چگونه یک مرد شیک پوش باشیم؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: احمد صالح وند*: انسان ها به دنبال روابط مطلوب و قابل قبول اجتماعی هستند. وقتی فردی در یک جامعه از طرف دوستان، همکاران و بقیه افراد جامعه نادیده گرفته می شود و از سوی دیگران کنار زده می شود، در این حالت احساس می کند که کنترل موقعیت را از دست داده و باعث اندوه و خشمش می شود. اکثر مردم می دانند که با ظاهر مناسب، اجتماعی تر، مستقل تر، مسلط تر، سازگارتر و از نظر اجتماعی موفق تر به نظر می رسند.

وقتی ما باری اولین بار با کسی رو به رو می شویم، معمولا به نکته های گوناگون واکنش نشان می دهیم؛ نکته هایی وجود دارد، هر چند کوچک و سطحی اما تاثیری بزرگ و عمیق می گذارد. شیک پوشی یکی از عوامل موثر در روابط اجتماعی موفق بین افراد است. لباس پوشیدن پدیده ای است که تقریبا به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیایی امروزی زمین، گسترش دارد.
این پدیده با خصوصیات مختلف فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و می توان آن را از دیدگاه های مختلفی از قبیل روان شناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعه شناسی، مذهب، قانون، تاریخ، جغرافیا مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
چگونه یک مرد شیک پوش باشیم؟

لباس دست کم پاسخگوی سه نیاز آدمی است؛ یکی اینکه او را از سرما، گرما، برف و باران حفظ می کند. دیگر اینکه در جهت حفظ عفت و شرم به او کمک می کند و بالاخره به او آراستگی و زیبایی و شخصیت می بخشد. لباس را می توان به تعبیری «خانه» و درست تر بگوییم «خانه اول» هر کس دانست. لباس، خانه اختصاصی تر انسان است، چون هر فرد نخست در لباس خود سکونت دارد و بعد در خانه اش و از این قرار است که می توان گفت، همه ما به جهت لباسی که به تن داریم، خانه بدوشیم.

گویی انسان ها با لباس خود با یکدیگر صحبت می کنند و هر کس به زبان لباس خویش خود را معرفی می کند که من کیستم، از کجا آمده ام و به چه دنیای و چه فرهنگی تعلق دارم.

چگونه شیک پوش شویم

شیک پوشی همیشه قوانینی دارد که با به کار بردن این اصول در دسته مردان شیک پوش قرار می گیرید. ما اینجا به نکات کاربردی در زمینه شیک پوشی می پردازیم و امیدواریم برای شما مخاطبان عزیز مفید به فایده باشد.

نکاتی در خرید کمربند و کفش

ممکن است کمربند جزء کوچکی از هماهنگی لباس به نظر بیاید اما تناسب و زیبایی آن نقش مهمی در شیک پوشی ایفا می کند.

کمربندها

به طور کلی کمربندها به ۳ دسته تقسیم می شود.
کلاسیک: این نوع کمربندها حدود ۲٫۵ سانت عرض دارد و برای کت و شلوار و شلوارهای پارچه ای استفاده می شد.
اسپرت: این کمربندها حدود ۴ سانت عرض دارد و بیشتر برای شلوار جین استفاده می شود.
اسپرت کلاسیک: این کمربند حدود ۳٫۵ سانت عرض دارد و بیشتر برای شلوار کتان استفاده می شود.
ساده ترین و مهم ترین نکته در مورد هماهنگ کردن کمربند با لباس این است که رنگ کمربند باید همواره با کفش یکی باشد.
اگر شما استخوان بندی کوچکی دارید، از کمربندهایی با سگک های ظریف و کوچک استفاده کنید.
کمربندتان را آن قدر روی شلوارتان سفت نبندید که باعث چروک خوردگی کمر شلوارتان در زیر کمربند شود. زیرا کمربند تنها وظیفه نگهداشتن شلوار روی کمر شما را ندارد، بلکه زیبا جلوه دادن شلوار و به طور کل لباس های شما را نیز به عهده دارد.
کمربندتان را خیلی بلند یا خیلی کوتاه انتخاب نکنید. بهترین حالت برای اندازه بودن یک کمربند، حالتی است که قلاب کمربند داخل سوراخ وسط یا یکی مانده به آخر قرار گیرد.
کمربندها باید همیشه به صورت عمودی و دور از نور آفتاب آویزان شود تا خراب نشود. اکثر مردها عادت دارند که کمربندهای خود را روی شلوار نگه داشته و جداگانه آویزان نمی کنند، اما خوب است بدانید که نگهداری کمربند به مدت طولانی در این شرایط، ظاهر آن را از بین می برد. خوب است که محلی جداگانه برای آویزان کردن کمربندها در کمد لباس تان داشته باشید.
چگونه یک مرد شیک پوش باشیم؟

