چرا این ۳ نماینده استیضاح را امضا کردند؟

عصر جنوب:  ناصر سودانی، حبیب آغاجری و عبدالله سامری، سه نماینده خوزستان‌اند که نام‌شان در لیست ۵۱ امضاکننده طرح استیضاح وزیر علوم به چشم می‌خورد.

 

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، درباره دلایلش برای موافقت با استیضاح وزیر علوم، اظهارکرد: یکی از دلایل این است که برنامه ارائه‌شده وزیر هنگام گرفتن رأی اعتماد مورد غفلت قرار گرفته و برخلاف آن عمل شده‌است.

 

وی معتقد است: عزل و نصب‌ها بیشتر بدون رعایت استعلام‌ها و مصالح ملی انجام و یک جریان سیاسی خاص در دانشگاه‌های کشور حاکم شده‌است؛ همچنین افراد ستاره‌دار و بعضی افراد مسئله‌دار در بین دانشجویان، اساتید و کارمندان در حال بازگشت به دانشگاه هستند.

 

سودانی در تبیین دیگر دلایل خود، مدعی شد: متأسفانه ایران در طول یک سال گذشته در تولید مقالات ISI سیر نزولی را طی کرده و جایگاه‌اش تنزل یافته‌است.

 

وی موضوع دیگر را آنچه ”لجاجت وزیر علوم با مجلس، عدم توجه به تذکرات دلسوزانه نمایندگان و پافشاری بر نظرات شخصی و حزبی” دانست، عنوان کرد و افزود: این در حالی است که مملکت‌داری اقتضای تعامل دو قوا را می طلبد.

 

نماینده اهواز در خانه ملت ادامه‌داد: همچنین علی‌رغم دادن مهلت‌هایی، وی هم‌چنان نسبت به سلیقه حزبی و سیاسی خود پافشاری بیش از حد داشت و از سوی دیگر استیضاح‌کنندگان را متهم به سیاسی‌کاری و منفعت‌طلبی شخصی کرد. در حالی که اگر یک مورد از نمایندگان هم این چنین باشند معنا ندارد که همه ۵۰ نماینده استیضاح‌کننده را این طور مورد خدشه و اتهام قرار دهند.

 

سودانی مورد دیگر را به شم مدیریتی وزیر علوم نسبت داد و اذعان کرد: ایشان خود مدیریت نمی‌کنند بلکه در واقع مدیریت را معاونان وی انجام می‌دهند و همه کارها را به معاونان واگذار کردند. حضور وی در صدر وزارت‌خانه یک حضور فیزیکی صرف و نه مدیریتی است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری معتقد به سیاسی‌بودن استیضاح هستند، خاطرنشان کرد: استیضاح سیاسی به چه معنا است؟ وزیر سیاسی عمل کرده‌است؛ در فضای عمومی دانشگاه‌ها ارزش‌مداران از ادامه روند کنونی به ستوه آمده‌اند.

 

سودانی همچنین در خصوص این‌که آیا می‌توان در این مدت کوتاه ارزیابی از رشد علمی و عملکرد وزیر انجام داد، خاطرنشان کرد: وقتی کسی بر جاده‌ای حرکت می‌کند در همان قدم اول می‌توان فهمید که این جاده اشتباه یا درست است. بنابراین متهم‌کردن استیضاح‌کنندگان به این موضوع که فرصت به وزیر علوم داده نشد، درست نیست.

 

وی درباره این‌که عنوان می شود این استیضاح نتیجه فشار یک جریان خاص در مجلس است، با نفی این موضوع اظهارکرد: امضاکنندگان استیضاح از طیف‌های مختلف و استان‌های مختلف هستند.

 

نماینده مردم اهواز در خانه ملت در خصوص پیش‌بینی وی از نتیجه استیضاح نیز گفت: ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم و کاری به نتیجه نداریم.

