فوتی های آنفلوانزا در ایران به ۲۸ تن رسیدند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آنفلوانزا تنها برای تعدادی از افراد جامعه پرعارضه تر است، تصریح کرد: وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی برای آنفلوانزا توصیه نمی کند.

مهرنوشت، دکتر محمدمهدی گویا گفت: افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال ، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی مزمن ، خانم های باردار ، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد و اگر بیماری به موقع تحت درمان نگیرد ، منجر به مرگ می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: تا امروز در مجموع ۲۸ نفر (۲۴ نفر در کرمان و ۴ نفر در رفسنجان) در اثر این بیماری در کشور فوت کرده اند.

وی گفت: در پی بروز این بیماری در رفسنجان و کرمان از سه هفته قبل ، مسئولین وزارت بهداشت دو بار برای بررسی وضعیت بیماری و نظارت بر برنامه ها و اقدامات درمانی انجام شده بر بیماران در بیمارستان به این دو شهر سفر کرده و تمام اقدامات درمانی انجام شده را از نزدیک مورد برسی و ارزیابی قرار داده ایم.

گویا تاکید کرد: تمامی اقدامات درمانی لازم برای همه این بیماران انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه ای ،اقدامات درمانی موثر واقع نشد.

وی افزود: ۶ مورد  اخیر فوت شده در کرمان نیز مربوط به بیمارستان تامین اجتماعی و بخش خصوصی بوده است.

گویا گفت: در ابتدای فصل آنفلوانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته های آینده احتمال افزایش  ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد .

وی گفت: بر اساس اطلاعات سامانه نرم افزاری انتظار می رود در هفته آینده و هفته های بعد این بیماری در استان های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد.

گویا گفت: بعد از این دو استان، استان های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استانهایی هستند که طی هفته های آینده درگیر این بیماری خواهند شد.

وی در ادامه مجددا بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و با تاکید بر اینکه شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری نموده و به پزشک مراجعه نمایند.

گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمانهای دارویی ویژه قرار گیرند .
وی با تاکید بر اینکه شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

گویا در پایان گفت: رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.