رئیس​جمهور: برخی می​خواهند همه چیز را با دیوار و فیلتر حل کنند؛ مشکل حجاب زنان با پاسبان حل نمی​شود

عصر جنوب: رییس‌جمهور با اعلام این‌که این دولت از تهدید نمی‌ترسد، گفت: امروز در محضر امام هشتم و فرهیختگان استان خراسان می‌گویم دولت هر آنچه را که در راه مبارزه با فساد و راه توسعه کشور نیاز است انجام خواهد داد و در این راستا از هیچ شخص و قدرتی نخواهد ترسید.

برخی فسادهای حوزه علمی شگفت‌آور است
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع نخبگان استان خراسان رضوی با اشاره به این‌که دانشگاه ما از لحاظ کمیت توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است، افزود: به لحاظ تعداد مقالات در منطقه جایگاه خوبی داریم، اما باید بدانیم برای چه مقاله می‌نویسیم و آیا هدف‌مان از نوشتن مقاله بالا رفتن رتبه خودمان است؟ وی با بیان این‌که نوشتن مقاله نوعی توفق علمی است و در آن تردیدی نیست، گفت: باید حواسمان باشد مقاله نوشتن، ‌امتیاز گرفتن و گرید علمی هدف ما نشود، چون اگر چنین باشد به جایی نمی‌رسیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به این‌که در حوزه علمی به برخی فسادها بر خورده‌ایم که شگفت‌آور است، افزود: در گذشته در برخورد با موضوعاتی می‌گفتند انسان شاخ در می‌آورد و امروز متوجه می‌شوند که انسان از مشاهده برخی امور آنقدر به مغزش فشار می‌آید که گویی می‌خواهد شاخ در بیاورد؛ چرا که گاهی

شاهدیم برای گرفتن بورسیه تقلب می‌شود.
روحانی با اشاره به طبیعی بودن وجود رانت در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی بر این نکته که البته آن هم بد است، تاکید کردو گفت: اما این‌که فردی بخواهد با تقلب استاد بچه‌های مردم شود و بخواهد با تقلب معلم کشور شود و شاگردانی را تربیت کند که آنها در آینده می‌خواهند کشور را نجات دهند جای حیرت دارد آن هم در شرایطی که با تحریم اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی روبرو هستیم و شعارهای بلندی مطرح می‌شود. این‌که بخواهد تقلب اتفاق بیفتد و بعد از آن عده‌ای نامه‌های سرگشاده بنویسند جای شگفتی دارد. وی با تاکید بر این‌که این دولت از هیچ تهدیدی نمی‌ترسد، گفت: این دولت هر آنچه در راه مبارزه با فساد و توسعه مملکت نیاز باشد انجام می‌دهد و از هیچ قدرتی نخواهد ترسید.

مشکل فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود
رییس‌جمهور در ادامه گفت: ممکن است این سوال پیش آید که چرا نمی‌ترسید؟ دیگران خیلی چیزها دارند که می‌توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت شما را از گردش بیندازند. حال من می‌خواهم به شما بگویم این‌چنین نخواهد شد و تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار این دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود. روحانی افزود: اگر زمانی باشد که مردم در کنار این دولت نباشند آن قدرت‌ها هم نباشند ما موفق نخواهیم بود. موفقیت ما در سایه حمایت مردم و حضور و تلاش مردم و البته لطف پروردگار و عنایت حق که اصل و همه چیز است به دست می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در روزهای اولی که من انتخاب شدم به من گفتند تصور خام است که شما فکر کنید ظرف چهار سال می‌توانید کاری کنید. آنچنان برای شما چاه کنده‌اند که شما از این چاه به آن چاه می‌افتید و به جاده نخواهد رسید در حالیکه من به آنها این را گفتم اگرچه مشکلات زیاد است، اما باید امید ما بر تمام مشکلات فائق بیاید.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این‌که اگر دست به دست هم دهیم و وحدت و اتحاد و یکپارچگی همراه با جهاد و تلاش باشد کارها را به پیش خواهیم برد، افزود: جهاد همان کار پیگیرِ پرتلاش بی‌وفقه است و آنچنان باید تلاش کرد که حق و حد تلاش است. هم مدیریت ما و هم کار ما درس خواندن، درس دادن و هم تحقیق کردن ما باید جهادی باشد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در تمام مراحل ما باید با تلاش پیگیر و با جهاد و کوشش کارها را به پیش ببریم تا به مقصد و مقصود برسیم، اظهار کرد: برای این کار و حل معضلات این مملکت حتی در موضوع مبارزه با فساد به نتیجه برشد من کلیدی جز تحقیق، علم، دانش و فناوری نمی‌بینم. دانشمندان و دانشگاهیان و اهل نبوغ ما به ما طرح دهند؛ چرا که فساد تنها با شعار و ایجاد یک دادگاه حل نمی‌شود. وی در ادامه با تاکید بر این‌که مبارزه با فساد به طرح علمی نیاز دارد و شما برگزیدگان و نخبگان باید در این زمینه طراحی‌های لازم را داشته باشید، گفت: باید از فساد پیشگیری کنیم و راهش هم این است که شما اهل نظر و اندیشه راه‌حل ارائه دهید.

