معاون سازمان اوقاف کشور: سالانه ۱۶۰ میلیون زائر ازبقاع متبرکه زیارت می کنند

عصر جنوب: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: بقاع متبرکه و آستان مقدس امام زادگان در کشور سالانه پذیرای ۱۶۰تا ۱۷۰میلیون زائر ایرانی و خارجی هستند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام ‘احمد شرفخانی’ بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری با نمایندگان و خبرنگاران رسانه های گروهی در اهواز افزود:بقاع متبرکه و زیارتی کشور یک قرارگاه عملیاتی فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان هستند.

وی گفت:بقاع متبرکه دارای ظرفیت های بالای فرهنگی هستند و باید از این فرصت ها برای تعمیق باورهای دینی مردم و مانوس کردن بیشتر زایران با فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

حجت الاسلام شرفخانی درادامه گفت: در این راستا در دو هزار و ۴۰۰بقعه متبرکه و زیارتی کشور مرکز فرهنگی و قرآنی فعال شده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در سال جاری طرح جامع عمران و آبادانی در یک هزار و ۳۰۰بقعه و امامزاده در حال اجراست تا این مکان های مقدس با جلوه های معماری اسلامی پذیرای زایران باشند.

وی گفت: حدود هشت هزار بقعه متبرکه و زیارتی در کشور وجود دارد که مشخصات بیشتر آنان در پورتال سازمان اوقاف و امور خیریه برای اطلاع هموطنان و زایران خارجی موجود می باشد.

* یک هزار و ۸۰۰وقف جدید در کشور

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور از ثبت یک هزار و ۸۰۰مورد وقف با کارکردهای مختلف در کشور در نیمه نخست سال خبر داد.

وی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۹ به طور متوسط سالانه ۱۹۸مورد وقف در کشور به ثبت رسیده ولی در چهار سال اخیر با اقدامات موثری که در احیا سنت وقف در کشور شده گرایش مردم به وقف جهش چشمگیری داشته است.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: متاسفانه بعداز انقلاب اسلامی جایگاه اصلی وقف به فراموشی سپرده شدکه در این بین دوره پهلوی بزرگترین ضربه را به وقف وارد کرد.

وی از اجرای طرح جامع فرهنگ وقف و ترویج این سنت اسلامی در کشور خبر داد و گفت: ما باید بدانیم که وقف ویژه ثروتمندان نیست همه می توانند واقف باشند.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: هر فرد ایرانی می تواند با مشارکت در خرید اوراق وقف و پرداخت یک میلیون ریال به جمع واقفین بپیوندد.

وی تعمیق فرهنگ وقف ، اجرای طرح امینانه وقف ، عمل به نیات واقفین و استفاده از ظرفیت خیرین را در همگانی کردن سنت وقف در کشور موثر خواند و گفت: عمل به نیت واقف و ورود منافع عظیم وقف به جامعه می تواند بهترین تبلیغ برای ترویج فرهنگ وقف باشد.

وی گفت: هم اکنون ۸۰۰مورد نیت واقفین در کشور وجود دارد که در این مورد ضرورت داشت سامانه ای در سازمان اوقاف طراحی شود تا نیات واقفین احصا و در مورد موقوفه به طور کامل اجرا شود.

*تربیت یک میلیون حافظ قرآن در یک دوره چهار ساله در کشور

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از تربیت یکی میلیون حافظ قرآن در یک دوره چهار ساله (۱۳۹۴-۱۳۹۰) با مدیریت این سازمان و مشارکت مردم خبر داد.

وی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری که باید ۱۰میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم طرح ملی حفظ قرآن از سال ۱۳۹۰در سراسر کشور به اجرا درآمد و سهمیه هر استان نیز تعیین شد.

وی گفت: تاکنون ۷۵۰هزار نفر در طرح ملی حفظ قرآن ثبت نام کرده و امسال نیز ۳۰۰هزار نفر در آزمون قرآنی شرکت کردند.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه بستر لازم برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن درکشور به ویژه در مساجد و بقاع متبرکه فراهم شده است افزود: در این راستا مرکز دائمی تربیت حافظ قرآنی در قم راه اندازی شده و مرکز آموزش مجازی قرآن نیز با ۱۴هزار عضو فعال شده است.

*فاز اول نوسازی حرم علی ابن مهزیار اهوازی (ع)قبل از ماه محرم افتتاح می شود

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از افتتاح فاز اول طرح نوسازی و توسعه حرم علی ابن مهزیار اهوازی(ع) قبل از ماه محرم امسال خبر داد.

وی از همکاری نزدیک مسوولان استانی در سرعت بخشیدن به فاز اول طرح نوسازی و توسعه حرم علی ابن مهزیار(ع) تقدیر کرد و افزود: تلاش شد تا مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بتوانند از فضای معنوی حرم علی این مهزیار اهوازی(ع) و برگزاری مراسم عزاداری استفاده کنند.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.