معاون دادستان کل کشور: نه تنها وزارت ارشاد بلکه هیأت نظارت بر مطبوعات هم صلاحیت فیلتر نشریات الکترونیکی را ندارد

عصر جنوب: معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: نه تنها وزارت ارشاد بلکه هیات نظارت بر مطبوعات هم نمی‌تواند دستور مسدودسازی نشریات الکترونیکی را که از آن مرجع مجوز دریافت نکرده‌اند، صادر کند.
عبدالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در پاسخ به این سئوال که معاون وزیر ارشاد اعلام کرده سایت های خبری فاقد پروانه را در راستای اجرای ماده ۷ قانون مطبوعات مسدود می‌کنند، آیا ماده مذکور چنین اجازه ای را به وزارت ارشاد داده است یا خیر؟ افزود: ماده ۷ قانون مطبوعات انتشار نشریه بدون پروانه را ممنوع و جرم اعلام کرده است اما اجازه مسدود سازی چنین نشریه ای را به وزارت ارشاده نداده است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی افزود: براساس ماده ۱۲ قانون مطبوعات، وزارت ارشاد مکلف است تخلفات نشریات را جهت پیگرد قانون به مراجع قضایی اعلام کند بنابراین صرف اعلام جرم جهت پیگرد قانونی جزء وظایف ارشاد است و با عنایت به اینکه وزارت ارشاد در این خصوص مدعی محسوب می شود نمی تواند حکم قضیه را خود صادر کند.

خرم آبادی بیان کرد: نه تنها وزارت ارشاد بلکه هیات نظارت برمطبوعات هم نمی تواند راسا دستور مسدود سازی نشریات الکترونیکی را که از آن مرجع مجوز دریافت نکرده اند، صادر کند.

وی اضافه کرد: هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رای شماره ۹۱۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۴۳۸ مورخ ۲۷ /۶/ ۹۱ ، اعلام کرده است «هیات نظارت بر مطبوعات صلاحیت فیلتر و توقیف خبرگزاری ها و نشریات الکترونیکی را که از آن هیئت پروانه فعالیت دریافت نکرده اند ندارد.»

بر اساس این گزارش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته اقدام به فیلتر کردن تعدادی از سایت های خبری که مدعی شده اند از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز ندارد، کرده است 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.