روحانی افزود: من اگر بخواهم برای جواز یک ساختمان، کارخانه و یا ورود یک کالا در اداره‌ای به یک نفر مراجعه کنم این خیلی بهتر است تا این‌که من با ۳۰ نفر مواجه شوم. با یک نفر روبرو شدن فسادش کمتر از روبرو شدن با ۳۰ نفر است. خدای ناکرده اگر بخواهم رشوه هم دهم یک بار رشوه می‌دهم نه ۳۰ بار. وی گفت: البته ما باید کاری کنیم که در کل فساد نباشد، اما این موضوع راه علمی دارید و شما باید با طرح علمی بگویید که چگونه رابطه مراجعه‌کننده با کارگزار کمتر و کوتاه‌تر شود. در این راستا خیلی از کارها می‌تواند با پست و به صورت الکترونیک انجام شود و دولت الکترونیکی یکی از راه‌های علمی مبارزه با فساد است. رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر مشکل ما آب، محیط زیست، سیاست خارجی، حقوق ملی و رودخانه مرزی است علم حقوق و سیاست و اقتصاد همه باید به کمک ما بیایند و شما باید کاری کنید که ما بتوانیم این مشکلات را حل و فصل کنیم.

با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود
رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جمع نخبگان خراسان رضوی با بیان این‌که وظیفه نخبگان حل معضلات جامعه مثل عبور از رکود و بازگرداندن رفاه، نشاط و امید به جامعه و تعالی اخلاق است، اظهار کرد: با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود. ارتقاء فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است. آیا راه ایجاد عفاف ون است؟ خود بانوان که از فرهیختگان جامعه هستند راه استقرار عفاف و حجاب را بلد نیستند؟ اینها روش و تحقیق می‌خواهد.

وی همچنین افزود: ما نباید اگر کاری را انجام دادیم و از آن نتیجه‌ای نگرفتیم آن را دوباره تکرار کنیم، بلکه بایدآن را اصلاح کنیم و راه علمی برای ارتقاء اخلاق و نشاط پیدا کنیم. عده‌ای می‌گویند باید دختر و پسر را جدا کنیم. در اول انقلاب فردی می‌گفت که باید برای این‌که زن و مرد در کنار هم در پیاده‌رو راه نروند در آنجا دیوار بکشیم. پس ما گفتیم که این دیوار کوتاه باشد تا بتوانیم افراد را پیدا کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: عده‌ای در اول انقلاب به دنبال ایجاد دیوار در کلاس‌ها برای جدایی دخترها و پسرها بودند که امام (ره) وقتی متوجه این مسأله شد بسیار عصبانی شد. به نظر من این بحث‌ها سخیف کردن دین اسلام است. دین ما دین مشکلات و سختی‌ها نیست و این‌همه پیچیدگی ندارد. ما باید راه‌حل درست و علمی پیدا کنیم. همه حجاب و عفاف را دوست دارند، زیرا حجاب موجب استحکام خانواده‌ها می‌شود. قرآن نیز فلسفه حجاب را تأمین امنیت می‌داند و این راه تأمین امنیت باید به وسیله عالمان و فرهیختگان پیدا شود. وی در ادامه با بیان این‌که ما باید ابتدا معروف را در جامعه ایجاد کنیم بعد آن را امر کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید برای مردم معروف را توضیح و شرح دهیم. در عصر ما راهی جز اقناع وجود ندارد، ما باید نسل جوان را اقناع کنیم، ولی ما دیوار و فیلتر را یاد گرفته‌ایم و فکر می‌کنیم با این دو مشکلات حل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان این‌که برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی دولت نیاز به کمک فرهیختگان و اساتید دارد، افزود: ما مریض را با دیوار، ون و فیلتر درمان نمی‌کنیم، بلکه مریض را به متخصص می‌سپاریم پس اگر سلامت راه علمی دارد فرهنگ، اقتصاد و مقابله با فساد نیز راه علمی دارد. روحانی در پایان با تأکید بر این‌که در نوشتن مقاله باید به دنبال راه‌حل باشیم، گفت: علمی که هم تن و هم جسم و هم روان را پرنشاط می‌کند جامعه را اصلاح خواهد کرد و باعث توسعه می‌شود.

 

 
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • بسم تعالی شما میتوانید اخبار مربوط به شهرستان اندیمشک را از پایگاه خبری تحلیلی سلام اندیمشک دریافت کنید . . . http://www.SALAMANDIMESHK.IR