پروژه قطار شهری اهواز پیشرفت مطلوبی نداشته است/ حفر ۹ کیلومتردر سه سال اخیر

عصر جنوب: معاون عمرانی وزیر کشور گفت: پروژه قطار شهری اهواز پیشرفت مطلوبی نداشته است.

هوشنگ خندان دل صبح چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز در نشستی که با حضور عوامل شرکت کیسون در محل کارگاه این شرکت برگزار شده بود، اظهار کرد: هشت سال از زمان شروع پروژه قطار شهری اهواز می گذرد و پیمانکار این پروژه با وجود اینکه سه سال دو دستگاه حفار (تی. بی. ام) را در اختیار داشت تنها ۹ کیلومتر حفاری کرد.

وی افزود: پس از گذشت هشت سال از شروع این پروژه، به صورت کلی تنها شاهد ۲۵ درصد پیشرفت بوده ایم که این درصد بسیار کمی است. انتظار پیشرفت بیشتری نسبت به وضعیت فعلی داشتم و بنابراین اصلا از روند پیشرفت پروژه راضی نیستم.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: دولت نگاه ویژه ای به استان خوزستان دارد و اولین دلیل برای این نگاه دوران دفاع مقدس و رشادت و از خودگذشتگی این مردم است که باعث اهمیت فراوان این استان برای کشور شده است.

خندان دل خاطر نشان کرد: قرار بود پروژه قطار شهری اهواز بعد از گذشت چهار تا پنج سال پس از زمان شروع به بهره‌ برداری برسد اما متاسفانه هم اکنون تنها یک چهارم از کار انجام شده است. این پرو‍ژه حدود یک و نیم برابر زمانی که از اول برای اتمام آن در نظر گرفته شده بود را پشت سر گذاشته ولی هنوز به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده است.

وی عنوان کرد: پروژه قطار شهری اهواز میان سایر پروژه های قطار شهری از اولویت بیشتری برخوردار است. برنامه های فراوانی را برای پیشبرد اهداف پروژه های قطار شهری در کشور پیش بینی کرده ایم ولی میان تمام این برنامه ها انتظار داشتیم که پروژه قطار شهری اهواز پیشرفت بیشتری داشته باشد.

معاون عمرانی وزیر کشور یادآور شد: پروژه قطار شهری اهواز قطعا مشکلاتی داشته که تا امروز پیشرفت قابل قبولی نداشته است. باید علت این مشکلات را بررسی کرد اما به طور قطع تمام این مشکلات به مسائل ارزی، روابط مالی با خارج از کشور و بازگشایی (ال. سی) ارتباط ندارد.

خندان دل تاکید کرد: همه این مشکلات به روابط مالی با خارج از کشور، مسائل ارزی و بازگشایی (ال. سی) برنمی‌ گردد. در هر پروژه قطار شهری بخش عمده ای از کار مربوط به عملیاتی است که باید توسط مهندسان داخلی، اعتبارات ریالی و تامین امکانات از داخل کشور انجام شود بناراین باید علت این مشکلات را در جای دیگری جستجو کرد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه ایستگاه ‌های فاز یک مترو اهواز پیشرفت خوبی داشته ‌اند ولی با توجه به امکانات موجود و اعتبارات ریالی ایستگاه‌های دیگر هم باید این پیشرفت قابل قبول را داشته باشند. عقب ماندگی در تمامی پروژه های جهان طبیعی است اما باید اشکالات این عقب ماندگی ها به موقع شناسایی شده و راهکار های لازم نیز ارائه شود.

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: مشکلات میان پیمانکار و کارفرما باید حل شود چون مطرح کردن این مشکلات باعث پیشرفت پروژه نمی شود. این اطمینان را می دهم که پروژه قطار شهری اهواز اولویت کاری ما بوده ولی گشایش (ال. سی) باید پیش زمینه های لازمش انجام شود تا این کار صورت بگیرد. در حقیقت پروژه قطار شهری اهواز باید پیشرفت بیشتری داشته باشد تا این گشایش صورت بگیرد البته به ارتباط ها و اطمینان های لازم نزد بانک ها نیز ارتباط دارد.

خندان دل اذعان کرد: از عوامل اجرایی، تجهیزات، میدان کار و زمانی که در اختیار این پروژه است باید به خوبی استفاده شود تا این پروژه که مهم ترین پروژه قطار شهری کشور است به نتیجه مطلوب برسد. هر چند که دریافت نتیجه خوب از این پروژه به رسیدگی بیشتر مسئولان استانی و فعالیت با جدیت پیمانکار پروژه نیازمند است.

وی در پایان گفت: مردم تنها مترو را از مسئولان می ‌خواهند و رئیس جمهور در سفر خود به استان خوزستان برای اجرایی شدن این خواسته مردم به مسئولان مسئولان تاکیدهای لازم را انجام داد. بنابراین پیمانکار و مسئولان استان باید همه امکانات موجود را برای تحقق حرف رئیس‌ جمهور برای عملیاتی کردن این پروژه به کار بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون عمرانی وزیر کشور صبح امروز از پروژه تعریض پل سوم، زیرگذر خلیج فارس، فاز یک مترو اهواز و تقاطع غیرهمسطح جوادالائمه بازدید کرد.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.