آغاز اعزام زائران خوزستانی حج تمتع از ۲۷ شهریورماه

عصر جنوب: مدیر کل حج و زیارت خوزستان گفت: اعزام زائران حج تمتع در خوزستان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ماه و بازگشت آنها از سرزمین وحی نیز از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه انجام می‌شود.

 

ناصر حویزاوی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: استان خوزستان یکی از استان‌های زائخیز کشور است که میزبان و مسئول سازماندهی اعزام زائران به عتبات عالیات و پروازهای حجاج به سرزمین وحی است.

وی افزود: اعزام زائران کشوری به حج تمتع از روز گذشته آغاز شد و در خوزستان از ۲۷ شهریور ماه آغاز می‌شود.عملیات اعزام زائران به حج تمتع تا ۳۰ شهریور ماه ادامه دارد، زمان برگشت حجاج نیز از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه خواهد بود که میانگین حضور زائران در سرزمین وحی یک ماه است.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان با بیان اینکه تمام هماهنگی‌های حضور زائران ایرانی و خوزستانی در عربستان سعودی انجام شده است، تصریح کرد: زائران این سفر معنوی را به راحتی انجام خواهند داد.

حویزاوی اظهار کرد: به منظور رعایت حال شهروندان اهوازی، مبدا تجمع و حرکت زائران خوزستانی در اهواز در نقاطی پیش‌بینی شده که بدرقه‌کنندگان بتوانند از امکانات رفاهی از قبیل پارکینگ و فضای سبز استفاده کنند و از ایجاد ازدحام در فرودگاه اهواز جلوگیری شود.

وی یادآور شد: تعداد زائران حج تمتع خوزستانی در سال جاری ۲ هزار و ۹۰۰ نفر به همراه یکصد نفر عوامل کاروان‌ها است که از این تعداد زائر یک هزار و ۴۲۱ نفر خانم و یک هزار و ۴۵۰ نفر آقا هستند که میانگین سواد ۵۰ درصد این افراد دیپلم و مابقی زیر دیپلم است.

حویزاوی با اشاره به ساخت و سازهای در حال انجام در شهر مکه، خاطرنشان کرد: این شهر در حال حاضر به دلیل توسعه حرمین تقریبا به حالت کارگاهی و عملیاتی درآمده است.ممکن است در مدت حضور زائران در آنجا برای آنها خسته کننده باشد، ولی در هر حال رعایت قوانین و مقررات برای همه زائران الزامی است.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان ادامه داد: شرایط جوی کشور عربستان سعودی نیز به ویژه در مشاعر و روز هشتم ذی‌الحجه ممکن است برای زائران خسته کننده باشد که باید نکاتی را لحاظ و به توصیه‌های داده شده دقت کنند.

وی با بیان اینکه در بحث انتقال زائران از هتل به حرم به دلیل لزوم رعایت برخی قوانین ترافیکی این انتقال در دو مرحله انجام می‌شود، تاکید کرد: زائران در این نقل و انتقالات با تامل رفتار کنند و صبر و حوصله داشته باشند.

این مسئول متذکر شد: هجوم به وسائط نقلیه علاوه بر پایین آوردن شانیت زائر مشکلاتی را به وجود می آورد بنابراین رعایت قوانین می‌تواند این فرایند را سهولت بخشد. در مراسم حج تمتع در سال جاری چندین طرح اجرا می‌شود که طرح انطباق یکی از این طرح‌ها است. در این طرح پزشک زنان به همراه کاروان‌ها اعزام می‌شود که به منظور خدمات‌دهی به بانوان زائر در کاروان‌ها است.

مدیر کل حج و زیارت خوزستان تصریح کرد: درمانگاه‌های شبانه‌روزی ویژه حجاج نیز در عربستان سعودی در نظر گرفته شده است که اطلاعات این درمانگاه‌ها بر روی کارت‌های زائران وجود دارد.

وی عنوان کرد: سازمان حج و زیارت کشور در سال جاری برای نخستین‌بار در شهر مکه چهار نقطه سازماندهی شده برای حضور حجاج درنظر گرفته است که این نقاط با رنگ‌های خاصی مشخص شده و امکان استفاده برای زائران بی‌سواد نیز فراهم شده است.

حویزاوی ادامه داد: استان خوزستان علاوه بر انجام ماموریت‌های سازمانی استان، مامور انجام طرح قربانی کشور است که این ماموریت به شکل ویژه به استان خوزستان واگذار شده است.

مدیر کل حج و زیارت خوزستان بیان کرد: زائران حج تمتع از آوردن هرگونه قرص و داروی ممنوعه خودداری کنند که لیست این داروها در اختیار زائران قرار دارد و داروها و قرص‌های زائران به شکل ویژه در مبادی خروجی و فرودگاه کنترل می‌شود.در بحث سوغاتی زائران تنها می‌توانند یک ساک ۲۰ کیلویی را همراه داشته باشند که در ابتدای سفر دو ساک در اختیار آنها قرار می گیرد.

حویزاوی ادامه داد: یکی از ساک‌ها در زمان رفت حاوی وسایل زائران است و ساک دیگر نیز برای خرید سوغاتی زائران در زمان برگشت است. زائران حتی‌الامکان تمام سوغاتی خود را از کشور تهیه و از حمل بار اضافی خودداری کنند.

مدیر کل حج و زیارت خوزستان در خصوص بیمه زائران تصریح کرد: در قرارداد با بیمه ایران موضوعات و موارد استفاده از بیمه کاملا مشخص شده و ارقام و مبالغی که بیمه در قبال بیماری، نقص عضو و یا مفقود شدن اموال و بار زائر باید بپردازد تعیین شده است.در سال جاری مسن‌ترین و جوان‌ترین زائران حج تمتع به ترتیب متولد ۱۳۰۴ و ۱۳۸۳ هستند و میانگین سنی زائران متوسط رو به بالا است.

حویزاوی افزود: ۲۲ کاروان از استان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند که از این تعداد به ترتیب شهرستان‌های اهواز با ۱۰ کاروان، دزفول، ماهشهر، شوشتر و بهبهان بیشترین تعداد زائران را دارند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.