شرمن: در مذاکرات هسته‌ ای با ایران پیشرفت داشته‌ایم

عصر جنوب: ‘وندی شرمن’ معاون وزیر خارجه آمریکا و از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور از پیشرفت در گفت وگوهای هسته ای با ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، شرمن در گفت وگو با رسانه های آمریکایی با اشاره به اینکه حل و فصل مسایل هسته ای ایران می تواند به ایجاد زمینه های دیگر همکاری میان آمریکا و ایران منجر شود، ابراز امیدواری کرد که بتواند به ایران سفر کند و نتایج چنین همکاری هایی را از نزدیک ببیند.

 
شرمن در باره پیشرفت عمده در این مذاکرات گفت: همان گونه که باراک اوباما در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد ما یک موقعیت تاریخی داریم و این به عهده ایران و آمریکاست که از این موقعیت استفاده کنند.

 
وی اظهار داشت که اعضای گروه ۱+۵ که تحت رهبری کاترین اشتون مذاکرات را به عهده دارند می خواهند از برنامه هسته ای ایران ایران اطمینان حاصل کنند و مقام رهبری ایران هم در فتوای خود اعلام کرده اند که تهران هیچ گاه به دنبال سلاح اتمی نبوده است.

 
وی تاکید کرد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیشرفت هایی به دست آورده ایم و بسیاری از رهبران و وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ با ایران مذاکرات دوجانبه ای داشته و این مذاکرات به بهبود درک متقابل کمک کرده است.

 
شرمن در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه ‘آیا ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به یک ‘توافق خوب’ وقت کافی در هفته های آینده دارند؟ اگر این وقت کافی نباشد چه خواهد شد؟’ تاکید کرد: ما متخصصانمان را به کار گرفته ایم، زیرا این یک توافق بسیار بسیار فنی است و موضوعاتی اینجا مطرح هستند که هیچ یک از ما در سطح سیاسی درک درستی از آن نداریم.

 
وی تصریح کرد: اما مهمترین بعد این توافق هم در همین جزئیات نهفته است. لذا کارشناسان ما و همه اعضای گروه ۱+۵ ظرف روزهای گذشته ساعت های بی شماری را صرف پرداختن به جزئیات این توافق کرده اند. یعنی حتی وقتی ما در سطح سیاسی به درک متقابلی می رسیم، تازه آن وقت باید کارشناسان ما به طور عمقی جزئیات را تجزیه و تحلیل کنند.

 
شرمن گفت: برای همین است که این فرآیند زمانبر و پیچیده است اما من اعتقاد دارم مذاکرات درحال پیشرفت هستند، هرچند که هنوز تصمیم های بسیار مهمی هستند که باید اتخاذ شوند.

 
وی در پاسخ به این پرسش که ‘اگر توافقی حاصل شود، آیا معلوم است که لغو بالقوه تحریم های جاری چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟’ افزود: من فکر می کنم که حتی طرح اقدام مشترک که گام اول در مسیر دستیابی به یک توافق جامع محسوب می شد، مزایایی برای ایران به ارمغان آورده است. قطعات و خدمات صنایع خودروسازی و سرویس های هواپیماهای مسافربری به ایران عرضه شده اند، برخی از دارایی های مسدود شده ایران در حساب های بانکی بین المللی به ایران بازگشته اند بنابراین حتی تا همین جا هم زندگی عادی مردم از این بابت کمی بهبود یافته است.

 
شرمن ادامه داد: اما اگر توافق جامعی حاصل شود، بدان معنا خواهد بود که رابطه جهان با ایران به نحوی بنیادی متحول شده است. خب البته ابتدا تحریم ها تعلیق خواهند شد، اما من باید به شما بگویم، به محض اینکه ما تحریم های اصلی را تعلیق کنیم، که خیلی زود بعد از دستیابی به توافق خواهیم کرد، دنیا مثل سیلی به ایران سرازیر خواهد شد. بسیاری از هیات های بین المللی پیشاپیش به ایران سفر کرده اند.

 
وی گفت: مهم است که نشان داده شود که این توافق پایدار است و برای سالیان متوالی دوام خواهد داشت، زیرا ما اینجا تلاش داریم پیشینه اختلافات طولانی را حل و فصل کنیم.

 
وی در پاسخ به سووال خبرنگاران مبنی بر اینکه آمریکا می گوید گفت وگوهای مربوط به برنامه هسته ای ایران از اقدامات باراک اوباما در مورد ایجاد ائتلاف بین المللی علیه پیکارجویان داعش جداست. آیا واقعاً نمی توان هیچ گونه زمینه مشترکی برای این همکاری پیدا کرد؟، افزود: شکی نیست که ایران نیز نمی خواهد شاهد تداوم داعش باشد و فکر می کنم ما هر دو با هدف تضعیف و در نهایت نابودی داعش اقداماتی را به موازات هم انجام خواهیم داد. اما در اینجا نیز مذاکرات هسته ای که در مسیر دیگری جریان دارد، اثرگذار است، زیرا اگر ما بتوانیم موضوع هسته ای را حل کنیم، رابطه آمریکا، ایران و جامعه جهانی به شکل مطلوبی تغییر خواهد کرد، به نحوی که زمانی در آینده، ممکن است موضوعاتی باشند که ما بتوانیم با هم درباره آنها همکاری کنیم.

 
وی تصریح کرد: من امیدوارم آن روز فرا برسد. ایران یک کشور خارق العاده است، با یک طبقه متوسط بسیار وسیع، با شهروندانی بسیار باهوش و تحصیلکرده که خدمات شایانی به جهان ارائه کرده اند و پیشینه طولانی از تمدن و فرهنگی درخشان.

 
شرمن گفت: من خیلی امیدوارم روزی فرا برسد که بتوانم به ایران سفر کنم، حتی به عنوان یک آمریکایی با مردم ایران آشنا شوم. ما شهروندان ایرانی – آمریکایی بسیاری داریم که فرهنگ پویایی دارند و ما منتظر روزهای بهتری هستیم.

 
وی در مورد پیشبرد همکاری منطقه ای علیه داعش، چه زمینه هایی را آماده می بینید؟ گفت: خب من نمی دانم، اما می توانم بگویم که همین هفته ما شاهد همکاری رهبران شیعه و سنی عراق برای مقابله با داعش بوده ایم. همچنین دیدیم که دولت جدید عراق با رهبران سنی منطقه دیدار کرده است. من فکر می کنم همه ما باید از مرحله ای که طایفه ها، فرقه ها و ادیان ما را تقسیم می کنند، عبور کنیم و به جایی برسیم که در مقابل تهدید مشترک متحد شویم.

 
شرمن در پاسخ به سووال دیگر خبرنگاران مبنی بر اینکه چگونه تجربیات خود از مذاکرات با ایران را در آینده درباره دیگر کشورها بکار خواهد گرفت؟ افزود: واقعیت این است که ما داریم درباره یک برنامه غنی سازی با ظرفیت محدود برای مدتی طولانی صحبت می کنیم تا زمانی که ایران همچون هر عضو عادی دیگر پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای پذیرفته شود.

 
شرمن افزود: ما اعتقاد نداریم که همه کشورها باید اقدام به غنی سازی کنند، به اندازه کافی سوخت هسته ای در بازار آزاد وجود دارد. ولی ما اینجا تلاش داریم به وضعیتی برسیم که ایران جامعه جهانی را قانع کند که برنامه هسته ای اش کاملا صلح آمیز است.


 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.