست در کنار وزیر علوم باشم و با زبان صریح از این دانشمند خدوم حمایت کنم.

رییس جمهوری اضافه کرد: از نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری می کنم جایشان خالی است که به خاطر حمایت از دولت در مجلس شورای اسلامی ماندند و انشاء الله عصر به این استان بازخواهند گشت.

روحانی تصریح کرد: دولت البته به رای مجلس شورای اسلامی هرچه باشداحترام خواهد گذاشت، اما به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام می کنم امروز هرچه وحدت و اتحاد بیشتر باشد در دنیای پرآشوب امروز دشمنان ما ناراحت و دوستان ما در جهان خوشحال خواهند شد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: من امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی و آیین نامه مجلس شورای اسلامی به وظایفشان عمل کنند، درست در آستانه هفته دولت و نزدیک بازگشایی دانشگاه ها انشاءالله با رای قاطع خود شاهد حضور وزیر علوم با رایی قاطع تر در صحنه دانشگاه های کشور باشیم.

** احیای اخلاق

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع احیای اخلاق اشاره کرد و گفت: ما امروز در کشورمان شاهد ادب و احترام بخش های مختلف مردم با یکدیگر هستیم .

روحانی به اقدامات انجام شده در احیای اخلاق در دولت تدبیر و امید اشاره کرد وافزود: امروز شاهد هستیم که روزنامه هایمان لحنشان متفاوت شده است، رسانه های ما لحنشان متفاوت شده است، گروه های سیاسی نسبت به یکدیگر با لحن آرام تری امروز سخن می گویند.

رییس دستگاه اجرایی ادامه داد: قوای سه گانه در کنار یکدیگر با ادب و احترام و تعامل بیشتری با یکدیگر زندگی می کنند و بزرگان این جامعه امروز مورد احترام هستند .

روحانی تصریح کرد: من در این جا از یک عده محدودی که هنوز از اخلاق گذشته دست بر نداشته اند، خواهش می کنم آن ها هم افراط را کنار بگذارند. ما همه برادریم، ما همه ایرانی هستیم، ما همه مسلمانیم ، ماه همه عاشق خاندان رسالتیم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: باید همه ادب، احترام ، اخوت، مورت و برادری را از پیامبر بزرگ اسلام و خاندان رسالت بیاموزیم و روز به روز صمیمی تر باشیم .

روحانی هم چنین به شرایط منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: مردم عزیز اردبیل امروز شرایط منطقه، شرایطی بی ثبات و ناآرام است، شما در عراق می بینید مردم، ظالمانه زیر تیغ جلادانی که متاسفانه به دورغ ادعای اسلام می کنند اما مزدور صهیونیت هستند قرار دارند، امروز می بینید میلیون ها عراقی در سراسر عراق اعم از کرد و سنی آواره شده اند.

رییس جمهوری ادامه داد: مردم در سوریه از خانه خود آواره هستند می بینید که جلادان، مردم مظلوم فلسطین و غزه را زیر بمب ها و آتش گلوله های خود قرار داده اند.

روحانی با تاکید بر این که در این شرایط حساس باید ید واحده باشیم و به دنیا بگوییم ایران باثبات است و آرام، اضافه کرد: امروز مردم عراق چشمشان به دست کمک شما مردم ایران است، مردم سوریه چشمشان به کمک شما مردم عزیز ایران است، مردم فلسطین چشمان به دست شما مردم غیور و رشید ایران زمین است وما خودمان باید اتحاد خودمان را حفظ کنیم.

** تخریب بنای تحریم/ بازگرداندن رفاه

رییس قوه مجریه اضافه کرد: من به شما مردم قول دادم که در این دولت با جهان تعامل خواهیم کرد،هر کشور و دولتی که با ملت ایران دوست باشد، به حقوق ملت ایران دوست باشد ما هم دست دوستی به سوی او دراز می کنیم.

روحانی تصریح کرد: اگر دولتی بخواهد به حقوق ملت ایران تعرض کند، به مسلمان های منطقه تعرض کند، پیداست که مردم مسلمان ایران قاطعانه در برابر متجاوزین ایستادگی خواهند کرد، این ملت متحد و یکپارچه تحت هدایت های مقام معظم رهبری به رسالت و وظایف تاریخی خود عمل خواهد کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما با همسایگان روابط بسیار نزدیکی داریم، از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد . ما ساختمان تحریم غلط و غیر قانونی که دشمنان بنا کرده اند با همت مردم و هدایت و رهبری های رهبر معظم انقلاب اسلامی این بنای ظالمانه را تخریب خواهیم کرد.

