سیدحسن خمینی به روند ردصلاحیتش اعتراض دارد، ولی شکایتی به شورای نگهبان نمی کند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سیدجواد امام درباره واکنش سیدحسن خمینی به رد صلاحیتش می‌گوید: «ایشان به روند اعتراض دارند، ولی فکر نمی‌کنم شکایتی انجام شود. ایشان به چه کسی باید شکایت کنند؟ به اعضای شورای نگهبان که او را به خوبی می‌شناسند؟! شکایت برای زمانی است که ابهامی وجود داشته باشد. شورای نگهبان، هم ایشان را می‌شناسد و هم مراجعی که ایشان را تأیید کرده‌اند. سؤال من این است که آیا اعضای شورای نگهبان این علما را نمی‌شناسند؟»
او ادامه می‌دهد: «اصلا سیدحسن آقا درس رسمی در قم دارد. مدیریت حوزه علمیه قم افراد را برای کلاس ایشان معرفی کرده‌اند. این‌طور نبوده که هرکسی خواسته وارد کلاس شود. با توجه به نظر علما، به نظرم درست نیست.»
جواد امام در پاسخ به این سؤال که «چرا باوجود دعوت‌نکردن از سیدحسن خمینی، باز هم صلاحیت ایشان با تردید همراه است و احراز نمی‌شود؟» می‌گوید: «نه برای ایشان پیامکی آمد و نه دعوت شدند. سیدعلی خمینی هم رسما تکذیب و اعلام کرد دعوتی از ایشان به عمل نیامده است. نکته دوم این‌ که در دوره‌های گذشته، روال بر این بوده که صلاحیت اجتهاد برخی افراد توسط علمای طراز اول تأیید می‌شد. علاوه‌بر‌آن، افرادی که دارای کلاس درس خارج هستند و تألیفات دارند هم اجتهادشان محرز است. درباره ایشان هم همین‌طور است. حتی صوت کل درسشان هم موجود است.» او ادامه می‌دهد: «حتی بعد از آن اعلام عمومی که راجع به افراد کرده بودند، سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد راه‌های دیگری هم برای احراز صلاحیت وجود دارد. سیدحسن آقا فرد شناخته شده‌ای است و آقایانی که ثقه هستند، ایشان را تأیید کرده‌اند.»

آزمون شهریور برای شناخته نشده‌ها بود

سیدحسن خمینی نه تنها در آزمون اجتهاد خبرگان شرکت نکرد، بلکه در آزمون شهریور هم شرکت نکرده بود. چیزی که سیدجواد امام درباره‌اش می‌گوید: «آزمون شهریور اصلا رسمی نبوده و برای قبل از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان بوده است. آن آزمون برای کسانی است که شناخته شده نیستند و اجازه‌شان توسط مراجع صادر نشده است. اساسا آزمون کتبی برای این دسته از افراد است و از این هم که بگذریم کدام یک از اعضای شورای نگهبان در کدام آزمون شرکت کرده‌اند؟»
اما علاوه‌بر سیدحسن خمینی، آیت‌الله موسوی بجنوردی هم با عدم احراز صلاحیت روبه‌رو شدند. جواد امام درباره آیت‌الله موسوی بجنوردی نیز می‌گوید: «ایشان احکام متعدد از حضرت امام دارد ولی رد صلاحیت شده است. جالب است که آیت‌الله بجنوردی خودش جزء ممتحنین دوره‌های گذشته آزمون خبرگان بوده است اما بااین‌حال احراز صلاحیت نشده است. به نظرم آقایان می‌خواستند بار مسئولیت را از دوش این عزیزان بردارند!»

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.