روحانی:ما انقلاب اسلامی داریم و در پی اسلام انقلابی نیستیم/توسعه امید در نسل جوان یکی از آثار مهم برجام است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس جمهوری یکی از آثار مهم برجام را توسعه امید در نسل جوان ایران دانست و گفت: اگر این امید افزایش یافت می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار جمعی از معلمان کشور که به مناسبت گرامیداشت هفته معلم در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: بسیار خرسند و خوشحالم که امروز در جمع معلمان که بزرگ ترین مسوولیت فرهنگی و اجتماعی نسبت به نسل جوان و نوجوان کشور و سازندگان آینده دارند، حضور یافته ام.
روحانی افزود: شهید مطهری به حق معلم واقعی کشور بود و امروز با کتاب ها، مقالات و نوارهایی که از ایشان به جا مانده به تعلیم و تربیت نسل حاضر ادامه می دهد.
وی یادآور شد: شهید مطهری به حق یک سرمایه بزرگ برای کشور بود و امروز نیز آثار او یک سرمایه بزرگ است. او به حق یک فقیه بود، به معنای آن که به اعماق فرهنگ اسلامی دست یافته بود و دانش عمیقی به فرهنگ وسیع اسلام داشت.
رییس جمهوری گفت: شهید مطهری به حق یک متفکر بود و در کمتر مساله ای می بینید که او در مقالات، کتاب ها و سخنرانی وارد شود و نظریه ویژه خود را ارائه نکند. او کاملا به زمان آشنا بود و جامعه و نسل جوان را می شناخت و جهان را به خوبی مطالعه کرده بود و این مهم است.
**معلمی می خواهیم که مصلحت جامعه را بر منافع زودگذر ترجیح دهد
روحانی ادامه داد: معلمان باید همیشه شرایط فردا را ببینند چون افرادی را تربیت می کنند که برای ۱۵ یا ۲۰ سال و یا سال های بیشتر قرار است مسوولیت مهم اجتماعی را بر دوش بگیرند.
وی با بیان این که شهید مطهری به حق شجاع بود اظهارداشت: ما معلم آزاده و شجاع که مصلحت جامعه و نسل جوان و مصلحت کشور را بر منافع زودگذر چند روزه ترجیح دهد، می خواهیم.
رییس جمهوری یادآور شد: شهید مطهری آنچه که فکر می کرد لازم است تا برای جامعه بگوید، گفت و در این زمینه زجرها کشید. شهید مطهری از فشارهایی که از بخش های مختلف جامعه دیروز به او می شد، خم به ابرو نمی آورد.
روحانی اظهار داشت: وقتی دانش عمیق، شناخت روزگار جهان، متفکر بودن، اندیشمند بودن، شهامت و شجاعت توام شدند، آن وقت یک معلم نمونه چون شهید علامه مطهری ساخته می شود.
وی یادآور شد: همین امروز هم که کتاب های شهید مطهری را ورق بزنیم برای مشکلات امروز نیز کتاب های او سخن می گوید. بی جهت نبود که امام راحل او را خلاصه و عصاره زندگی خود می دانست و من شاهد بودم که امام (ره) چه قدر به شهید مطهری به عنوان یکی از بهترین شاگردانش احترام می گذاشت.
**خطر اسلام انقلابی در برابر انقلاب اسلامی
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به جمله شهید مطهری درباره انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشاره کرد و گفت: او در مقالاتش پیرامون انقلاب اسلامی به این خطر بزرگ اشاره می کند و می گوید ما «انقلاب اسلامی» داریم نه «اسلام انقلابی».
روحانی افزود: انقلاب اسلامی به معنای آن است که در جامعه تحرک بزرگ و انقلابی را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به پا کنیم که هدف آن اسلام و ارزش های اسلامی باشد اما اسلام انقلابی به معنای آن است که ما اصل را به انقلاب و مبارزه اختصاص می دهیم و بخشی از اسلام را قبول داریم که ما را به جهاد و مبارزه دعوت کند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر برخی از گروهک ها و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر برخی از آن ها این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته بودند، اسلام انقلابی را قبول داشتند و می گفتند آنجایی که جهاد و مبارزه است آنجا ما اسلام را قبول داریم.
رییس جمهوری اضافه کرد: به تعبیر شهید مطهری، اسلام احکام بی شماری دارد که یکی از آن جهاد و مبارزه است و اگر ما انقلاب را می خواهیم به خاطر تحقق ارزش های اسلام است و اگر مبارزه را دنبال می کنیم برای استقرار اهداف نظام اسلامی، فرهنگ اسلام و اجرای قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه خدا است.
روحانی افزود: همین امروز ما این مشکل را داریم و باید کتاب شهید مطهری را بازخوانی کنیم و معلمان ما باید برای جوانان تشریح کنند که ما انقلاب اسلامی داریم و در پی اسلام انقلابی نیستیم.
وی با بیان این که «همان هایی که معتقد به اسلام انقلابی بودند، قاتل معلم بزرگوار بودند و همان گروهک ها بودند که وی را به شهادت رساندند»، ادامه داد: شهید مطهری درد را به خوبی می شناخت و مرهم دردها و زخم ها را نیز به خوبی می دانست، هر کجا مشکلی می دید با شهامت و قدرت به پا می خاست.
رییس جمهوری یادآور شد: در جلسات جامعه روحانیت در اوایل سال ۱۳۵۵ و اوایل ۱۳۵۶ ایشان به همراه شهید بهشتی از بزرگان آن جمع بودند که شهید مطهری همه جا در همه مسائل انقلاب با صراحت نظراتش را تبیین و بیان می کرد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.