روحانی با بیان این که «ما با دیپلمات های برجسته و با تجربه در برابر قدرت های جهان پای میز مذاکره می نشینیم از حقوق ملت دفاع می کنیم»، گفت: انشاء الله هم حق هسته ای خودمان را حفظ خواهیم کرد و هم رفاه را به زندگی مردم باز خواهیم گرداند.

** تحریم ها ترک برداشته است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مردم اردبیل گفت: من از آغاز شروع فعالیت انتخاباتی سه وعده را به مردم دادم؛ نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اگر رشد اقتصادی در سال ۹۱ منهای ۶.۸ درصد بود، در پایان سال ۹۲ به منهای ۱.۱ دهم درصد رسید؛ این به معنای حرکت مثبت در صحنه اقتصاد است و پایان امسال رشد اقتصادی به حول قوه الهی مثبت خواهد بود.

رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه دولت در تمام فراز و نشیب یک ثبات و آرامشی را در صحنه اقتصاد و در بازار در کشور به وجود آورده است، تصریح کرد: امروز مردم کاملا می توانند نسبت به اقتصاد آینده خودشان امیدوار باشند.

روحانی با بیان اینکه مردم به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی از لحاظ اشتغال در فشار شدیدی هستند، اظهار داشت: دولت موظف است شرایط لازم برای شغل جوانان عزیز ما فراهم کند که امسال به حول و قوه الهی قدم های اولیه در این زمینه برداشته خواهد شد.

رییس جمهوری گفت: در ابعادی که امروز برای استان اردبیل به عرضتان می رسانم، خواهیم دید که حرکتی هم برای توسعه استان و هم اشتغال مردم به وجود خواهد آمد.

وی گفت: ما در کنار حرکت های مهم اقتصادی، در زمینه مسایل اجتماعی و به وی‍ژه سلامت قدم های مهمی در یک سال گذشته برداشته ایم و همه مردم ایران را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده ایم؛ تمام مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی شاهد خواهند بود که شرایط امروز با سال گذشته زمین تا آسمان متفاوت است.

روحانی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما از شرایط گذشته کاملا متحول شده است؛ خاطرنشان کرد: امروز گرچه هنوز در شرایط تحریم هستیم و در زمینه سیاست خارجی خواهم گفت که قدم های مهمی پیش رو داریم که باید برداریم.

وی تصریح کرد: اما در عین حال سازمان تحریم غیرقانونی علیه ملت ایران دچار ترک شده است و امروز شاهدیم که تا پایان آذرماه امسال هفت میلیارد دلار از پول ایران که تحت تحریم قدرت های بزرگ بوده است آزاد کرده ایم و آزاد خواهیم کرد.

روحانی افزود: در زمینه اتومبیل، فروش اتومبیل، قطعات خودرو و همچنین در زمینه پتروشیمی تحریم را برداشته ایم و در زمینه صادرات و واردات و مسایل بانکی شرایط تحریم با پارسال کاملا متفاوت است اما در عین حال باید قدم های بیشتری را برای رفع تحریم برداریم.

**ظرفیت های استان اردبیل

رییس جمهوری هم چنین به ظرفیت های استان اردبیل اشاره کرد و گفت: استان اردبیل، استان آیت الله مقدس اردبیلی بزرگ، فقیه نامدار شیعه در قرن دهم هجری که همه به تربت پاکش التجا می جویند، صاحب فقیه و مرجع تقلید، آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و صاحب استاد اخلاق مرحوم آیت الله مشکینی رضوان الله تعالی علیه است.

روحانی ادامه داد: این استان شاهد عالم والا مقامی چون مرحوم آیت الله مروج بود، در اولین سخنرانی که بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ به اردبیل آمدم مهمان این عالم انقلابی بودم و دیدم که تا چه اندازه خدوم، مخلص و انقلابی است،.

