بازار خودرو تا پایان سال به کدام سمت حرکت می کند؟ / افزایش ۶۰۰ هزار تومانی پراید در یک هفته + جدول

عصر جنوب: رئیس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل می گوید ‌به طور معمول خرید خودرو در ماه‌های محرم و صفر به حداقل می‌رسد.

در حالی که بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ۶ ماه منتهی به شهریورماه امسال، تولید انواع خودرو به ۵۲۱ هزار و ۵۸۵ دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته رشد ۷۴ درصدی نشان می‌دهد.

تولید خودرو در کشور در شرایطی رشد ۷۴ درصدی داشته است که بر اساس آمارهای بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور به ۴٫۶ درصد رسیده و آنچنان که کارشناسان اقتصادی می گویند یکی از دلایل عمده این موضوع، رشد تولید خودرو بوده است.

حسین راغفر در این زمینه می گوید بر اساس آمارهای رسمی که ارائه می شود بسیاری از اقدامات و خدمات خرد بازارهای مختلف و همچنین اقدامات اجتماعی بر نرخ رشد اقتصادی کشورها تاثیرگذار است. اما در رابطه با نرخ رشد اقتصادی ایران واقعیت این است که بیشترین تاکید تیم اقتصادی دولت برای رشد اقتصادی، فروش نفت و افزایش تولید در صنعت خودروسازی کشور بوده است.

اما با تمام آمارهای مثبت موجود در رابطه با صنعت خودرو، بازار همچنان در رکود به سر می برد و با توجه به نزدیک بودن ماه های محرم و صفر به نظر می رسد این شرایط حداقل تا ۳ ماه آینده ادامه دار خواهد بود.

حسن زمانی افشار رئیس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل در این زمینه می گوید ‌به طور معمول خرید خودرو در ماه‌های محرم و صفر به حداقل می‌رسد.

وی با بیان اینکه مردم ایران در ماه‌های محرم و صفر بیشتر علاقه‌مند به حضور در مجالس مذهبی و مراسم عزاداری هستند، گفته است به همین دلیل بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در این ماه‌ها از خرید خودرو خودداری کنند. البته پیش‌بینی می‌کنیم که با پایان یافتن ماه صفر و نزدیک شدن به بهمن ماه و ایام پایانی سال، حجم معاملات در بازار خودرو افزایش یابد.

به گفته وی هم‌اکنون بازار خودرو اشباع است و حجم خودروهای موجود در بازار به ویژه خودروهای وارداتی بیشتر از میزان تقاضای مصرف‌کنندگان است. به همین دلیل هرگونه افزایش در قیمت محصولات منتفی خواهد بود.

زمانی افشار با بیان اینکه یکی از دلایل پایین بودن حجم معاملات در بازار خودرو پایین آمدن قدرت خرید مصرف‌کنندگان است، تاکید کرده است در صورتی که تدابیر دولت برای کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به نتیجه برسد شاهد تحولی در بازار خودرو خواهیم بود.

در شرایطی که رکود کامل در بازار خودرو برقرار است اما همچنان بحث تعیین قیمت خودرو و اصلاح مصوبه شورای رقابت از سوی نمایندگان مطرح است و علی علیلو رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در واکنش به این اظهار وزیر صنعت که گفته بود برای بازنگری در قیمت خودرو پرونده‌ای را باز نکردیم که حالا ببندیم، گفته است وزیر صنعت باید در مورد وظایف خود پاسخگو باشد و در مورد پرونده قیمت‌گذاری خودروها که توسط مجلس باز شده است، جواب دهد.

وی با طرح این سوال که مگر وزیر فقط باید در مورد هر چیزی که خودش پرونده‌ آن را باز کرده، پاسخگو باشد؟ اعلام کرده است اینطور نیست، مجلس پرونده قیمت خودرو را باز کرده و وزیر صنعت هم باید در این مورد پاسخگو باشد. مگر این موضوع در اختیار وزیر صنعت است که اگر دوست داشت پرونده‌ای را باز یا بسته کند؟

علی‌لو با بیان اینکه در مورد پرونده قیمت‌گذاری خودرو، وزیر باید طی دو هفته آینده در صحن علنی مجلس پاسخگو باشد، تاکید کرده است سوال مربوط به این مسئله به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده تا به محض رسیدن نوبت، در این مورد از وزیر صنعت در صحن علنی مجلس پاسخ بخواهیم.

وی با تأکید بر اینکه مجلس پیگیر افزایش بی‌رویه قیمت خودرو است، تاکید کرده است در شرایط فعلی صنعت خودرو دارای مافیا است که این گروه فقط به دنبال منافع خود هستند و وزیر صنعت نیز از این وضعیت حمایت می‌کند.

اما در این شرایط رضا شیوا رئیس شورای رقابت درباره وضعیت بازار خودرو گفته است در حال حاضر وضعیت بازار خودرو هم برای خودروسازان و هم برای خریدارها مناسب است، زیرا با تعیین قیمت‌ها سرمایه‌های سرگردان از بازار خودرو خارج شدند و فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو نیز به حداقل رسید، بنابراین حالا تقاضای واقعی در بازار خودرو وجود دارد و شرایط به صورت کلی مطلوب است.

خودرو

قیمت خودرو(شنبه)

قیمت خودرو(جمعه)

تندر ۹۰

۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پژو پارس

۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵

۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

سمند ال ایکس

۳۰ میلیون تومان

۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پراید ۱۱۱

۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

پراید ۱۳۱

۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

مگان

۱۱۸ میلیون تومان

۱۱۶ میلیون تومان

ام وی ام ۵۳۰

۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.