روستاهای ایذه؛ محروم از آب و برق و جاده

عصر جنوب – asrejonoob.ir: روستاهای ایذه با وجود همجواری با رودخانه کارون ۳ و نیروگاه همچنان از امکانات اولیه، آب و برق محروم هستند.  به گزارش تسنیم، شهر دهدز با جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر بر بام استان خوزستان واقع شده است. این شهر با آب‌وهوایی معتدل‌ در دل خود بیش از ۵۰ روستا را جا داده است.

شغل بیشتر اهالی این دیار کشاورزی و دامپروری است. چرا که هیچ گونه صنعتی در آن وجود ندارد؛ البته کشاورزی روستاییان به سبب کمبود آب، با وجود اینکه در کنار رودخانه کارون ۳ قرار دارد، تاکنون رونق چشمگیری نداشته است.با نگاهی گذرا به روستاهای ایذه از جمله بنه ارون، بامه‌زار، دره کت، برده زرد، سبزی و سیدخدر می‌توان متوجه شد اهالی روستا حتی از امکانات اولیه زندگی محروم هستند.عمق فاجعه و کمبود‌ها را زمانی در این روستا‌ها درک خواهیم کرد که بدانیم آن‌ها در حالی از آب آشامیدنی و انرژی برق بی‌بهره هستند که در چند کیلومتری نیروگاه و رودخانه کارون ۳ قرار دارند.  در قرن ۲۱ و عصر فناوری اهالی این روستا‌ها همچنان باید چندین متر را با مشک آب طی کنند تا به سرچشمه برسند. این موضوع در طول روز چندین بار تکرار می‌شود.  نبود آب آشامیدنی و برق از یک سو و مشکل تردد در همه فصول به دلیل نبود جاده‌هایی با آسفالت قابل قبول از سوی دیگر از مشکلات این روستاهاست.  اقتصاد این روستانشینان بر پایه کشاورزی و دامپروری می‌‎چرخد ولی چرخشی ناقص و ضعیف. آن‌هم به دلیل وجود معضلات و مشکلات متعدد در روستا. روستاهایی که در کنار کارون خروشان قرار گرفته‌اند ولی آبی برای مصارف گوناگون و مهم از جمله کشاورزی در اختیار ندارند.  شاید اگر آب به زمین‌های این روستاییان می‌رسید، امروز شاهد رشد قابل توجهی در زمینه‌های مختلف از جمله گسترش کشاورزی در این روستا‌ها می‌بودیم.

مشکل برق و آب روستا‌ها
«حجت خسروی»، بخشدار دهدز، به تسنیم می‌گوید: در جلسه‌ای که با مدیرکل امور روستایی داشتیم، کمبودهای موجود در روستا‌ها را مطرح کردیم ولی اعتبارات محدود شده است.خسروی می‌افزاید: روستاهای زیر ۲۰ خانوار را در برنامه ششم توسعه در اختیار بخشداران و فرمانداران قرار دادند که در کمیته برنامه‌ریزی به صورت یک بودجه قرار بگیرند که امیداوریم این امر به خوبی انجام شود.
وی با اشاره به نبود برق و آب در برخی از این روستا‌ها عنوان می‌کند: برای برق این روستا‌ها پیگیری خواهیم کرد و این قول را خواهیم داد که با همکاری نماینده که به توسعه روستا‌ها نیز اهمیت زیادی می‌دهد، این مشکل را حل کنیم.  خسروی درباره مشکل آب هم می‌گوید: احداث چاه در این مناطق دشوار است و تنها راه این است که‌‌ همان چشمه‌های موجود در روستا‌ها را به منبع تبدیل کنیم. این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

اهالی این روستا‌ها به سختی زندگی می‌کنند
یکی از اهالی روستای بنه ارون می‌گوید: اهالی این روستا برای تأمین آب آشامیدنی باید یک مسیر طولانی را طی کنند تا به چشمه برسند و این مسیر را در طول روز چندین بار تکرار می‌کنند. «داوود عالی‌نژاد» بیان می‌کند: جاده این روستا هم بسیار خطرناک است؛ مسیری بدون آسفالت و در ابعادی نامناسب است که هر لحظه امکان دارد ماشینی که اهالی روستا را جابه‌جا می‌کند، واژگون شود.  وی می‌افزاید: متأسفانه مسئولان فقط شعار می‌دهند. چرا این روستا‌ها پس از چندین سال همچنان باید با کمبود امکانات مواجه باشند.
عالی‌نژاد می‌گوید: شما نگاه کنید در چندکیلومتری روستای بنه ارون، نیروگاه و دریاچه سد کارون ۳ قرار دارد، ولی اهالی روستا آب آشامیدنی، آب کشاورزی و برق ندارند.  این مرد روستایی می‌گوید: امیدوارم مسئولان نگاه خود را به این مناطق محروم معطوف کنند و ما شاهد روزی باشیم که این روستا‌ها از امکانات اولیه زندگی که استفاده از آن‌ها حق هرکسی است، بهره‌مند شوند.

چشم‌انتظار کمک دولت
با نگاهی منصفانه به وضعیت روستاهای مذکور که البته همانندشان در کل کشور و به ویژه در خوزستان کم نیست، برداشت می‌شود که قرن ۲۱ و عصر فناوری زمان مناسبی برای وجود چنین روستاهایی با کمبودهای گسترده نیست؛ زمانی که همچنان زنان و مردان بر دوششان مشک حمل می‌کنند.  شاید بتوان گفت مصداق بارز «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم» وصف حال روستاهایی است که همجوار رودخانه هستند، ولی از نعمت آب  محروم‌اند.باید دید در سال پایانی دوره خدمت دولت یازدهم چه اتفاق خوشایندی برای این روستا‌ها رقم خواهد خورد.

  • بخشدار دهدز: قول می‌دهیم با همکاری نماینده ایذه در مجلس، مشکل برق روستا‌ها را حل کنیم.
  • یــک روسـتایی: امیدواریم مسئولان نـگاه خـود را بـه روستاهای محروم ایذه معطوف کنند و ما شاهد روزی باشیم که این روستا‌ها حداقل از امکانات اولیه زندگی بهره‌مند شوند.
  • عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.