امسال «لقمه سالم» در مدارس سرو می‌شود

عصر جنوب: مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بوفه مدارس را یکی از نقاط بحرانی در بهداشت عنوان کرد و گفت: در این زمینه با همکاری آموزش و پرورش به دنبال ایجاد بوفه سالم در مدارس هستیم.

مهران معلم در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار کرد: در یک بوفه سالم تنها بهداشت محیط مورد نظر نیست بلکه علاوه بر بهداشت ساختمان و افراد آن، باید شرایط و اصول تهیه و آماده‌سازی غذا در این بوفه‌ها کامل رعایت شود.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهمی که بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته و به کل کشور نیز ابلاغ شده است، بوفه مدارس علاوه بر ایمنی غذایی باید به دنبال امنیت غذایی نیز باشد. ایمنی غذایی با تهیه و سرو مواد غذایی سالم در شرایطی که موجب انتقال عامل بیماری‌زا نشود، محقق خواهد شد و منظور از امنیت غذایی نیز سرو مواد غذایی سالمی است که موجب تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن می‌شود.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: تلاش می‌شود در بوفه مدارس به جای فروش چیپس، پفک و تنقلاتی که کالری زیادی وارد بدن می‌کنند و مصرف آنها تبعات نامطلوب دیگری نیز به دنبال دارد؛ غذاهای سالم تحت عنوان «لقمه سالم» سرو شود. همچنین باید به خانواده‌ها آموزش داده شود که لقمه‌های سالم مانند نان و پنیر و گردو برای فرزندان دانش‌آموز خود تهیه کنند.

معلم گفت: بوفه‌های مدارس در شرایطی می‌توانند اقدام به عرضه غذای گرم کنند که محل بوفه شرایط بهداشتی را طبق ضوابط بهداشت محیط داشته باشد و در صورتی که بوفه دارای این شرایط نیست، به هیچ عنوان غذای گرم در آن تهیه و فروخته نخواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که بوفه‌های مدارس تمایل به عرضه مواد غذایی گرم داشته باشند، باید ضوابط بهداشتی از لحاظ بهداشت فردی، ساختمانی و بهداشت وسایل کار و دارا بودن کارت تندرستی برای افراد مشغول به کار را رعایت کنند و در غیر این صورت تنها مجاز هستند گروهی از مواد غذایی بسته‌بندی شده سالم و دارای برچسب مشخص و تاریخ تولید و انقضا را عرضه کنند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: با همکاری آموزش و پرورش، بوفه‌داران مدارس به جلوگیری از فروش موادی مانند چیپس و پفک و تنقلاتی که فایده‌ای برای بدن ندارند و بعضا عوارضی مانند چاقی را نیز به همراه دارند، تشویق خواهند شد.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.