ممنوعیت صید میگو فقط برای صیادان ایرانی/ عراقی ها براحتی صید می کنند

عصر جنوب: ممنوعیت صید گونه های مختلف آبزیان در فصول مختلف در حالی برای صیادان ایرانی اعمال می شود که صیادان عراقی براحتی و بدون هیچ نظارتی حتی در فصول تخم گذاری اقدام به صید گونه های مختلف آبزیان در آب های مرزی می کنند.
به گزارش ایرنا شیلات خوزستان ممنوعیت صید را در ایام تولید مثل یا تخم گذاری آبزیان اعمال می کند که در این راستا بازرسی از لنج ها برای جلوگیری از صیدهای ممنوع در دستور کار قرار دارد.

صیادان بخش مرزی اروندکنار آبادان از ممنوعیت صید در رودخانه اروند و نیز خلیج فارس گلایه دارند.

یکی از این صیادان می گوید: ممنوعیت صید میگو فقط برای صیادان ایرانی اعمال می شود، و صیادان عراقی براحتی به صید انواع مختلف آبزیان می پردازند.

‘محمد نصاری’ افزود: همه ما مجوز صید از شیلات داریم ولی دریابانی مانع از کسب و کار ما شده است.

‘حسن نصری’ یکی دیگر از صیادان اروندکناری که با دریافت تسهیلات بانکی به تازگی یک قایق موتوری خریده ، گفت: در صورت تداوم این ممنوعیت، قادر به امرار و معاش و بازپرداخت تسهیلات بانکی نیستم.

رییس شواری اسلامی شهر اروندکنار نیز با اشاره به گلایه صیادان از توقیف شناورهای صیادی افزود: شغل بیشتر اهالی منطقه صیادی است و ممنوعیت فصلی صید بویژه میگو باعث بیکاری و خانه نشینی صیادان شده است.

‘عبود بحرانی’ با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ لنج و ۵۰۰ قایق موتوری صیادی در اروندکنار آبادان گفت: صیادان عراقی بدون هیچگونه ممنوعیت و محدودیت اقدام به صید انواع ماهی و میگو می کنند.

رییس اداره شیلات آبادان نیز به اعمال محدویت صید میگو از ۱۲ شهریور اشاره کرد و افزود: این ممنوعیت با توجه به شروع فصل تخم ریزی اعمال شده است.

‘سید صالح هلالات’ اظهار کرد: ممنوعیت صید میگو در برگه مجوز صید به صیادان اعلام می شود تا صیادان با آگاهی کامل به دریا بروند.

وی افزود: صید میگو در فصل مجاز صید فقط توسط لنج های صیادی و نه قایق های موتوری در منطقه بهرکان امکانپذیر است.

ممنوعیت صید در راستای تکثیر گونه های مختلف آبزیان و جلوگیری از خطر انقراض آنها اعمال می شود، اما وحدت رویه برای اجرای این ممنوعیت در دو کشورعراق و ایران ضروری است که البته با توجه به تداوم وضعیت آشفته کشور عراق به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد این وحدت رویه نباشیم.

صید میگو به شیوه صید ترال یا کف روب انجام می شود که صدمات جبران ناپذیری به ذخیرگاه و زیستگاه های آبزیان می زند و صیادان مجاز فقط در فصل صید میگو می توانند از این روش استفاده کنند.

اروندکنار در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان و روبه روی شهر فاو عراق قرار دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.