اقتصاد آبادان قبل و بعد از جنگ تحمیلی

عصر جنوب: فرماندار آبادان گفت: آبادان پیش از جنگ تحمیلی با ۴.۵ میلیون اصله نخل پایتخت خرمای کشور بود اما در طی جنگ، مردم روستاها که نخلداران بودند به شهرهای دیگر مهاجرت کردند و طی آن ۸ سال بخش زیادی این نخل‌ها خشکیده شد و باردهی نداشت.

عزیرالله شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان‌کرد: بنادر آبادان و خرمشهر از بنادر مهم کشور قبل از جنگ تشکیل بودند و سهم زیادی از صادرات و واردات کشور از طریق این بنادر انجام می‌شد اما در طول جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوانی به بنادر آبادان و خرمشهر وارد شد.

وی افزود: ‌از سوی دیگر آسیب‌های جدی به صنایع آبادان از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها وارد شد.

فرماندار آبادان تصریح‌کرد: در سال‌های پس از جنگ نیز احداث سدهای متعدد در کشور ما و عراق و ترکیه نیز موجب شوری آب اروند و بهمن‌شیر شد که این امر ضربه بزرگی به کشاورزی آبادان وارد کرد.

شهبازی خاطرنشان‌کرد: اما بعد از جنگ تحمیلی برنامه‌های راهبردی کم کم در حال اجرا شدن است. دولت یازدهم برای اجرای برنامه راهبردی توسعه آبادان قول توسعه در ۳ بخش صنعت صید و صیادی، بهبود وضعیت کشاورزی و احیای نخلیات و افزایش صادرات و واردات در منطقه آزاد اروند را داده‌ است.

وی گفت: احداث بازارچه مرزی یکی از برنامه‌های مهمی است که به زودی اجرایی می‌شود؛ این بازارچه علاوه بر توسعه صادرات خوزستان و کشور، برای ۷ هزار نفر در آبادان ایجاد اشتغال می‌کند.

فرماندار آبادان ادامه‌داد:‌ در حال حاضر ۳ واحد پتروشیمی در شهرک‌های صنعتی آبادان ایجاد شده‌اند و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید. این واحدها نیز جمعیت زیادی را در منطقه مشغول به کار می ‌کند.

شهبازی بیان‌کرد: ‌پایانه صادراتی شلمچه از جمله ظرفیت‌های بسیار خوب آبادان است که دروازه صادرات به عراق به شمار می‌رود. از آنجایی که تجار زیادی تمایل به خرید محصولات کشور ما دارند، این پایانه می‌تواند سهم بالایی در توسعه صادرات استان و کشور داشته باشد.

وی اظهارکرد:‌ به‌طور کلی با این روند توسعه‌ای پیش رو، آینده خوبی را برای آبادان پیش‌بینی می‌کنم و با این فرایند توسعه، آبادان دوباره آباد می‌شود.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.