کفش ها

کفش استاندارد ۳ مشخصه بارز دارد:

  • جنس خوب
  • پاشنه استاندارد
  • قالب و پنجه استاندارد
بهترین زمان خرید کفش هنگام غروب است، چرا که در ساعات اولیه روز، پاها اندازه کوچک تری دارند.
توجه داشته باشید که کفش باید از همان ابتدا در پای شما راحت باشد، نه این که منتظر بمانید تا کم کم جا باز کند.
پوشیدن کفش نامناسب، تنگ و پاشنه غیراستاندارد فقط به پاها آسیب نمی رساند، بلکه به زانو، کمر، استخوان ها، ستون فقرات و لگن هم آسیب وارد می کند.
اگر از کمردرد مکرر رنج می برید، حتما با دقت بیشتری کفش هایتان را انتخاب کنید و سعی کنید کفش های طبی به پا کنید، زیرا کمردردها گاهی از عواقب پوشیدن کفش های نامناسب و غیراستاندارد است.
به پنجه کفش دقت کنید. پنجه کفش نباید باریک و تیز باشد. انگشت ها باید راحت بوده و روی هم قرار نگیرند. دقت کنید انگشت شست به اندازه کافی جا داشته باشد و راحت بتواند حرکت کند. کفش نباید آن قدر گشاد باشد که هنگام راه رفتن، پاشنه پا از کفش بیرون بیاید.
اگر اضافه وزن دارید، پوشیدن کفش های تخت و راحت به شما توصیه می شود.
کسانی که انگشت های بلندتری دارند، باید از کفش های کشیده استفاده کنند تا امکان حرکت برای انگشتان پا ایجاد شود. بالعکس کسانی که پاهای پهنی دارند، بهتر است از کفش های گرد استفاده کنند.
برای اینکه مطمئن شوید پاشنه شما به راحتی در داخل کفش قرار گرفته یا خیر، از انگشت اشاره خود استفاده کنید، اگر توانستید انگشت اشاره خود را با کمی فشار بین پاشنه خود و پاشنه کفش تان قرار دهید، کفش مورد نظر شما در قسمت پاشنه راحت و مناسب است. اما اگر انگشت تان به راحتی در پشت پاشنه قرار نگرفت یا اینکه اصلا امکان قرار دادن انگشت وجود نداشت، باید یک کفش دیگر را امتحان کنید.
 چگونه یک مرد شیک پوش باشیم؟
پیراهن
دقت کنید که آستین از روی مچ گذاشته و تا ابتدای شست تان برسد. این نکته ریز باعث می شود که پیراهن شما به خوبی جلوه کند.
در ضمن سرآستین ها نیز باید به میزان کافی کیپ باشد تا از روی مچ پایین نیاید.
اگر پیراهنی جلو دکمه دار را معمولا روی شلوار می اندازید، دقت کنید که قد آن نباید از زیپ شلوارتان پایین تر بیاید و باید کمی بالاتر از آن بایستد. یک نکته خیلی مهم در مورد پیراهنی که خریداری می کنیم، این است که سایز ما است یا خیر؟
اگر پیراهن تان از قسمت شانه ها به خوبی اندازه تان باشد، مطمئن می شوید که سایز مناسب را برداشته اید.
اکثر افراد این تصور را دارند که با پوشیدن پیراهن سایز کوچک تر یا سایز بزرگ تر، اندام شان زیباتر دیده می شود و این تصور کاملا اشتباه است و پیراهن را باید سایز مناسب خودمان خریداری کنیم.

