روحانی: در مساله فیش‌های حقوقی متخلفان را عزل و نتیجه را به مردم بیان می‌کنیم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس جمهور گفت: مردم می‌خواهند بدانند قوه قضاییه چگونه با کسانی که خودسر و بر خلاف قانون و امنیت ملی کشور به سفارتی حمله کردند، برخورد می‌کند.
به گزارش روزنو، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش گرامی‌داشت هفته قوه قضاییه با اشاره به این که عاملان و آمران حمله به سفارت یک کشور روشن هستند، اظهار کرد: مردم منتظرند ببیند چگونه اجرای حکم این افراد خودسر به سمع و نظر آنها می‌رسد.
وی در ادامه افزود: هر کشوری مسئولیت  تامین امنیت سفارت‌خانه‌های خارجی را دارد و امنیت آن را بر دوش گرفته است. اگر مردم ما نسبت به این گونه مسائل به خوبی و با شفافیت اطلاع پیدا کنند، و بدانند قوه قضاییه چه کرده است به همان نسبت اعتماد مردم و اعتماد جهانی به دستگاه قضایی بیشتر می‌شود. ما دنبال این نیستیم که دیگران برای ما کف بزنند، ولی برای ما مهم است که پیش وجدان خود و در نزدافکار عمومی جهان چگونه عدل اسلامی را به رخ آنها می‌کشانیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه قوه قضاییه پیش از رسیدگی به شکایات مردم باید مورد اعتماد جامعه باشد خاطر نشان کرد:‌هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضاییه بیشتر شود در آن جامعه امنیت قضایی هم بیشتر می‌شود. ممکن است یک قوه قضاییه سالم در کشوری فعال باشد، اما از نظر مردم اعتماد آور نباشد، این یعنی مهمتر از قضاوت ، نحوه بیان فعالیت قوه قضاییه، و شفافیت کار قضایی برای جلب اعتماد مردم است.
روحانی در ادامه افزود: مردم می‌خواهند بدانندچگونه اموال مردم پول بیت‌المال، و پول نفت را عده‌ای به تاراج بردند. و این اقدام چگونه سازماندهی شده؟ چه کسانی مجوز صادر کردند؟ این پول چگونه در اختیار این افراد قرار گرفته است. این پول کجا رفته و کجا مصرف شده است؟
وی تاکید کرد: آنچه برای مردم مهم است ختم این سوالات است. قوه قضاییه هم باید پرونده‌ها را ختم کند و هم به این سوالات پاسخ دهد که نتیجه این عمل جلب اعتماد بیشتر مردم نسبت به دستگاه قضاست، اما اگر اعتماد مردم به نظام حاصل نشود، یا این اعتماد تضعیف شود بی تردید ما بزرگترین سرمایه خود یعنی سرمایه‌ی اجتماعی را از دست داده‌ایم.
وی تاکید کرد: ‌ما امروز به یک قوه قضاییه قوی، به روز و چابک نیازمندیم که بتواند پناهگاهی برای مردم ما باشد. امنیت امروز جامعه به دلیل وجود قوه قضاییه تواناست، در هیچ کشوری امنیت حفظ نمی‌شود مگر آن که مردم در پناه یک قوه قضاییه بی طرف و عالم، و کارا باشند. ما باید قدردان قوه قضاییه، مسولان قضایی و قضات برای ایجاد امنیت در کشور باشیم.
رئیس جمهور اولین مسئولیت قوه قضائیه را ایجاد اعتماد میان مردم دانست و اظهار کرد: مردم دلشان می‌خواهد آخرین جایی که فریادرس‌ آنها می‌شود قوه قضائیه،‌ قضات و دستگاه قضایی باشد. در جامعه ما مردم باید احساس کرامت و عزت داشته باشند و حقوق شهروندی‌شان محترم شمرده شود.
مردم باید احساس کنند قوه قضائیه حامی آزادی آنهاست
به گزارش ایسنا ، رئیس جمهور در ادامه سخنانش در همایش قوه قضاییه  افزود:  اگر مردم در جامعه ما احساس امنیت نکنند ممکن است به هر خیانت و گناهی دست بزنند. سالم‌سازی جامعه از احساس عزت و سربلندی خود مردم آغاز می‌شود. آنها باید احساس کنند که به حقوق عمومی‌شان احترام گذاشته می‌شود.
روحانی گفت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی آمده است که احقاق حقوق عمومی مردم و گسترش عدل و آزادی به عهده قوه قضائیه است. مردم باید احساس کنند قوه قضائیه حامی آزادی آنهاست و اگر قوه یا دستگاه‌های دیگری به حقوق آنها تجاوز می‌کنند این قوه قضائیه است که باید از آنها دفاع کند.
