ایران، رتبه نخست فرسایش خاک در جهان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی گفت: تولید نهال‌ها باید انجام شود زیرا فرسایش خاک در کشور ما بسیار زیاد است و آمارها و ارقام نشان می‌دهد در جهان رتبه نخست فرسایش خاک را داریم.

محمدعلی طهماسبی در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره ملی علوم باغبانی که امروز (دوشنبه، ۵ بهمن) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته طی ۲ سال گذشته در حوزه باغبانی اظهار کرد: نخستین اتفاق تشکیل موسسه تحقیقات علوم باغبانی بود که از نظر سازمانی مستقل و  ردیف بودجه آن تعیین شده است.

وی افزود: در دو سال گذشته واردات بی‌رویه محصولات باغبانی داشتیم که انواع بیماری‌ها و آفت‌ها را به همراه داشت که وزیر جهاد کشاورزی دستوری مبنی بر ورود میوه صادر کرده و این اقدامی در جهت حمایت همه جانبه از تولید داخلی است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم توسعه بیمه باغبانی تصریح کرد: سطح بیمه باغبانی نیز توسعه پیدا کرده است اما هنوز بیش از ۳۰۰ هزار هکتار کمبود وجود دارد و باید از بیمه باغبانی افزایش یابد. بیمه گلخانه‌ای در هر چهار استان انجام شده و البته باید افزایش دهد.

طهماسبی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در حوزه امور باغبانی تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۱۳۴۰ فارغ‌التحصیل رشته باغبانی استخدام شدند؛ همچنین برای نخستین‌بار کودهای شیمیایی شناسایی و ثبت شد که این حرکت در جهت ساماندهی بازار بود زیرا پیش از این روند بدون ‌برنامه‌ای در بازار حاکم بود.

وی گفت: همچنین صندوق حمایت از محصولات باغبانی با مشارکت ۴۹ درصد از بخش دولتی و ۵۱ درصد از بخش خصوصی تشکیل شده است و تصمیم‌گیری در آن با بخش خصوصی است. مطالعات تشکیل چندین صندوق تخصصی محصولات نیز انجام شده که در آینده راه‌اندازی می‌شوند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش رشته باغبانی، عنوان کرد: اکنون کشت گلخانه‌ای در حال توسعه است که وجود رشته تخصصی آن در آموزش عالی نیز لازم است و در همین جهت این رشته تشکیل شده است؛ امیدواریم این رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز توسعه پیدا کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه و تشکل‌های کشاورزی گفت: به دنبال آن هستیم که تمام کارهای برنامه‌ریزی و ساماندهی توسط بخش‌خصوصی انجام شود و امیدواریم که تشکل‌های محصولات تخصصی نیز تشکیل شود.

طهماسبی با بیان این‌که نهالستان‌های بسیاری به صورت غیرمجاز در کشور وجود دارد، بیان کرد: برای سامان‌های این امر به دنبال ایجاد نهالستان‌های بزرگ در کشور هستیم و تسهیلاتی نیز در این خصوص در نظر گرفته شده است؛ در کنار آن تولید نهال‌ها نیز باید انجام شود زیرا فرسایش خاک در کشور ما بسیار زیاد است و آمارها و ارقام نشان می‌دهد در جهان رتبه نخست فرسایش خاک را داریم.

وی با تاکید به آن‌که باید دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به تولید داخلی کمک کند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی باید توانایی مدیریت حداقل یک گلخانه را داشته باشند و اگر این اتفاق حاصل نشود همین رویکرد پایین را در تولید خواهد ماند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان با اعتبار ۱٫۵ میلیارد دلار یکی از طرح‌های بزرگ وزارت کشاورزی است. همچنین تمهیدات و زیرساخت‌های لازم برای بازسازی ۳۲ هکتار از نخلستان‌های آبادان و خرمشهر که در جنگ از بین رفتند در حال انجام است.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.