کت و شلوار

یک نکته ای که حتما باید بعد از خرید کت دقت کنیم، این است که آرم و لوگوی محصول که روی آستین کت وجود دارد را بردارید، چون این آرم و لوگو پلمپ این محصول است.
ما اغلب هنگام کنار هم چیدن کت، شلوار و پیراهن به هماهنگی آن ها از لحاظ رنگ و طرح دقت می کنیم اما یادتان باشد، تناسب آن ها از نظر جنس هم ضروری و مهم است. کت و شلوار پشمی زمستانی را با پیراهن تمام نخ نپوشید؛ این ترکیب نامتوازن، زیبایی ست شما را بر هم می زند.
انتخاب کلاسیک، کت و شلوارهای پشم و نخ معمولی با پیراهن های مرسوم مردانه است که در ۴ فصل مصرف دارد. اگر سراغ کت و شلوارهای تابستانی یا زمستانی رفتید، حتما از پیراهن مناسب آن ها استفاده کنید.
مدل کت های دو دکمه ظاهری کلاسیک دارد و برای طیف وسیعی از مردان مناسب است. ناگفته نماند بستن تنها دکمه بالایی این مدل کت هنگام ایستاده صحیح است و بهتر است دو دکه هم زمان بسته نباشد.
کت و شلوارهای جنس کتان کاملا غیررسمی است و البته حواس تان باشد که بعضی از کت های کتان شانه های بزرگ و پهن دارد و چندان شما را خوش اندام نشان نمی دهد. شاید انواع بدون آستر انتخاب بهتری باشد. برش و دوخت کت و شلوارهای کتان اهمیت خاصی دارد. برش شانه ها باید بلند و کت تا حدی تنگ باشد. این را هم فراموش نکنید که بعضی از کت ها یک ردیف دکمه دارد و بعضی دیگر ۲ طرف دکمه دارد. دسته دوم برای افراد چهارشانه مناسب نیست و عرض شانه ها را بیشتر نشان می دهد.
چگونه یک مرد شیک پوش باشیم؟

