نان گران می شود/ پرداخت یارانه نان به مردم

عصر جنوب: مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: با اصلاح قیمت نان و پرداخت یارانه به مردم، ضمن کاهش ضایعات نان، از مفاسد و رانتی که به دلیل دوگانگی قیمت گندم و آرد ایجاد می شود، جلوگیری خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، «علی قنبری» روز پنجشنبه در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان در جمع خبرنگاران و درمورد اصلاح قیمت نان اظهار داشت: نان محصولی است که توسط عموم مردم مصرف می شود، بنابراین باید با حساسیت، موضوع واقعی کردن قیمت آن را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که قیمت نان به سمت واقعی شدن حرکت کند، اما به نحویکه به مردم فشاری وارد نشود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه نانوا، مردم و دولت از وضعیت کنونی رضایت ندارند، خاطر نشان کرد: دولت باید از ورود به موضوع نان، آرد و گندم خودداری و آن را به اتحادیه ها و بخش خصوصی واگذار کند.

وی درمورد احتمال اصلاح قیمت نان در سال جاری، گفت: ممکن است این طرح در سال جاری به تصویب دولت برسد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود: افزایش قیمت زیاد نخواهد بود و با پرداخت یارانه جبرانی به مردم این بار را از دوش آنها برمی داریم.

وی خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم اصلاح قیمت نان به صورتی باشد که ضمن کاهش شکاف ۴۶۵ تومانی بین نرخ گندم خریداری شده با قیمت آرد فروخته شده، رانت و فسادی که از این شکاف قیمتی بوجود می آید را از بین ببریم.

** پرداخت ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ماهانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخش گندم، آرد و نان یارانه پرداخت می شود، افزود: در صورت اصلاح قیمت ها و پرداخت یارانه نقدی معادل آن به مردم، حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان مازاد این یارانه برای بخش های مربوط به بهداشت و توسعه هزینه خواهد شد.

قنبری با بیان اینکه معاونت اجرایی رییس جمهوری مسوولیت این موضوع را بر عهده دارد، گفت: میزان اصلاح قیمت نان بر اساس نوع نان متفاوت خواهد بود.

** تولید روزانه ۲۵ هزار تن نان در کشور 
 
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران افزود: تاکنون ۲۲۶ طرح تولید نان صنعتی توسط بخش خصوصی برای تامین اعتبار به بانک ها معرفی شده اند که بانک ها با ۷۷ طرح موافقت کرده اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اکنون ۲۱ طرح با ظرفیت تولید ۸۳۵ تن در روز به اتمام رسیده و پروانه بهره برداری را نیز دریافت کرده اند و تعدادی واحد دیگر نیز در مراحل دیگر راه اندازی قرار دارند.

قنبری با بیان اینکه روزانه ۲۵ هزار تن نان در کشور تولید می شود، افزود: ۵.۵ درصد نان مورد نیاز کشور توسط واحدهای صنعتی به صورت انبوه تولید می شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: برخی واحدهای کارگاهی نیز به صورت نیمه صنعتی اقدام به تولید نان می کنند که با احتساب آنها مجموع تولید نان صنعتی انبوه و نیمه صنعتی به ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید کشور می رسد.

وی افزود: هدف از طرح صنعتی کردن نان، کاهش ضایعات، کاهش هزینه های تولید، بالا بردن کیفیت و رعایت اصول بهداشتی در تولید نان بوده است.

** واردات گندم از روسیه 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در خصوص تهاتر گندم با روسیه نیز، گفت: با روسیه روابط نزدیکی داریم و اکنون بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: پس از تحریم های ظالمانه غرب، بخشی از مشکلات خود را از طریق همکاری دو کشور رفع خواهیم کرد.

 ** خرید تضمینی ۶.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان 

قنبری درمورد خرید تضمینی گندم نیز گفت: تاکنون ۶.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری و مبلغ هفت هزار میلیارد تومان نیز به کشاورزان پرداخت کرده ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مقایسه با سال گذشته حدود دو میلیون تن گندم بیشتری از کشاورزان خریداری کرده ایم.

 


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.