اطلاعیه‌ ارشاد درباره‌ سایت‌های‌ بی‌مجوز

عصر جنوب: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مدتی است شناسایی سایت‌های خبری بدون مجوز را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده، برای تسریع این روند، حتی از مردم هم کمک خواسته است.

پنج روز قبل معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسدود کردن سایت‌های خبری بدون مجوز خبر داد و البته بر وجاهت قانونی این عملکرد با اشاره به ماده ٧ قانون مطبوعات، تاکید کرد و یادآور شد که «تاکنون چند بار برای چنین سایت‌هایی ضرب‌الاجل تعیین شده است».

اعلام خبر مسدود کردن سایت‌هایی که از طریق هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز نگرفته‌اند، در روزهای اخیر، با واکنش‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها همراه بوده و برخی، این اقدام وزارت ارشاد را نشانه‌گیری برای فیلترینگ سایت‌های اصولگرا ارزیابی کرده‌اند اما معاونت مطبوعاتی تاکید دارد که آنچه اتفاق می‌افتد صرفا در جهت اجرای قانون مطبوعات است و هدف هم صرفا جلوگیری از رفتار غیرقانونی، غیراخلاقی، غیرحرفه‌ای و غیر شفاف، صیانت از حقوق شهروندی، حمایت از رسانه‌های قانونی و محدود کردن شب‌نامه‌های الکترونیک است.

برغم مخالفت‌هایی که در برخی رسانه‌ها همچنان جریان دارد، معاونت مطبوعاتی امروز ثابت کرد که بر موضع خود در قبال سایت‌های بدون مجوز تاکید دارد و با انتشار اطلاعیه‌ای خواهان همکاری مردم شده است. در این مطلب آمده است: «از آنجا که در حال حاضر صدها سایت خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات وجود دارد و شناسایی همه آنها مقدور نیست، به کمک شهروندان برای جامعیت ایفای وظیفه قانونی خود نیازمندیم.» وزارت ارشاد سامانه پیامکی را هم برای این امر در نظر گرفته تا عموم مردم بتوانند نشانی اینترنتی سایت‌های فاقد مجوز را به این سامانه ارسال کنند.

معاونت مطبوعاتی در اطلاعیه‌ی امروزش – ۱۹ شهریور ماه – تاکید کرده است: «در اجرای وظایف قانونی و پیگیری ضرورت و سیاست یادشده و به امید فضایی مهذب و مورد انتظار رهبر معظم انقلاب به کمک همه دستگاه‌های ذی‌ربط و فعالان دلسوز فرهنگی – رسانه‌ای نیازمندیم …» در حال حاضر بالغ بر ٢٧٠ خبرگزاری و سایت خبری موفق به اخذ مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات شده‌اند. همچنین در مقابل صدها سایت خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات وجود دارند.

بر طبق اعلام معاونت مطبوعاتی، سایت‌هایی که از شاخص‌های اخلاقی به دور هستند و دروغ، توهین، تهمت، ورود به حریم خصوصی مردم، هتک ارزش‌ها، نقض منافع و امنیت ملی، قانون شکنی و سیاه نمایی را سرلوحه کار خود قرار داده اند در اولویت برخورد قرار می گیرند. معاونت مطبوعاتی این راهکار را هم پیش روی صاحبان سایت‌های خبری بدون مجوز قرار داده تا با ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی ثبت تقاضاها (e-rasaneh.ir) درخواست خود را ثبت و کد رهگیری، دریافت کنند. البته ثبت در سامانه ساماندهی یا نفس ارائه درخواست از هیأت نظارت به منزله مجوز انتشار نیست، اما این اطمینان به اهالی رسانه داده شده که روند رسیدگی به این درخواست‌ها تسریع یابد. همچنین سایت‌های بدون مجوز فیلتر شده به محض دریافت مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، رفع فیلتر می شوند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.