صداوسیما و اصل بی‌طرفی/ غلامعباس توسلی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  روز گذشته رئیس سازمان صداوسیما در مجلس به دفاع از عملکرد سازمان تحت مدیریت خود پرداخت و بر این اصرار داشت که صداوسیما در روند فعالیت کمیسیون ویژه بررسی برجام بی‌طرفی را رعایت و تلاش نموده تا فرصتی برابر و عادلانه‌ای برای موافقان و مخالفان طرح برجام فراهم سازد. با این وجود عده زیادی رفتار صداوسیما در سال‌های اخیر و بویژه در روند پوشش خبرهای کمیسیون ویژه بررسی برجام را رفتاری یکسویه تلقی می‌کنند. با نگاهی به مطالب و برنامه‌های پخش شده از صداوسیما می‌توان دریافت عملکرد رسانه ملی در چارچوب وظایف این سازمان با نگاهی خنثی و خارج از میدان موضعگیری‌ها چندان قابل ارزیابی نیست بلکه چنین استنباط می‌شود که گویی ظاهرا این سازمان در یک سوی این موضعگیری‌ها به ایفای نقش پرداخته است. حتی اگر تلاش صداوسیما بر آن بود که خود را بی‌طرف نشان دهد باید اذعان داشت که در این تلاش به کامیابی و موفقیت نرسیده است. به باور نگارنده، رفتار صداوسیما در بروز عملکرد غیرجناحی به علت عادتی است که این رسانه از گذشته به آن دچار شده است و اکنون که نه کمیسیون ویژه‌ای در کار است و نه آنکه پرونده برجام باز مانده، این سازمان سعی دارد روال گذشته خود را حفظ کند. تا آنجا که در اذهان موجود است، صداوسیما در برخی از مواقع درمظان سوال به دلیل آنچه طرفداری از یک جناح کشور است ، قرار می‌‌گیرد هر چند در دوره‌هایی به دلیل آنکه در صداوسیما افرادی فعالیت داشتند که معتقد به رفتار بی‌طرفانه در مسائل سیاسی بودند این سازمان، کمی متفاوت از حال حاضر رفتار می‌کرد اما این دوره‌‌ها گویا اندک است. همچنین باید به این اشاره داشت که از صداوسیما در زمان‌های پیش و پس از تصویب طرح اجرای برجام در مجلس و تایید نهایی آن دو نوع رفتار متفاوت مشاهده شد. پیش از تصویب طرح مذکور، صداوسیما رفتاری را سرلوحه خود قرار داد که این رفتار را می‌توان به سوت زدن صداوسیما به نفع مخالفان تعبیر کرد اما بعد از تصویب طرح برجام، مواضع صداوسیما دچار تحولاتی شد و به سمت مشی فراجناحی حرکت کرد. اگرچه صداوسیما هنوز هم در نشان دادن این موضع توفیق و کامیابی لازم را حاصل نکرده اما باید این سوال پرسیده شود که چرا تحول؟ چرا صداوسیما رفتاری را اتخاذ نکرد که مجبور نباشد پس از نهایی شدن برجام، مواضع خود را به گونه‌ای دیگر نمایش دهد؟ این روند تا کی قرار است ادامه یابد؟ خوب است مدیران رسانه‌ملی برای همیشه تکلیف خود را با رسانه‌ای که متعلق به تمام مردم است، روشن‌تر و شفاف‌تر به آنها اطلاع‌رسانی کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.