روحانی: خوشحالم از ایرانی حرف می‌زنم که ندای «گفتگوی تمدن‌ها» از آن به پا خاست

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس‌جمهور، ایران را پرچمدار شعار و عمل در مبارزه با تروریسم دانست و گفت: اگر ایران نبود، داعش عملا تحقق می‌یافت و آنها هم بر دمشق و هم بر بغداد پیروز می‌شدند.

به گزارش ایرنا،  حسن روحانی در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ گفت: داعش یعنی دولت عراق و شام که اگر ایران نبود، امروز با یک گروهک تروریستی مواجه نبودیم بلکه در منطقه و جهان با دو کشور و دو دولت که توسط تروریست‌ها اداره می‌شد، مواجه بودیم؛ آنگاه پاریس، بلژیک و نیویورک چه می‌کرد؟

رییس‌جمهور ادامه داد: کسانی که قدر مجاهدت‌های این مردم و ایران را نمی‌دانند کمی دقت کنند و ببینند ایران پرچمدار شعار wave و جهان عاری از خشونت است و در مقام عمل هم پرچمدار مبارزه با تروریسم بود.

وی با اشاره به سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ گفت‌: امروز رسالت و وظیفه ما این است که شانه‌هایمان را زیر بار مسئولیت اقلیم منطقه‌ای و جهانی خود قرار دهیم.

اهم اظهارات رییس دولت یازدهم را در ادامه بخوانید؛

–  خوشحالیم که این سمینار روزی در تهران برگزار می‌شود که در نیویورک سند مهم اقلیم در حال امضا و توجه جهانیان به مساله محیط زیست است. امیدوارم پیام امروز از تهران در کنار پیام از نیویورک و پاریس، پیام قدرتمند جهانی را به همه بدهد که با وحدت، همفکری، تلاش و کوشش پیگیر همگان می‌توانیم به این هدف مهم دست یابیم.

–  بسیار خوشحالم که از ایران و تهرانی سخن می‌گویم که ندایش به‌عنوان خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به گوش منطقه و جهانیان رسید. مفتخرم از کشوری حرف می‌زنم که ندای گفت‌وگوی تمدن‌ها از این سرزمین به پا خاست و خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم که محیط زیست، فرهنگ، ادیان و تعامل بین فرهنگ و توسعه پایدار، در سال ۲۰۰۱ از تهران آغاز شد.

– خوشحالم از تهرانی سخن می‌گویم که ندای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از این سرزمین به پا خاست و در مجمع عمومی سازمان ملل تثبیت شد. مفتخرم از ایرانی سخن می‌گویم که ندای بلند آن برای جهانیان اعتدال و میانه‌روی است و به دنیا می‌گوید راه نجات ما این است که راه میانه و بدون افراط چه در برابر هم‌نوعان و چه طبیعت را برگزینیم.

– خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم که توانست مهم‌ترین و پیچیده‌ترین معضل حقوقی، سیاسی، فنی و بین‌المللی سال‌های اخیر از طریق گفت‌وگو با ۶ قدرت جهان و ۱+۵ کنار میز مذاکره با منطق و استدلال حل کند.

–  دولت یازدهم از آغاز فعالیت با وجود همه مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که پیش پای خود داشت و علیرغم ناامنی در کشورهای اطراف که ذهنش را از لحاظ ثبات امنیت مشغول کرده بود، مساله مهم محیط زیست را از یاد نبرد. شاید تعجب کنید نخستین دستور دولت یازدهم در روز اول کاری، احیای دریاچه ارومیه بود.

– این دولت کار خود را از محیط زیست آغاز کرد و لبخندش آن زمان بود که زاینده‌رود را احیا شده دید و دریاچه هامون پرتلاطم شد. این دولت زمانی خوشحال بود که نخستین گام‌های موثر را در زمینه آلودگی هوا و ریزگردها برداشت. دولت یازدهم به حق، دولت محیط زیست است گرچه مساله محیط زیست موضوعی کوتاه مدت نیست و همه باید در بلندمدت برای حل این معضل برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. در این صورت موفق خواهیم شد.

–  امسال هم نخستین برنامه دولت پس از نوروز که تصویب شد، ‌جمع‌آوری خودروهای فرسوده بود. این کار آغاز شده چرا که یکی از عوامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است.

– سال گذشته بسیاری از نیروگاه‌هایی که با نفت و مازوت اداره می‌شد، تبدیل به گاز شد. در زمینه گاز نیز هر روز افزایش منابع در طول یکی،‌ دو سال گذشته را شاهد بودیم و در همین راستا امسال هم فازهای جدیدی در پارس جنوبی افتتاح می‌شود.

–  در زمینه بنزین هم دولت تلاش کرد بنزین یورو ۴ حداقل در شهرهای بزرگ در اختیار خودروها قرار دهد تا از آلودگی‌ها کاسته شود. همچنین با برنامه وسیعی در زمینه ریزگردها در حال مقابله با این پدیده است، گرچه در این بخش همکاری کشورهای همسایه بسیار اهمیت دارد.

–  باید نحوه زیست در کره خاکی را از دبستان به فرزندان بیاموزیم. مبلغان دینی و مذهبی نیز وظیفه خطیری دارند اما علیرغم قدرت بزرگ تاثیرگذاری در جامعه، متاسفانه آنچنان که باید در دهه‌های گذشته در این زمینه فعالیت نکردند.

–  محیط زیست می‌تواند عاملی برای وحدت ادیان هم باشد. اگر کارکرد گروهی ادیان را کنار هم قرار دهیم بهتر می‌توانیم در این زمینه به وحدت و اتحاد دست یابیم که یکی از آن زمینه‌ها صلح جهانی و مقابله با افراط، خشونت و تروریسم است.

خوشحالم بگویم آن روزی که تروریست‌ها برای سقوط بغداد تلاش کردند، این ایران بود که پیش از همه به ندای مظلوم مردم عراق پاسخ مثبت داد و در دمشق نیز چنین بود.

-اگر می‌خواهیم زندگی راحتی داشته باشیم و سعادت ما تضمین شود، راهی جز اعتدال در رفتار با یکدیگر و دوری از خودخواهی و افراط و خشونت در رفتار با طبیعت نداریم. امیدوارم همه به وظایف اجتماعی و حفظ محیط زیست عمل کنیم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.