روایت خبرنگار نشریه آلمانی از دوران پس از انتخابات ایران

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نشریه دست راستی و معتبر آلمانی “فرانکفورتر الگماینه زایتونگ” با انشتار گزارشی مفصل به شرایط سیاسی و اجتماعی ایران در دوران پسا تحریم پرداخته است. این نشریه اشاره می کند که از زمان تصویب برجام، اعتدالیون در ایران موفق بوده اند و به افزایش تاثیرگذاری خود بر امور ادامه می دهند. از دید این نشریه باز شدن فضای ارتباط با غرب امیدها نسبت به اینده ای بهتر را در ایران افزایش داده است اما هراس ها هنوز هم ادامه دارند.

به گزارش خرداد، خبرنگار این نشریه برای تهیه گزارش به حرم مطهر حضرت امام(ره) رفته است. او می نویسد:”عباس” جوان ایرانی است او شلوار جین پوشیده است و می گوید هر سه ماه یکبار به همراه دوستانش به آنجا می رود. او دانشجوی دکتری علوم سیاسی از تهران است و می گوید:”من عاشق امام هستم”. “امام” عنوانی است برای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از سوی بسیاری از ایرانیان به کار می رود. او که در دانشگاه به کتب ترجمه شده غربی دسترسی دارد اشاره می کند که این کتاب ها بر ذهنیتش تاثیرگذار بوده اند و در این باره می افزاید:”پیش از آن ما در فضایی نسبتا بسته زندگی می کردیم. جو بازی نبود. اکنون اما نشانه هایی از بهبود وضعیت و شرایط دیده می شود. وضعیت در حال تغییر است. اینترنت همه گیر شده و بسیاری از ایرانیان به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند.
خبرنگار این نشریه اشاره می کند که ایران کشوری است با طبقه متوسط تحصیل کرده گسترده است و در این باره می نویسد:”در محافل خصوصی و در شبکه های اجتماعی آنان با یکدیگر صحبت می کنند از مذهب تا سیاست. شما می توانید مردمی را ببینید که علنا اشاره می کنند که مذهبی نیستند. آنان حلقه دوستان خاص خود را دارند. مردمی که حتی جوک هایی را درباره برخی مقام های دولتی نیز می سازند. در انتخابات اخیر ایران بسیاری از جوانان و زنان به اصلاح طلبان رای دادند تا وضعیت بهتر شود. آنان پس از سال ها انزوا به عرصه سیاسی بازگشته اند. اقدامات آنان کارساز بود و تعدادی از جهره های سرشناس محافظه کاران در انتخابات شکست خوردند. آنان به نامزدهای مورد حمایت حسن روحانی رییس جمهوری رای دادند تا فضای کشور به تدریج به سوی غرب باز شود”.
خبرنگار این نشریه اشاره می کند که در میان ایرانیان بی اعتمادی عمیقی نسبت به امریکا و بریتانیا دیده است. او در این باره می نویسد:”ابراهیم” یک خرده مغازه دار می گوید:”من عاشق امام هستم چرا که او اثبات کرد که یک نفر می تواند به تنهایی در مقابل ابرقدرت ها بایستد. او در مغازه اش پوستر فرماندهان سپاه و تی شرت و عکس هایی از شهدای جنگ هشت ساله ایران و عراق و هم چنین سی دی آهنگ های ضد امریکایی “حمید زمانی” را می فروشد”.
خبرنگار “فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ” در ادامه می نویسد:”در انتخابات تهران محمدرضا عارف اصلاح طلب عملگرا پیروز میدان بود. او خواستار حل موضوع حصر و باز شدن درهای ایران به سوی جهان است. پیروزی اعتدالیون در انتخابات اخیر ایران آشکار بود”.
خبرنگار این نشریه در ادامه به رد صلاحیت سید حسن خمینی نوه حضرت امام (ره) اشاره کرده و می نویسد:”او توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. او روحانی میانه رویی است که مهم ترین چهره در میان نامزدهای رد صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات ماه فوریه گذشته بود. بسیاری باور دارند که او قطعا نقشی کلیدی و محوری در اینده ایران ایفا خواهد کرد”.
او اشاره می کند که خواستار مصاحبه با سید حسن خمینی شداما او در دسترس نبوده چرا که در ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مجوز مصاحبه را برای خبرنگاران خارجی صادر کند. خبرنگار این نشریه آلمانی در ادامه اشاره می کند که امکان مصاحبه با آیت الله یوسف صانعی نیز باری او فراهم نشده بود و او در نهایت توانست با “زهره صفاتی” مجتهده از شهر قم دیدار کند. او می نویسد:”صفاتی با لبخند می گفت که اخیرا از واتیکان دیدار کرده و در آنجا زنی را نیافته است. او معتقد است که ایران از نظر نقش زنان در امور مذهبی نقشی پیشتاز در جهان دارد. او اشاره می کند این که توانست نقش مرجعیت را ایفا کند خود نشان می دهد که فضا برای حضور در محافل مذهبی ایران فراهم است”.
خبرنگار این نشریه در پایان می نویسد:”امید به بهبود وضعیت وجود دارد اما واقعیت ان است که محافظه کاران هنوز هم مناصب مهم را در دستگاه های مهم در اختیار دارند”.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.