رییس جمهوری هم چنین یاد مرحوم موذن زاده اردبیلی را گرامی داشت و ادامه داد: هنوز صدای وی هم در موقع اذان به خصوص در ماه مبارک رمضان گوش ها را می نوازد.

روحانی با بیان این که « بسیاری از مداحان بزرگ و ورزشکاران مطرحی که از دیار شما هستند»، اضافه کرد: سرداران بزرگ و نامی که از این دیار به پا خاستند و در راه شرف و دفاع از کشور به شهادت رسیدند و یاد شهید «دادمان» وزیر راه و ترابری وشهدای استان گرامی باد.

** طرح های عمرانی استان اردبیل

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود شبکه های آبیاری و زهکشی را نخستین مساله استان اردبیل عنوان کرد و گفت: بزرگترین طرحی که دولت برای این استان ظرف سه تا چهار سال آینده دارد، شبکه های آبیاری است.

وی افزود: امسال حدود ۱۷ هزار هکتارتحت پوشش این طرح خواهد گرفت، سال آینده حدود ۱۷ هزار هکتار، سال بعد ۲۳ هزار و سال بعد ۲۶ هزار هکتار و مجموعا بیش از ۸۳ هزار هکتار در این استان تحت پوشش شبکه های آبیاری قرار خواهد گرفت.

رییس جمهوری گفت: مجموعا برای کشور و شبکه های آبیاری هشت میلیارد دلار در این دولت مد نظر قرار دادیم؛ البته طرح های دیگری هم هست .

به گفته وی، این طرح حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم برای مردم استان ایجاد خواهد کرد و البته با صنایع جانبی مقدار اشتغال بسیار بیشتر خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: طرح دوم به پایان رساندن سد و شبکه گیوی خواهد بود، هم برای آب شرب و هم برای آب زراعی. این طرح با استفاده از بودجه امسال و سال آینده و در شش ماهه دوم سال ۹۴ به بهره برداری خواهد رسید . این طرح هم هشت هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی را تحت پوشش خواهد داد.

روحانی ادامه داد: موضوع بعدی آبرسانی به شهر اردبیل است، انشاءالله اجرای طرح سد یامچی در سال ۹۵ به بهره برداری و اتمام خواهد رسید.

وی گفت: طرح بعدی نیروگاه سبلان است که بخش بخار آن امروز کلنگ زده می شودو با اجرای آن ۴۸۰ مگا وات به تولید برق اضافه خواهد شد .

رییس جمهوری طرح بعدی را ˈ طرح راه آهن میانه – اردبیل ˈ عنوان کرد و گفت: این طرح نیاز به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و بخشی از آن ارزی خواهد بود. طول راه آهن هم ۱۷۵ کیلومتر خواهد بود. تا پایان دوره این دولت این طرح اجرایی و عملیاتی خواهد شد و ظرف چهار سال تا پنچ سال آینده به اتمام خواهد رسید. کار را از امسال با قدرت شروع خواهیم کرد.

وی طرح های دولت برای توسعه و عمران استان اردبیل را در مجموع ۷۶ طرح عنوان کرد.

روحانی همچنین از طرح گردشگری در استان اردبیل سخن گفت و افزود: این استان برای گردشگری های طبیعی و سلامت زمینه دارد. من از معاونت مربوطه در زمینه گردشگری خواستم طرح جامع گردشگری را به دولت ارائه کند.

رییس جمهوری تاکید کرد: دولت در حد توان خود سرمایه گذاری برای کار زیربنایی انجام خواهد داد و بخش خصوصی را در این زمینه دعوت می کند. این طرح ها می تواند برای استان توسعه آفرین و سودآور باشد.

** روحانی: یاشاسین آذربایجان

رییس جمهوری با عبارت ˈیاشاسین آذربایجانˈ سخنان خود را شروع کرد و گفت: سلام بر اردبیل قهرمان و بزرگ، سلام بر همه مردان و زنان باوفای به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، بسیار خوشحالم که در شروع دومین سال از دولت تدبیر و امید در محضر شما مردم شریف هستم.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: از این که مردم شریف استان اردبیل در استقبال بسیار گرم در روزی که نسبتا هوا گرم است، در این استادیوم اجتماع کردند و از مهمان نوازی شما بسیار متشکرم و از استاندار و امام جمعه محترم نیز قدردانی می کنم.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.