 

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص علت امضای طرح استیضاح وزیر علوم با بیان این‌که وابسته به هیچ جناحی نیستم و کاری به اصولگرا یا اصلاح‌طلب ندارم، گفت: تنها به علت عدم تحقق قول‌های وزیر در خصوص دانشگاه شهر خود با این استیضاح همراه شدم.

 

وی با اشاره به طرح اتهام بورسیه‌های غیرقانونی در قضیه استیضاح وزیر به برخی از نمایندگان امضاکننده استیضاح، خاطرنشان کرد: من یک جانباز هستم که نیازی به بورسیه هم ندارم؛ با توجه به عنایت نظام به جانبازان و لحاظ مقطع تحصیلی به آن‌ها، لیسانس مقطع تحصیلی هستم که فوق لیسانس محسوب می‌شود و اکنون هم به عنوان نماینده مجلس یک مقطع دیگر شامل آن می‌شود و دکتری به حساب می‌آید؛ بنابراین نیازی به دکتری و بورسیه و چیز دیگر ندارم.

 

نماینده مردم خرمشهر در خانه ملت با بیان این‌که کاری به بازی‌های سیاسی که بعضی آقایان در تهران راه انداختند ندارم، افزود: به خاطر وضعیت دانشگاه شهر خود به این غائله وارد شدم زیرا در این مدت ۲ بار با وزیر دیدار داشتم و درخواست کردم تغییر و تحولاتی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ایجاد کنند تا جوانان خرمشهری که دارای مدارج علمی بالا هستند در این دانشکاه به کار گرفته شوند اما این قول وزیر هنوز عملی نشده‌است و در این شرایط تنها ابزار نمایندگان طرح سؤال و استیضاح است.

 

سامری در پاسخ به این پرسش که روند پذیرش دانشجو و جذب هیئت علمی از گذشته وجود داشته‌است و نمی‌توان به درخواست این چنینی در بازه زمانی کم جامه عمل پوشاند، در حالی‌که استیضاح وزیر بار روانی زیادی بر جامعه دانشگاهی تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر وزیر نخواهد به مشکلات مناطق و نمایندگان گوش دهد پس نمایندگان چه‌کاره هستند. ما هم درصدد هستیم به وزیر برای اصلاح این روندها کمک کنیم. دولت یک سال است که کارش را آغاز کرده و در این مدت همه چیز می‌تواند مشخص شود.

 

 

حبیب آغاجری نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان – با بیان این‌که وزارتخانه‌های علوم و آموزش‌وپرورش با توجه به نقش انسان‌‌ساز بودن آن‌ها بسیار حائز اهمیت هستند، اظهارداشت: به‌کارگیری افرادی در پست‌های کلیدی وزارت‌خانه و دانشگاه‌ها که در فتنه ۸۸ نقش اساسی داشتند و هم‌چنان بر اساس همان دیدگاه فعالیت می‌کنند و بخواهند فردا دانشگاه‌ها را که باید با فضای آرامش و علم‌اندوزی همراه باشد، محیط رسیدن به اهداف سیاسی خود قرار دهند، مهم‌ترین دلیلم برای امضای طرح استیضاح وزیر است.

 

نماینده مردم ماهشهر در خانه ملت در پاسخ به این‌که فضای عمومی حاکم بر دانشگاه‌ها اتفاق سیاسی خاصی را نشان نمی‌دهد و رشد علمی کشور نیز با مبناگرفتن تولید مقاله مانند سابق و به نسبت با شتاب بیشتری ادامه‌دارد، این اظهارات را نظر بعضی از افراد خواند و مدعی شد: بسیاری از اساتید و دانشجویانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم نسبت به این موضوع سخت گلایه‌مند و شاکی هستند. البته فقط این مسئله مطرح نیست بلکه افرادی که در کمیته انضباطی دانشگاه‌ها مشکل جدی داشتند و یا افرادی که واقعأ به‌طور جدی مسئله‌دار بودند دوباره به محیط دانشگاه بازگردانده شدند. از سوی دیگر افرادی که تنها جرم آن‌ها خوب بودنشان بود، کنار گذاشته شدند.

