چوئبده بندری راهبردی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی

عصر جنوب: بندر استراتژیک چوئبده ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر آبادان به عنوان تنها مرکز اتصال آبادان در زمان محاصره به بندری راهبردی برای تدراکات، پشتیبانی، نقل و انتقال نیرو و مهمات به آبادان و خط مقدم جبهه داشت.

به گزارش ایرنا پس از حمله نیروهای متجاوز ارتش بعث عراق در ۳۱ شهریور و متعاقب آن تصرف شهر خرمشهر و به محاصره درآمدن شهر آبادان، بندر چوئبده به مرکزی برای پشتیبانی رزمندگان، و رساندن آذوقه و مهمات در جهت شکست حصرآبادان تبدیل شد.

با تصرف جاده های ارتباطی آبادان به اهواز و آبادان به بندر ماهشهر، و به محاصره در آمدن کامل آبادان، تامین مهمات، انتقال مجروحان و خروج مردمی که هر ساعت و دقیقه زیر توپ های ‘خمسه خمسه’ و خمپاره های رژیم بعثی، مجروح و یا مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می شدند با مشکل روبه رو و غیر ممکن شد، و برخی از مردم در این جاده های مواصلاتی به دست سربازان عراقی اسیر شدند.

از این رو تنها راه برای تامین اندک مهمات جبهه و جابجایی مردم و زخمی ها ، از طریق راه آبی بندر ماهشهر به چوئبده و یا از طریق بالگردهای هوانیروز به این بندر صورت می گرفت.

یکی از اهالی شهر چوئبده آبادان دراین باره گفت: روزهای ابتدای جنگ تحمیلی و بویژه زمانی که آبادان به محاصره درآمد، تنها راه خروج و ورود به شبه جزیره آبادان، چوئبده بود.

ناخدا ‘ثامر فرهانی’ افزود:بسیاری از لنج های صیادی و باری در منطقه به امر جابجایی نیروی تدارکاتی و مردم آواره مشغول بودند و چندین شناور نیز در این راه توسط دشمن بمباران، و یا مورد هدف گلوله آنها در دهانه اروندرود قرار گرفت و غرق شدند.

وی اظهارکرد:مردم چوئبده با روی باز از مردمی که از آبادان، اروندکنار و خرمشهر به این منطقه می آمدند، استقبال و آنها را در خانه های خود ساکن می کردند.

یکی دیگر از اهالی چوئبده نیز گفت:لنج خود را وقف جابجایی رزمندگان کردم، و هر روز از ماهشهر یا اسلحه ،و یا سرباز و رزمنده بسیجی جبابجا می کردیم.

زایر ‘احمد نصاری’ افزود: به دلیل در معرض دید بودن قسمتی از مسیر دریایی، سعی می کردیم شبانه، و آن هم با موتور خاموش، همراه با جز و مد بهمنشیر مسیر را طی کنیم تا دشمن متوجه ما نشود.

یکی دیگر از اهالی چوئبده گفت:چوئبده دروازه شکست حصر آبادان و فتح فاو است.

‘سید عماد موسوی’ افزود: این سخن را تمام رزمندگان در آن زمان می گویند، زمانی که شهر آبادان در محاصره دشمن قرار داشت تامین مهمات، مواد غذایی و دارو و کمک های اولیه مورد نیاز رزمندگان از طریق لنج های موجود در چوئبده و از طریق راه آبی ماهشهر انجام می شد.

بخشدار مرکزی آبادان درباره نقش محوری چوئبده در جنگ تحمیلی گفت: مردم چوئبده در دوران دفاع مقدس و به ویژه در حماسه شکست حصر آبادان، نقش تاثیر گذاری در جریان پیروزی رزمندگان بر عهده داشتند.

‘ˈمحمد صادق جویجری’ افزود: خانه های مردم چوئبده در زمان جنگ تحمیلی محلی برای پذیرایی و جان پناه (سنگر) رزمندگان اسلام تبدیل شده بود.

وی اظهارکرد:مردم این منطقه از کشور با جان و دل پذیرای رزمندگان بودند و تمام امکاناتی را که در اختیار داشتند در خدمت جبهه و جنگ قرار دادند.

جویجری گفت:با احداث بیمارستان فاطمه زهرا(س) و پایگاه هوانیروز در چوئبده، خدمات درمانی، بستری و درمان مجروحان و نشست و برخاست بالگردها در عملیات ها از این شهر شکل می گرفت.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان نیز در این باره گفت:شهر چوئبده در زمان محاصره آبادان و عملیات والفجر۸ منطقه ای راهبردی به شمار می آمد.

سرهنگ پاسدار ‘عادل عساکره’ افزود: در زمان حصر آبادان، تنها راه امداد و تدارکات جنگ و انتقال افرادی که توانایی جنگ را نداشتند، از طریق چوئبده صورت می گرفت.

وی اظهارکرد:نیروهایی که برای کمک به رزمندگان اسلام در آبادان اعزام می شدند ، در چوئبده سازماندهی و راهی خط مقدم آبادان می شدند.


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.