اختصاص ۵۰ هزار میلیون ریال به بیمارستان‌های خوزستان برای اجرای طرح هتلینگ

عصر جنوب: معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز از اختصاص ۵۰ هزار میلیون ریال برای تحقق طرح هتلینگ بیمارستان‌های دولتی استان خبر داد.

ایرج نظری اظهار کرد: اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیون ریال به‌عنوان بودجه اولیه برای اجرای طرح تحول کیفیت هتلینگ به دانشگاه جندی شاپور اهواز اختصاص داده شده است.

وی افزود: بر اساس ارزیابی‌های بعدی که توسط تیم ارزیاب انجام می‌شود، مبالغ لازم در حد توان برای اختصاص به این طرح پرداخت خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز تصریح کرد: یکی از دستورالعمل‌های هفت‌گانه طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان مربوط به دستورالعمل ارتقای کیفیت هتلینگ بوده که هدف آن ارتقای خدمات‌دهی بیماران در بخش‌های مختلف است.

نظری اضافه کرد: متاسفانه بیمارستان‌های دولتی در کل کشور، بیمارستان‌هایی بسیار فرسوده و کهنه هستند که لازم است بازسازی و تعمیر شوند تا فضای مناسبی در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی ادامه داد: میانگین طول عمر بیمارستان‌های دانشگاه ۸۵ و برخی ۳۵ ساله است که طول عمر کمی نیست و نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در مباحث هتلینگ، وضعیت فیزیکی بیمارستان‌ها از نظر ساختمان، تجهیزات و تاسیسات دیده می‌شود.

نظری گفت: با اجرای این طرح، گردش بیماران در زمان مراجعه و ترخیص حداقل رفت و آمدها را برای بیمار و همراه خواهد داشت.

کمبود کادر پرستاری

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی مورد نیاز حوزه درمان بیان کرد: در سال جاری، کمبود نیروی انسانی به ویژه کادر پرستاری در این بیمارستان‌ها وجود داشته و البته در این دستورالعمل سعی شده که کمبودهای نیروی انسانی تامین شود.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: شغل پرستاری و حرفه‌ای بیمارستانی‌، حرفه‌ای سخت بوده و این کادر تعطیلات زیادی ندارند و باید در این زمینه تجدیدنظری در وضعیت کار پرسنل بیمارستان صورت گیرد.

نظری افزود: طبق برآوردی که برای اجرای طرح هتلینگ نظام سلامت کردیم، یک هزار و ۲۰۰ نیرو در این زمینه نیاز داشته و در فراخوانی که برای اعلام یک هزار و ۲۰۰ نفر اعلام شد، فقط ۶۰۰ نفر شرکت کردند.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: در این دستورالعمل که از ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۳ با چند فازبندی آغاز شد، یک ارزیابی کلی از وضعیت بیمارستان‌ها به مدت یکماه به عمل آمده و هزینه‌های لازم به‌منظور تغییر و تحولات بنابر نیاز، پرداخت و اجرای مراحل بعدی به ستاد مرکزی اجرای طرح تحول و وزارتخانه اعلام و بر حسب منابع مالی که دارند بودجه تخصیص می‌دهند.

نظری گفت: در اصل پس از انجام کارهای اولیه هتلینگ بیمارستانی، اقدامات لازم به خصوص ساختمانی آغاز می‌شود و بعد از انجام اقدامات اولیه، پایش و ارزیابی‌های لازم آغاز خواهد شد.

به گفته معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز، بعد از چهار ماه از انجام فعالیت‌ها، این طرح مجددا ارزیابی و بعد از نظارت بر پیشرفت کارها، تصمیمات بعدی گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های اولیه که جزئیات اجرای این طرح توسط تیم‌های ارزیاب به ستاد مرکزی و بعد به ستاد اجرایی در وزارتخانه اعلام می‌شود و بر اساس منابع مالی که در نظر گرفته شده به صورت فاز، فاز در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.