وی همچنین تأکید کرد: مردم باید احساس کنند که قوه قضائیه از آزادی، عدل و عدالت آنها دفاع می‌کند. اگر این رابطه میان مردم و قوه قضائیه به وجود آمد آن وقت است که به راحتی می‌شود در جامعه به مبارزه با مفسدین پرداخت.
وجدان عمومی برای ما یک قاضی است
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما هرقدر در عمل و در احکام قضایی‌مان شفافیت بیشتری داشته باشیم وجدان عمومی راحت‌تری خواهیم داشت. وجدان عمومی برای ما یک قاضی است. افکار عمومی همواره به عنوان یکی قاضی کنار ما خواهد بود. ما با عمل‌مان می‌توانیم این وجدان عمومی را قانع کنیم.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، تصریح کرد: در شرایط فعلی نیازمند یک حرکت بزرگ اقتصادی برای رونق اقتصادی به ویژه برای نسل جوان هستیم. اگر می‌خواهیم پیشگیری از جرایم در کشور ما تحقق پیدا کند باید به رکود اقتصادی که یک عامل مهم است توجه کنیم. منشأ بسیاری از جرایم بیکاری است و بیکاری خودش از عدم رونق اقتصادی نشأت می‌گیرد.
روحانی ادامه داد: اگر در یک جامعه‌ای رشد اقتصادی منفی و تورم غیرقابل مهار باشد، همچنین اشتغال به اندازه نیروی ورودی کار نباشد چگونه می‌توانیم جلوی مفاسد اجتماعی را بگیریم؟ برای رونق اقتصادی امروز نسبت به هر زمان دیگری شرایط مساعدتر است.
وی تصریح کرد: توانسته‌ایم رشد منفی را به مثبت برسانیم. اگر روزی جامعه ما از لحاظ اقتصادی دارای تورم عمیق بود و رکود منفی ۷ درصد را تجربه می‌کرد حالا در سالی توانسته است آن را به رشد مثبت ۳ درصد برساند و با وجود همه مشکلات این رشد مثبت را حفظ کرده و امسال نیز خودش را برای رشد مثبت ۵ درصد آماده کرده است.
روحانی در ادامه گفت: چنین جامعه‌ای می‌تواند دست به دست هم دهد و به رشدی که باید برسد. زمانی اشتغال ما صفردرصد بود اما در یکی دو سال اخیر به طور متوسط ۴۵ هزار شغل خالص داشتیم. با اینکه فاصله زیادی با آنچه که باید باشیم داریم اما در مسیری حرکت می‌کنیم که می‌تواند ما را به حل مشکلات اقتصادی برساند.
باید اعتماد سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را جلب کنیم
رییس جمهور با اشاره به اینکه ما به رشد سرمایه‌گذاری نیازمندیم، افزود: برای رسیدن به این هدف ما باید اعتماد سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را جلب کنیم.
به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنانش در همایش قوه قضاییه  با اشاره به اینکه ما به رشد سرمایه‌گذاری نیازمندیم، افزود: برای رسیدن به این هدف ما باید اعتماد سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را جلب کنیم،  زیرا در این شرایط و با جذب سرمایه و فناوری می‌توانیم برای جوانان اشتغال فراهم کنیم. بزرگترین هدف ما هم در برجام ایجاد شرایط مناسب در کشور برای رونق اقتصادی و اشتغال نسل جوان ما بود. امروز این هدف نسبت به دیروز مهیاتر شده و شرایط ما آماده‌تر از دیروز است. با این وجود قوه مجریه بدون حمایت و هماهنگی با قوه قضائیه نمی‌تواند این بار را به مقصد برساند.
وی در ادامه گفت: زمانی در این کشور رابطه دو قوه قضائیه و مجریه به هم نزدیک بود و همه ضابطان دستگاه قضا از قوه مجریه بودند. نیروی انتظامی و دستگاه اطلاعاتی در اختیار قوه مجریه بود و حتی دادستانی هم یک رابطه نزدیک با دستگاه اجرایی داشت، اما امروز این فاصله بیشتر شده است. طبق قانون اساسی ما امروز استقرار دو قوه پررنگ‌تر شده به گونه‌ای که این فاصله نسبت به سایر کشورها هم پررنگ‌تر است.
وی با بیان اینکه ما باید رابطه نزدیک‌تری حداقل از طریق روسای قوا یا مسئولان بخش‌های مختلف ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: در جاهایی مثل شورای فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی، ‌قوا به هم نزدیک می‌شوند، اما ما باید از همه فرصت‌ها و حتی روابط شخصی سران قوا برای ایجاد رابطه نزدیک میان سه قوه استفاده کنیم.