 

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی معتقد است: این‌گونه اقدامات در وزارتخانه‌ای با این اهمیت واقعأ کار درستی نیست و در صورت ادامه این روند قطعأ فردا در دانشگاه‌ها با مسائل نامناسبی روبه‌رو خواهیم شد؛ در حالی‌که دانشگاه به تعبیر رهبر انقلاب باید محیط رشد و پرورش علمی و محیطی آرام برای رسیدن به اهداف علمی کشور و نظام باشد اما عده‌ای می‌خواهند آن را سیاسی کنند.

 

آغاجری همچنین در خصوص اظهارنظر مخالفان استیضاح، که طرح این مسئله را سیاسی می‌دانند و عنوان می‌کنند در دانشگاه‌ها جرمی اتفاق نیفتاده‌است و نمی‌توان بدون ارتکاب جرم از ادامه کار یک وزیر جلوگیری کرد، اظهارداشت: این مسئله وقتی که وزیر در صحن مجلس حضور می‌یابد مشخص می شود.

 

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: آنچه تا دیروز در مجلس مشاهده کردم بیشتر نمایندگان بر استیضاح مصر هستند و فکر می‌کنم استیضاح بالای ۹۰ درصد رأی می‌آورد.

 

وی وزارت علوم را یکی از وزارتخانه‌های بسیار مهم دانست و گفت: مجلس به عنوان یک ارگان ناظر که ریل‌گذار دولت است، باید نسبت به این مسائل مراقبت و به‌موقع به وظیفه خود عمل کند. البته باید تا حد ممکن هدایتگر و ترغیب‌کننده باشد اما وقتی دیگر هیچ راهی جز استیضاح وجود نداشته باشد باید به وظیفه خود عمل کند.

 

وی در پاسخ به این‌که آیا برای نتیجه‌گیری در خصوص عملکرد وزیر هنوز زود نیست، تصریح کرد: جلسات متعددی با وزیر تشکیل شده‌است و فردا هم که وزیر در صحن صحبت‌های خود را بیان خواهند کرد و نمایندگان هم اشکالات مدنظر را مطرح می‌کنند، این قضیه مشخص می شود.

 

نماینده مردم ماهشهر در مجلس همچنین درباره حمایت بسیاری از دانشگاهیان از عملکرد وزیر به عنوان فردی علمی، دانشمند و وارسته و حاکمیت جو آرام بر دانشگاه‌‌ها از زمان تصدی وی، خاطرنشان کرد: البته در هر کاری تعدادی مخالف و عده‌ای موافق وجود دارد؛ نمی‌توانیم بگوییم اکثریت موافق یا مخالف هستند، انگیزه‌ها هم متفاوت است اما نمایندگانی که در این رابطه اقدام کردند تنها عملکرد وزیر را مدنظر قرار دادند و معتقدم نوع عملکرد وزیر با خوب‌بودن و یا سابقه علمی‌ وی منافاتی ندارد. باید عملکرد را ارزیابی کنیم؛ نمایندگان استیضاح‌کننده در این عرصه اشکالاتی را به عملکرد وزیر وارد می بیننند که ممکن است این اشکالات و چالش‌ها به‌خاطر اطرافیان وی یا تحت‌فشار بودن از جانب گروه‌های هایی خاص باشد و یا این‌که خود بخواهد به هر دلیلی این روند را پیگیری کند؛ از آنجا که وزیر فردی مسئول و پاسخگو در برابر عملکرد خود در وزارتخانه است باید در این زمینه به مجلس پاسخ دهد.

 

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر استیضاح رأی آورد و هر شخص دیگری معرفی شود، قطعأ مجلس سوابق وی را هم بررسی می‌کند و اگر متوجه شود که آن فرد هم می‌خواهد همان رویه را ادامه دهد باز هم اهرم‌هایی برای اعمال وظیفه خود در اختیار خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.