نخستین سرشماری الکترونیکی از ۱۸ آبان در خوزستان

عصر جنوب: معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان خبر از نخستین سرشماری الکترونیکی از ۱۸ آبان ماه سال جاری به دستور رئیس جمهور در سراسر کشور و به مراتب در این استان خبر داد.

امید حاجتی اظهار داشت: بخش کشاورزی سهم قابل توجهی در تامین غذای مردم جامعه و همچنین اشتغال دارد ۱۹.۲ دهم درصد از کل شاغلان و ۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی (بدون نفت و گاز) استان مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۸۲، تعداد ۱۹۱ هزار و ۸۱۰ بهره‌برداری کشاورزی در استان خوزستان فعالیت داشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان گفت: جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برنامه‌ریزی به منظور بهبود شاخص‌های بخش کشاورزی(تولید، بهره‌برداری، واردات، صادرات و…) اجرایی می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: تهیه چارچوب آماری برای جمع آوری اطلاعات تفصیلی، با اجرای طرح‌های نمونه گیری بین سرشماری‌ها، تهیه اطلاعات ساختاری و پایه‌ای از بخش کشاورزی در سطوح جغرافیایی کوچک (آبادی‌ها) از اهداف دیگر سرشماری عمومی کشاورزی سال جاری است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان عنوان کرد: نخستین سرشماری در سال ۵۲ در سطح روستاهای کشور انجام، پس از آن در سال‌های ۱۳۶۷، ۷۲ و ۸۲ صورت گرفت و سرشماری سال ۹۳ پنجمین سرشماری عمومی کشاورزی در کشور، برای نخستین بار با استفاده از ابزار الکترونیکی (تبلت) و بدون استفاده از کاغذ با همکاری وزارت جهاد کشاوری اجرا خواهد شد.

حاجتی، مزیت این شیوه را، افزایش سرعت، دقت در جمع آوری و استخراج نتایج و کاهش هزینه‌ها عنوان کرد.

وی بیان داشت: این سرشماری به فرمان رئیس جمهور، از پنجم مهرماه تا ۱۸ آبان ماه سال جاری نیز در سراسر کشور از طریق مراجعه به بهره‌برداران کشاورزی و تکمیل فرم‌ها برای یکایک بهره‌برداران انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان تصریح کرد: در اجرای این سرشماری نیز حدود ۵۰۸ نفر در رده‌های نیز ۵۷ ستادی و ۴۵۱ نفر در استان خوزستان فعالیت خواهند داشت.

این مسئول ادامه داد: فعالیت‌های کشاورزی مورد نظر در این سرشماری نیز زراعت، باغداری، کشت گلخانه‌ای، پرورش دام (سبک و سنگین)، پرورش طیور به روش سنتی، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم و پرورش ماهی است.

حاجتی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که از بهره‌برداران جمع‌آوری می‌شود به صورت محرمانه خواهد بود متذکر شد: از این اطلاعات برای برنامه‌ریزی‌هایی مانند خدمات رسانی و یارانه‌های کشاورزی، یارانه‌های نهاده‌ها یا تسهیلات معیشتی به صورت کلان و همچنین شناسایی نقاط ضعف کشاورزی استفاده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: مردم استان مطمئن باشند که اطلاعات آنها ارتباطی به هدفمندی یارانه و مالیات نخواهد داشت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.