مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش در اهواز: مجمع ملی و استانی جوانان احیا می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش از احیای مجمع ملی و استانی جوانان خبر داد.

رضا حجتی صبح امروز در حاشیه آئین افتتاحیه دوره توانمندسازی و دانش‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشارکت عمومی علیه طرد اجتماعی و یا در برابر بی‌تفاوت بودن نسبت به مسائل اجتماعی، باعث می‌شود دیگر اعضای جامعه احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: این احساس مسئولیت نیز متکی به اخلاقیات، دین، دانش افراد و مؤلفه‌های فراوان دیگر است که شناخت و رفتار فرد را شکل می‌‌دهد.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: باید تلاش کنیم که این مؤلفه‌ها را در جامعه تقویت کنیم، عنصر مشارکت اجتماعی یک اعتماد اجتماعی است و اگر این مقوله در جامعه کاهش پیدا کند، آن جامعه از مسئولیت‌پذیری شانه خالی خواهد کرد و کاهش این مشارکت اجازه نمی‌دهد که سرمایه اجتماعی شکل گیرد.

حجتی با اشاره به چهار روش توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد و جوانان گفت: البته این روش‌ها در دوره جدید تقویت شده و توسعه یافته است، روش اول همین دوره‌های کارگاهی است که موجب دانش‌افزایی و ارتقا می‌شود و بنا داریم که این مقدمه در دو سطح عمومی و تخصصی توسعه یابد.

این مسئول بیان کرد: روش دوم توانمندسازی، کمک مالی است که به طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه اختصاص می‌یابد، یکی از آموزش‌هایی که سازمان‌های مردم‌نهاد و جوانان می‌بینند این است که چگونه منابع انسانی و مالی خود را تأمین کنند که ما بخشی از این منابع را به عنوان کمک دولت به سازمان‌های مردم‌نهاد در قبال فعالیتی که انجام می‌دهند، ارائه می‌کنیم که این اقدام توسط شوراهای داوری صورت می‌گیرد.

حجتی عنوان کرد: روش کمکی دیگر این است که به سازمان‌های مردم‌نهاد می‌شود اجازه داد تا بتوانند شبکه‌های موضوعی و تخصصی خود را تشکیل دهند.

وی با اشاره با باقی ماندن چهار تشکل از گذشته که رایزنی برای اهدای آن‌ها در حال انجام است، بیان کرد: برای راه‌اندازی ۶ شبکه هم در حال مذاکره هستیم تا در چند ماه آینده راه‌اندازی کنیم.

حجتی ادامه داد: این موضوع می‌طلبد که تبادل، تعامل و هم‌افزایی بین سازمان‌های مردم‌نهاد و جوانان در سراسر کشور شکل گیرد.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر جلوگیری از خطاهای صورت گرفته و تکرار آن‌ها یادآور شد: چهارمین روش توانمندسازی کمکی است که در راستای شکل‌گیری اتحادیه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و جوانان خواهیم داشت که تحت عنوان مجمع استانی و ملی جوانان که درگذشته هم وجود داشته است، دوباره احیا خواهند شد.

حجتی تصریح کرد: کارکرد این اتحادیه‌ها این است که قدرت تأثیرگذاری سازمان‌های مردم‌نهاد و جوانان را بالا می‌برد و این چهار روش کمک می‌کند که جوانان رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال که می‌خواهند در فعالیت‌های اجتماعی مشارکتی شرکت کنند، آمادگی لازم را پیدا کرده تا پس از ۳۰ سالگی بتوانند مجوز لازم را دریافت و تشکل‌های توانمندسازی را تشکیل دهند.

این مسئول اشاره کرد: اگر این نوع توانمندسازی با گستردگی در حدود یک میلیون نفر از جوانان این رده سنی در پایان برنامه ششم محقق شود و در سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر کشور به عدد ۵ هزار برسیم، می‌توانیم عنوان کنیم برای ۱۰ سال آینده خمیرمایه و بنیان تشکیل سرمایه اجتماعی ایران را شکل داده‌ایم.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت به‌شدت به مسائل ناشی از رکود اقتصادی و تورم معطوف شده است ولی وقت آن رسیده که به جوانان و به‌ویژه مسائل اساسی آنان که اشتغال، مسکن و ازدواج است توجه جدی شود.

این مسئول ادامه داد: امید است توجه ویژه‌ای به منابعی که مخصوص توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد و جوانان است، داشته باشند و سرانه جوانان از مقدار فعلی افزایش پیدا کند.

حجتی خاطرنشان کرد: تقریباً و آنچه از طریق وزارت ورزش و جوانان تخصیص پیدا می‌کند، ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر در بیشترین حالت است که این مبلغ، بسیار کم است و باید مقدار بیشتری در این حوزه سرمایه‌گذاری شود، سرمایه‌گذاری که برای تولید نیروی انسانی هزینه شود.

وی اضافه کرد: می‌توانیم سخت‌افزار و نرم‌افزار را وارد کنیم ولی برای مغز افزار را که خود انسان است چه چاره‌ای باید اندیشید؟

حجتی در پایان عنوان کرد: بنابراین اگر دولت‌ها و به ویژه جامعه‌ها در این حوزه هزینه کنند جای دوری نرفته است و در نهایت به خود جامعه و تمام افراد آن و دولت‌ها برمی‌گردد.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.