خطای دید در شیک پوشی

ادراک نادرست را خطای ادراک می نامند. این خطاها از حالت ها و جریان روان شناختی سرچشمه می گیرد. در خطای ادراکی چیزی را می بینیم، می شنویم و حس می کنیم که با واقعیت و کیفیت واقعی محرک آن مطابق نیست که خطای دید یکی از انواع خطاهای ادراکی است. اکثر مردم ارتفاع اشیا عمودی مانند درخت را حدودا ۲۵ درصد بلندتر از زمانی درک می کنند که این درخت بریده شده و بر سطح مزنی افتاده باشد.
آقایان درشت اندام از لباس هایی که راه های افقی دارد، بپرهیزند و برعکس از لباس هایی که راه های عمودی دارد، استفاده کنند. برای آقایان لاغراندام هم مناسب است از راه های افقی استفاده کنند.
اصلا کت و شلوارها و پیراهن هایی که پارچه های براق دارد، شما را چاق تر از چیزی که هستید نشان می دهد. تاثیر پارچه های ضخیم یا طرح های چهارخانه درشت هم همین است. این قبیل طرح ها برازنده افراد لاغر است. آقایان درشت اندام بهتر است از کت و شلوارها و پیراهن هایی با رنگ های تیره و مات استفاده کنند. کت های پشت چاک دار به خصوص اگر ۲ چاک در پشت داشته باشد، برای افراد درشت اندام مناسب نیست. چون چاک های پشت جلب توجه می کند و درشت بودن هیکل بیشتر به چشم می آید.
ما می توانیم با استفاده از یک سری تکنیک ها در پوشش که منجر به خطای دید می شود، اندام هایمان را از آن چیزی که هست، بهتر نشان دهیم.
رنگ هایی که برای لباس انتخاب می کنید به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار شما تاثیر می گذارد، از یک طرف به رفتار شما و از طرف دیگر به رفتار افرادی که با آن ها برخورد می کنید. آن ها مطابق با رنگی که لباس تان دارد، واکنش نشان می دهند. آنچه در ادامه می آید جزیی از واکنش های فیزیکی است که ما نسبت به هر رنگ داریم همراه با عمومی ترین ارتباطات روان شناسی. همچنین شامل پیشنهاداتی است که چگونه بهترین استفاده را از اطلاعات در شیک پوشی داشته باشیم.
در این ست که ما به شما معرفی کردیم، از ۳ رنگ، آبی مایل به تیره (سرمه ای)، سفید و قهوه ای استفاده شده است.
روان شناسی رنگ آبی
ما در این ست از ژاکت و شلوار آبی مایل به تیره (سرمه ای) استفاده کردیم که رنگ آبی به چهره ظاهری آرام می دهد و نکته مهم تر اینکه تاثیرش این رنگ در نگاه مخاطب ایجاد همین حس آرامش و اعتماد است.
درجه رنگی روشن تا متوسط رنگ آبی، بسیار خوشایند و آرام بخش است. در حقیقت نگاه خیره به آبی واقعا ضربان قلب و سرعت تنفس شما را پایین می آورد و فشار خون شما را به طور موقت کاهش می دهد.
آبی های تیره تر، نمایانگر نژاد خوب و موقعیت اجتماعی بالا است و همین طور آبی تیره، حکم به احترام می کند و نمایانگر صداقت، وفاداری، قابل اعتماد بودن و درستی است.
همه ارتباطات ما با آبی مثبت و یک رنگ آرامش بخش، امیدواری، صلح جو و متعالی است.
روان شناسی رنگ سفید
ما پیراهن سفید رنگ را انتخاب کردیم تا در عین هارمونی، تضاد لازم هم در ظاهر داشته باشیم.
سفید نمایانگر پاکی، اخلاص، پرهیزکاری و وفاداری است. همچنین سفید نشانه حقیقت و خوبی است.

روان شناسی رنگ قهوه ای

اما یک رنگ تاثیرگذار مثل قهوه ای هم در این ترکیب حضور دارد. رنگ قهوه ای را که رنگ ثبات و استواری است، برای این ترکیب انتخاب کرده ایم.
از آنجایی که رنگ زمین و درختان است، این رنگ راحتی و آسایش را فراهم می آورد. رنگ های خنثی و گرم به خاطر دارا بود ارزش رنگی پایدار درک می شود و می تواند در مردم، ایجاد احساس دوست داشتن هر چیزی را بکند. مردمی که لباس قهوه ای رنگ می پوشند، به عنوان افرادی مستقل، صادق، قابل اعتماد جلوه می کنند.
رنگ قهوه ای، حس گرما، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می آورد.
 چگونه یک مرد شیک پوش باشیم؟

تمام جزییات را هم در نظر داشته باشیم

دقت کنید که دکمه های ژاکت در امتداد دکمه های پیراهنی که در زیر ژاکت پوشیده شده قرار بگیرد. ما باید دقت کنیم که رنگ بند ساعت، کفش و کمربند یکی باشد.
دقت کنید که  ژاکت با بند ساعت و کفش ست شده باشد. زمانی که روی پیراهن از ژاکت استفاده می کنید، دقت کنید که آستین پیراهن باید دو سانت از سر آستین ژاکت بیرون بیاید.
 *کارشناس شیک پوشی
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • خوشتیپ بودن ایرانیها زبانزد
  • جالب بود
  • کمربندش جالب
  • دقت کنید که دکمه های ژاکت در امتداد دکمه های پیراهنی که در زیر ژاکت پوشیده شده قرار بگیرد. ما باید دقت کنیم که رنگ بند ساعت، کفش و کمربند یکی باشد.