علوی: خوزستان دارای مرزهای دریایی، زمینی و هوایی است/ بیماری آدم نیست که بتوان جلوی آن را گرفت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: می‌بینیم که به صورت ناگهانی تعداد شهرهای قرمز در سطح کشور افزایش یافته است بنابراین برای کنترل بیماری، نیازمند جلب مشارکت مردم هستیم؛ اگر مردم با ما همکاری نکنند، در کنترل بیماری نمی‌توانیم نقشی داشته باشیم.

دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که شامگاه دوشنبه (۱۶ فروردین‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بنا به اظهارات وزیر بهداشت و بسیاری از مسئولان دیگر، خوزستان باید به نوعی الگوی کشور در کنترل بیماری باشد زیرا عرصه آموزشی برای ویروس جدید بود.

وی افزود: این ویروس جدید تقریبا معادلات قبلی را به هم زد. در معادلات قبل می‌گفتیم که دو هفته پس از افزایش موارد بیماری، موارد بستری و دو تا سه هفته پس از آن موارد مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند اما این ویروس جدید، دوره کمون کوتاهی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اواخر اسفندماه سیر بیماری در استان خوزستان نزولی بود و این روند تقریبا تا ۲۸ اسفندماه ادامه داشت اما با خریدهای شب عید و دید و بازدیدها، از دوم فروردین‌ماه یعنی در فاصله‌ کوتاهی، خیز بیماری برداشته شد.

وی گفت: در حالی که در معادلات قبلی حداقل باید یک هفته طول می‌کشید تا موارد بیماری افزایش یابد اما اکنون که واریانت انگلیسی در کشور و خوزستان غالب است، بیماری همه را غافلگیر می‌کند.

علوی افزود: وزیر بهداشت عنوان کرده بود که در ۴۸ ساعت وضعیت تغییر می‌کند و من باورم نشد اما مشاهده کردیم که در دو روز، وضعیت کاهشی به افزایشی تبدیل شد؛ باید به این نکات توجه شود.

وی با اشاره به وضعیت خاص خوزستان، تصریح کرد: خوزستان دارای مرزهای دریایی، زمینی و هوایی است که علاوه بر فرصت، تهدیدهایی برای ما دارند؛ بیماری آدم نیست که بتوان جلوی آن را گرفت.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: سیم خاردار نمی‌تواند جلوی انتقال بیماری را بگیرد. اگر مرزها دقیق هم کنترل شوند بالاخره نمی‌توان صد درصد از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود: مگر فرانسه با آن قدرت و مقررات، تحت تاثیر کرونای انگلیسی قرار نگرفت؟ بنابراین ورود ویروس از یک کشور به کشور دیگر رخ می‌دهد و اگر قدرت کنترلی در مرزها انجام شود، هرچند انتقال بیماری کمتر می‌شود اما به صفر نمی‌رسد.

علوی عنوان کرد: ویروس‌ها به گونه‌ای نیستند که با همه تست‌ها تشخیص داده شوند. برخی از ویروس‌ها نیاز به کیت تخصصی دارند بنابراین می‌توانیم کرونا را تشخیص دهیم اما اینکه کرونا کجایی بوده، با این تست‌ها و کیت‌ها مشخص نمی‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۶ درصد ویروسی که در چرخه طبیعت ایران می‌چرخد، کرونای انگلیسی است و شواهد نیز همین را نشان می‌دهد. از طرف دیگر ذات این ویروس این است که زمانی که یک جا می‌ماند پس از مدتی تغییر سوش می‌دهد بنابراین هر جا که ویروس دوام پیدا کند، قدرت جهش دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص بروز عارضه در یکی از دریافت‌کنندگان واکسن در خوزستان، گفت: مشخص شد این عارضه التهابی از واکسن نبوده است. شاید در این مورد، ویروس در دوره کمون بوده است یا فرد به صورت بدون علامت مبتلا شده بوده و با تزریق واکسن، ویروس بدون علامت، علامت‌دار شده است. این مورد کنترل شده و تاکنون اثبات نشده است که عارضه‌ای از واکسن ایجاد شده است.

وی در خصوص ویژگی‌ها و شرایط سنی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا بیان کرد: تنها واکسنی که محدودیت سن را دقیق اعلام کرده، واکسن باهارات هند است که برای افراد ۱۸ تا ۵۵ سال باید تزریق شود اما دیگر واکسن‌ها برای افراد بالای ۶۰ سال نیز تزریق شده و هیچ مشکلی نیز برای افراد ایجاد نکرده‌اند.

علوی با اشاره به نحوه ابتلا به بیماری گفت: ۵۰ درصد موارد ابتلا بر اثر تماس‌های خانوادگی یا دورهمی‌های خانوادگی است که در این زمینه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و تنها می‌توانیم آگاهی مردم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد موارد مثبت، در گردهمایی‌های بزرگ و عزاداری‌ها و عروسی‌ها رخ می‌دهد. هر زمانی تجمع بزرگی رخ دهد، چند روز بعد پیک بیماری ناگهان افزایش می‌یابد و آخرین بار این مساله در شوش اتفاق افتاد. در این زمینه، انضباط و قانون باید اجرا شود و می‌توان از هسته اولیه تجمع جلوگیری کرد. هر چه تلاش می‎شود، با یک گردهمایی به هم می‌ریزد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به فعالیت‌های حوزه بهداشت بیان کرد: عقیده ما این است که کنترل بیماری در بیمارستان نیست بلکه در بهداشت و جامعه است و آمار نشان داده است که چقدر در بهداشت تلاش شده تا بار بیمارستان‌ها کم شود به گونه‌ای که به ازای هر بیمار بستری، ۱۰ تا ۱۱ مورد بیمار سرپایی شناسایی شده است.

