ترامپ نامزد نهایی جمهوری خواهان آمریکا شد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: آسوشیتدپرس لحظاتی پیش خبر داد که دونالد ترامپ سرانجام موفق شده است وکلای انتخاباتی (Delegate) لازم برای کاندیداتوری جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را کسب نماید.

بر اساس قوانین حزب جمهوری‌خواه، نامزد منتخب باید حداقل حائز ۱۲۳۷ وکیل انتخاباتی گردد.

آسوشیتدپرس این خبر را بر اساس شمارش نظرات وکلای انتخاباتی و به ویژه نظرسنجی از «وکلای غیرمتعهد» گزارش کرد. پیش از این شمار «وکلای متعهد» ترامپ بر اساس نتایج انتخابات‌های درون‌حزبی مشخص بود.

در نظام پیچیده انتخابات آمریکا مردم به طور مستقیم نامزد دلخواه خود برای ریاست‌جمهوری را انتخاب نمی‌کنند و این افرادی به نام «وکلای انتخاباتی» (delegates) هستند که با رأی به کاندیداها به نمایندگی از مردم، تعیین می‌کنند چه کسی می‌تواند نامزد یک حزب برای شرکت در انتخابات (در انتخابات مقدماتی) یا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا (در انتخابات سراسری) باشد. وکلای انتخاباتی به دو دسته وکلای متعهد و غیرمتعهد تقسیم می‌شوند.

«وکلای متعهد» در هر ایالت، ترجیح‌های خود برای رأی دادن به یک نامزد را اعلام می‌کنند و اختصاص آنها به یک نامزد، بر اساس نسبت آرای آن نامزد در رأی‌گیری‌های مرحله مقدماتی صورت می‌گیرد.

مردم در انتخابات مقدماتی در هر ایالت به فرد مورد علاقه‌‌‌ای که مایلند نامزد یک حزب در انتخابات باشد رأی می‌دهند. سپس، وکلای متعهد که از هر نامزد اعلام حمایت کرده‌اند، با نسبتی معادل با سهم آرای اکتسابی نامزدی که از آن حمایت کرده‌اند، انتخاب می‌شوند. بنابراین فرض بر این است که آرایی که این نمایندگان در حمایت از هر نامزد می‌دهند انعکاسی، هر چند غیرمستقیم، از آرای مردم است.

اما علاوه بر «وکلای متعهدی» که بر اساس نتایج رأی‌گیری‌های هر ایالت انتخاب می‌شوند عده‌ای از افراد شاخص در حزب به نام «وکلای غیرمتعهد» هم در معرفی نامزدهای حزب نقش دارند. ترجیحات این وکلا برای حمایت از یک نامزد، معمولاً ارتباطی با میزان آرای مردم ندارد و به همین دلیل حمایت آنها از یک نامزد یا نامزد دیگر مشخص نیست.

آسوشیتدپرس بر اساس نظرسنجی از همین وکلاست که روز پنجشنبه گزارش داده ترامپ هم‌اکنون از حمایت ۱۲۳۷ وکیل انتخاباتی لازم برای معرفی شدن به عنوان نامزد حزب‌ جمهوری‌خواه برخوردار است.

این خبر از آن جهت حائز اهمیت است که طبق فرایندهای انتخابات آمریکا، در صورتی که ترامپ علی‌رغم پیروزی در رأی‌گیری‌های ایالتی نمی‌توانست حمایت ۱۲۳۷ وکیل را جلب کند، اعضای کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه می‌توانستند فرد دیگری را به عنوان نماینده حزب جمهوری‌خواه معرفی کنند.

آسوشیتدپرس این خبر را در حالی منتشر کرده که هنوز انتخابات مقدماتی برای حزب جمهوری‌خواه در ۵ ایالت آمریکا برگزار نشده است. این ایالت‌ها، سرنوشت حمایت ۳۰۳ وکیل انتخاباتی از نامزدها را مشخص می‌کنند.

در صورتی که ترامپ از سوی حزب جمهوری‌خواه به‌عنوان نامزد نهایی معرفی شود، احتمالا باید در انتخابات سراسری با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق ایالات متحده رقابت کند.

در حرب دموکرات، رقابت بین هیلاری کلینتون و برنی سندرز همچنان ادامه دارد، اما وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در آستانه کسب حمایت وکلای انتخاباتی لازم برای معرفی به عنوان نامزد این حزب را دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.