چگونه یک خانه‌تکانی سالم داشته باشیم؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یک متخصص ارتوپدی گفت: کمر، گردن و شانه‌ها سه عضو از بدن هستند که در روزهایی خانه‌تکانی عید نوروز بیش از همه قسمت‌های بدن به آن‌ها فشار وارد می‌شود.

دکتر عبدالحسین مهدی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به این‌که چگونه یک خانه تکانی سالم داشته باشیم، اظهار کرد: افرادی که دردهای مزمن به ویژه درد در ناحیه کمر دارند، برای خانه تکانی باید از افراد دیگر کمک بگیرند و در هنگام نظافت کردن بسیار احتیاط کنند.

وی با اشاره به چگونگی درست تمیز کردن دیوارها و شیشه‌ها گفت: برای پاک کردن و نظافت دیوارها و شیشه‌ها تا جای ممکن افراد باید روی سطح بلندی ایستاده و خیلی خم نشوند تا کمر فشار کمتری را متحمل شود و هچنان این نکته را در نظر داشته باشند که دچار قوس کمر نشوند.

این متخصص ارتوپدی عنوان کرد: چگونگی حمل‌ونقل و بلند کردن اشیا و وسایل بسیار مهم است؛ برای بلند کردن وسیله باید بر روی هر دو زانو نشسته و سپس به بلندکردن آن وسیله اقدام کنند. در این هنگام افراد تا جای ممکن کمتر از ناحیه کمر خم شوند، تا در این ناحیه دچار مشکل نشوند.

وی افزود: اشیا و وسایل سنگین را نیز نباید به تنهایی جابه‌جا کرد چرا که منجر به درد کمر و دیسک خواهد شد و باید از افراد دیگر برای جابه‌جایی وسایل سنگین کمک گرفته شود.

مهدی‌نسب بیان کرد: برای نظافت به ویژه نظافت شیشه‌ها تا جای ممکن بهتر است که از خشک‌کن‌های بلند استفاده شود و از بالا رفتن برای تمیز کردن اجتناب کرد، در این صورت قطعا فشار کمتری به افراد وارد خواهد شد. در صورت استفاده از پله برای نظافت نیز بهتر است از پله‌های نردبانی استفاده نشود و از سطحی پهن برای بالا رفتن استفاده شود تا با حفظ تعادل بیشتر از سقوط فرد جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: کمر، گردن و شانه‌ها سه عضو بدن هستند که در روزهایی مانند خانه‌تکانی عید نوروز بیش از هر قسمت دیگری به آن‌ها فشار وارد می‌شود زیرا افراد با شستن قالی‌ها و جابه‌جا کردن وسایل سنگین فشار بسیاری بر این اعضا وارد می‌کنند.

این متخصص ارتوپدی افزود: بنابراین لازم است که در روزهای خانه‌تکانی، پیش از شروع به کار و نظافت کردن، از یک شال و یا کمربندهای طبی برای بستن کمر استفاده کرد و در صورت دیسک و درد گردن از گردنبندهای سبک ابری استفاده شود تا فشار کمتری به این ناحیه‌ها وارد شود.

وی با اشاره به این‌که در ایامی مانند عیدنوروز که بیشتر مطب‌ها تعطیل هستند و تنها مراکز اورژانس در دسترس هستند، توصیه کرد: افرادی که سابقه دیسک و به ویژه درد کمر دارند در خانه‌تکانی دقت و مراقبت بیشتری کنند و از افراد دیگر جهت نظافت کمک گیرند تا دردهای نواحی مختلف بدن تشدید نشود.

مهدی‌نسب بیان کرد: هر چند پاکیزگی نیمی از ایمان است و نظافت و پاکیزگی اثر روحی مفیدی دارد، افراد باید در هنگام نظافت موارد و نکات ایمنی را رعایت کنند تا دچار مشکلات سلامتی نشوند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.