کجا سرمایه گذاری کنیم؟ / طلا ارزان میشود

عصر جنوب: قیمت طلا اگرچه در پایان هفته قدری بهبود پیدا کرد ولی روند حرکتی بهای این فلزگرانبها نشان می دهد که سرمایه گذاران جدید نمی توانند امیدی به کسب سود از بازار داشته باشند.

احمد کشاورز: بررسی وضعیت بازارهای مالی ایران نشان می دهد با وجود رشد ۱۵٫۹ درصدی بخش مالی در فصل بهار، هنوز نگرانی در مورد بازارهای موجود برای سرمایه گذاری های خرد وجود دارد. طی یک هفته گذشته بازار طلا با نوسان قیمتی مواجه بوده که مانع از تحلیل دقیق سرمایه گذاران در مورد آینده آن می شده است. بررسی ها نشان می دهد پس از تقویت اقتصاد امریکا و رشد ارزش دلار، قیمت طلا با کاهش مواجه شد. از سوی دیگر روند حرکتی بازار نفت نیز کاملا نزولی است. برهمین اساس حتی دولت ایران نیز نگران تامین منابع مالی بودجه سال جاری خود شده است. پس از کاهش قیمت طلا، برخی سرمایه گذاران بازارجهانی پیش بینی می کردند، حداقل سرمایه گذاران خرد به سمت بازار این فلزگرانبها حرکت کنند ولی این موضوع نیز چنان قدرت نداشت که به وضعیت بازار طلا سامان دهد. خریدهای کلان روسیه و چین هم چنان موثر نبود تا قیمت ها در بازار روند صعودی قطعی پیش گیرند. پیش بینی های برای هفته جاری نیز تایید می کند که حداقل در کوتاه مدت امیدی برای رشد قیمت طلا وجود ندارد. هفته گذشته بهای طلا مرز حمایتی ۱۲۰۰ دلار را پشت سرگذاشت و قدری به سرمایه گذاران این بازار آرامش داد ولی با این حال همچنان موسساتی مانند کیتکو و اکونومیست پیش بینی می کنند با توجه به احتمال افزایش ارزش دلار در بازار جهانی قیمت طلا کاهش یابد. با این وجود برخی تحلیلگران صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده اند که تا پایان سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی جهان از ۴ درصد به کمتر از ۳٫۸ درصد می رسد. براین اساس قیمت طلا نیز کاهش می یابد.

اما تنها بازار طلا از دسترس سرمایه گذاران خرد خارج نشده است. وضعیت بازار ارز نیز به همین شکل است. پس از اظهارنظرهای سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد ایجاد ثبات در قیمت دلار دو موضوع برای فعالان بازار مشخص شد. واسطه گران بازار از گفته های سیف به این جمع بندی رسیدند که قیمت دلار از رقم ۳ هزار و ۲۵۰ تومان کمتر نمی آید و برهمین مبنا نیز قیمت دلار در پایان هفته روی عدد ۳ هزار و ۲۵۵ تومان قفل شد. از سوی دیگر اظهارنظرهای رئیس کل بانک مرکزی سرمایه گذاران بازار دلار را به این جمع بندی رساند که این بازار به دلیل دخالت مستقیم دولت دیگر امکان سوددهی در پس افزایش قیمت های ناگهانی را نخواهد داشت.

تمامی این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که بازارهای سرمایه گذاری مانند بورس نیز به روزهای ناامیدکننده خود رسیده اند. بورس طی سال ۹۲ بیش از ۳۵ هزار واحد رشد داشت و بازدهی خود را به رقم ۱۱۰ درصد رساند ولی در سال جاری حتی رقم بازدهی ۶۵ درصدی پیش بینی شده را نیز محقق نکرده است. این اتفاق هم در شرایطی رخ می دهد که پیش بینی ها از رشد بورس در پی بهبود وضعیت اقتصادی کشور خبر می داد. تحلیلگران بازار براین باورند که بازار سرمایه دوران اوج خود را پشت سرگذاشته است. براین اساس امید چندانی به بهبود وضعیت بازار سرمایه وجود ندارد. همین نکته مانع از ورود سرمایه گذران جدید به بازار می شود. بازار سرمایه تقریبا به ثبات کاهشی رسیده است. طی هفته های گذشته بازار سرمایه هیچ هفته ای را با رشد شاخص به پایان نبرده است. پیش بینی ها نیز نشان می دهد بورس بی توجه به وضعیت اقتصاد کلان همچنان نزولی باقی می ماند. البته میزان افت شاخص در سخت ترین حالت نیز از ۷۱ هزار واحد بیشتر نخواهد بود. براین اساس هفته جاری نیز برای بورس نزولی پیش بینی می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.