وی با تأکید بر لزوم آموزش سلامت گفت: آثار باورهای غلط در اشاعه و انتشار بیماری، به مراتب بیشتر از کم‌سوادی است. پایین بودن میزان سواد سلامت خوب نیست اما از طرفی با باورهای غلط نیز مواجه هستیم که موجب می‌شوند حتی افرادی که سواد سلامت دارند گمراه شوند و باید در این زمینه، رسانه‌ها بیشتر تلاش کنند تا این اطلاعات و باورهای غلط شکسته شوند.

علوی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از بی‌تفاوتی‌ها و عادی‌انگاری‌ها به دلیل همین باورهای غلط است در حالی که اگر ماسک زدن و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی نبود، وضعیت بسیار بدتر می‌شد و مرگ‌های سرسام‌آوری رخ می‌داد.

وی افزود: اکنون می‌بینیم که به صورت ناگهانی تعداد شهرهای قرمز در سطح کشور افزایش یافته است بنابراین برای کنترل بیماری، نیازمند جلب مشارکت مردم هستیم؛ اگر مردم با ما همکاری نکنند، در کنترل بیماری نمی‌توانیم نقشی داشته باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: سواد سلامت برای پیشگیری از آسیب دیدن خود فرد است اما سواد معنوی سلامت یعنی داشتن احساس مسئولیت اجتماعی.

وی با بیان اینکه تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت ترددها یکی از محورهای کار بهداشت است، گفت: همه می‌دانیم که مقرر شده بود از ابتدای اسفندماه محدودیت‌های تردد اعمال شود اما این محدودیت‌ها عملا روی کاغذ بود و تنها در ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه اجرا شد.

علوی افزود: علاوه بر این، محدودیت‌ها به غلط اجرا شدند. خیابان‌ها را بستند و موجب نارضایتی مردم شد و موجب انتقال تجمع به کانون‌های دیگر شد در حالی که محدودیت تردد باید هدفمند و بر اساس نظر کارشناسی و متخصصان ترافیک اعمال شود نه اینکه مشکلی به مشکلات‌مان بیفزاید.

وی با اشاره به اجرای طرح بیماریابی محله‌محور شهید سلیمانی عنوان کرد: این طرح با هدف افزایش بیماریابی، تست، جداسازی بیماران و قرنطینه کردن بیماران در منزل، مراقبت از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای اجرا شد و اگر این اهداف به صورت صد درصد اجرا می‌شدند، توفیقات بیشتری حاصل می‌شد. آنچه در این طرح مشخص کرده بودند این بود که به ازای هر بیمار، ۱۰ بیمار پیگیری شود که تقریبا در هفته آخر اجرا، به ۱۰.۶ نفر رسیده بودیم یعنی از آنچه که در برنامه برای ما تعریف شده بود، بالاتر رفتیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح شهید سلیمانی یعنی از ۱۵ آذرماه تاکنون، ۸۱ هزار و ۸۶۳ بیمار شناسایی شده‌اند و میزان بیماران شناسایی‌شده در هفته اخیر ۱۱ هزار و ۲۱۶ مورد بوده است. ۹۰ درصد بیماران شناسایی‌شده نیز سرپایی بوده‌اند.

وی افزود: ۵۴ هزار و ۷۳۶ مورد پیگیری نیز انجام دادیم و میزان مراقبت نیز حدود ۸۰ درصد بوده است. ۴۵ هزار و ۷۱۳ بیمار یعنی ۵۶ درصد بیماران، قرنطینه خانگی شده‌اند و ۱۵ هزار و ۷۳۰ نفر از سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای نیز قرنطینه معکوس شدند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: غربالگری ورودی‌ها و ممانعت از انتشار بیماری و واکسیناسیون، از دیگر اقدامات برای مدیریت بیماری بوده است. واکسیناسیون را نیز بر اساس وسع‌مان برای افراد واجد شرایط انجام دادیم.

وی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اهواز بر اساس بررسی‌های میدانی بیان کرد: در منطقه گلستان اهواز میزان استفاده از ماسک در اماکن ۸۰ درصد و فاصله‌گذاری ۷۲ درصد و در خصوص عموم مردم ۸۵ درصد است در حالی که باید به ۹۵ درصد می‌رسید. در منطقه منبع آب نیز میزان استفاده از ماسک در اماکن ۳۰ درصد، فاصله‌گذاری ۴۰ درصد و عموم مردم ۴۰ درصد بوده است.

علوی گفت: با وجود تلاش‌های زیاد، یکی از علل افزایش سیر بیماری، کم بودن میزان مشارکت مردم و همچنین باورهای غلط است که باید این باورهای غلط رفع شوند تا مردم احساس کنند به ماسک نیاز دارند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و بانک‌ها نیز در هفته‌های اخیر کمی کاهشی شد و حالت عادی‌انگاری شده است در حالی که حتی اگر ۸۰ درصد مردم واکسینه شوند نباید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد زیرا هیچ داده‌ای نداریم که بگوید واکسن می‌تواند جلوی ابتلا به کرونا را بگیرد بنابراین تا اطلاع ثانوی پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شوند.

علوی گفت: در دزفول از ۱۶ تجمع، در شوش از هشت تجمع و در مسجدسلیمان از شش تجمع بزرگ جلوگیری شده است اما شهرستان‌های ایذه با ۳۸ تجمع، شادگان با ۱۵ تجمع، لالی با ۱۴ تجمع، اندیمشک با ۹ تجمع، اندیکا با هشت تجمع و باغملک، دهدز، دزفول و شوشتر هر کدام با شش تجمع، بیشترین تجمعات برگزارشده را داشته‌اند.

مطالب پیشنهادی