روحانی اظهار کرد: وزیر دادگستری باید چنین نقشی را ایفا کند اما اختیارات وزیر دادگستری کفایت نمی‌کند. همه باید تلاش کنیم تا قوا را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم،  زیرا برای اینکه در بخش اقتصادی حرکت جدی به وجود آید باید قوه قضائیه با همه وجود به حمایت قوه اجرایی بیاید، در غیر این صورت  ما به اهداف خود در جذب سرمایه داخلی و خارجی،‌ رونق اقتصادی و تأمین اشتغال میلیونی نمی‌رسیم. ما ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار و بیش از ۴ میلیون دانشجو داریم و نرخ بیکاری ما در نسل جوان بالاست و این آمار می‌تواند یک خطر اجتماعی، امنیت، فرهنگی و اقتصادی برای جامعه ما باشد.
رئیس دولت یازدهم با تأکید بر اینکه هیچ کس سرمایه‌گذاری نمی‌کند یا فناوری به داخل کشور نمی‌آورد مگر اینکه به قوه قضائیه اعتماد داشته باشد، اظهار کرد: می‌توان در بخش‌هایی از فعالیت‌های اقتصادی مثل قراردادها بار قوه قضائیه را کم کرد. در قراردادها باید کاری کنیم که مشاوره حقوقی بیشتر و بهتر باشد. از سویی نیاز نیست پایان هر قراردادی به دادگاه ختم شود، زیرا می‌توان از شیوه‌های دیگری مثل میانجیگری، سازش و داوری بهره برد و در نهایت اگر لازم بود به دادگاه مراجعه کرد. ما باید راه‌های دیگر را پیش‌بینی کنیم و اگر لازم باشد قوانین را هم اصلاح کنیم تا شرایط برای حرکت بلند اقتصادی فراهم شود.
در مساله فیش‌های حقوقی متخلفان را عزل و نتیجه را به مردم بیان می‌کنیم
روحانی در ادامه تأکید کرد: ما باید کاری کنیم که مانعی برای مدیریت فعالیت اقتصادی ایجاد نشود و از سویی در این زمینه شفافیت به وجود آید. به طور مثال مسأله فیش حقوقی برخی مدیران نشان داد که یک غفلتی انجام شده است. با اینکه ما بازرسی کل کشور،‌دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری داریم اما سال‌ها حقوق‌های نامتعارف داده شد که ما حتماً با آن برخورد، متخلفان را عزل و نتیجه را به مردم بیان می‌کنیم اما باید حواسمان باشد که ایثار، فداکاری و حیثیت بیشتر مدیران مورد خدشه قرار نگیرد. در این زمینه به همراهی دو قوه دیگر هم نیازمندیم.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره با لزوم برخورد با رانت، فساد و قاچاق برای تأمین اقتصادی سالم، اشتغال قابل قبول، رونق اقتصادی و رشد اقتصادی، تصریح کرد: نباید بگذاریم قاچاق کالا به صورت سازمان‌یافته باشد. همه نیروهای امنیتی و مرزبانی باید با همه توان در کنار قوه قضائیه باشند. در مسأله قاچاق گازوئیل یک قدم بزرگ برداشته شد یعنی گازوئیل با پیمایش در اختیار افراد قرار گرفت و در طول یک سال ۹ درصد  مصرف گازوئیل کاهش یافت اما این رقم همان درصد قاچاق گازوئیل بود. ما همچنین از فناوری جدید و علم برای مقابله با قاچاق استفاده کنیم.
وی همچنین تأکید کرد: دستگاه مجریه در اختیار قوه قضائیه است و نباید تصور شود ما در دادن امکانات به قوه قضائیه بخل‌ورزی می‌کنیم. سال قبل شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت بود اما امسال اگر منابع مالی به ما اجازه دهد ما تمام تلاش خود را برای تقویت قوه قضائیه به کار می‌گیریم.
به گزارش ایسنا، روحانی در ابتدای اظهارات خود با اشاره به همزمانی هفته قوه قضائیه با ایام شهادت امام علی (ع)، اظهار کرد: امام علی (ع) اسوه بزرگ عدالت و دادگستری در تاریخ است و حتی نسبت به قاتل خود هم به عدل توصیه کرد. ما باید به این اسوه بزرگ اجرای عدالت افتخار کنیم.
رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله بهشتی، او را شخصیتی کم‌نظیر در تاریخ روحانیت نامید و اخلاق، نظم، فروتنی، تواضع، مظلومیت، فقاهت و مدیریت و فهم دین را از ویژگی‌های شهید بهشتی برشمرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه شهید بهشتی بنیانگذار قضای اسلامی نوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، افزود: هیچ جمله‌ای نمی‌تواند شهید بهشتی را تعریف کند مگر کلام امام (ره) که «بهشتی یک ملت بود».
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.