محرومیت ساکنان ۱۸ روستای خرمشهر از حق بازگشت/ کشاورزی فراموش شده در خونین شهر

عصر جنوب: لایروبی نشدن انهار، نیزارهای انبوه و آلوده بودن مناطق مرزی شلمچه به مین و همچنین اجازه ندادن به صاحبان آن مناطق برای بازگشت به مزارع و زمین های خود از عمده مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان خرمشهری در بازدید قائم مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از این مناطق بود.

روز گذشته قائم مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سفری به خرمشهر، وضعیت کشاورزی منطقه را بررسی و نشست هایی را با مسئولان خرمشهری برگزار کرد. دیری فارم، جزیره مینو، حفار شرقی، حفار غربی و نهر عریض از مناطق بازدید شده معاون وزیر و هیئت همراه بود.

در حاشیه این بازدیدها قائم مقام معاون وزیر از نزدیک با باغداران ملاقات کرد و جویای مشکلات آنها در زمینه کشاورزی شد. لایروبی نشدن انهار و بودن نیزارهای انبوه و همچنین آلوده بودن مناطق مرزی شلمچه به مین و اجازه ندادن به صاحبان آن مناطق برای بازگشت به مزارع و زمین های خود از عمده مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان خرمشهری در این بازدیدها بود.

در پایان این بازدید جلسه ای در فرمانداری خرمشهر برای جمع بندی مشکلات و بررسی راه حل هایی تشکیل شد.

شلمچه در گذشته از پر رونق ترین مناطق کشاورزی

فرماندار خرمشهر در ابتدای این جلسه گفت: کشاورزان منطقه در زمینه زهکشی و آبیاری مشکلاتی عدیده ای دارند که تا کنون حل نشده است.

عبدالله حسینی افزود: از مشکلات عدیده کشاورزان جزیره مینو که در بازدیدها نیز آن را مشاهده کردیم لایروبی نشدن انهار و نرسیدن آب کافی به نخلستانهای آن منطقه بود.

حسینی به مشکلات منطقه حفار خرمشهر نیز اشاره کرد و گفت: در منطقه حفار غربی نیز در بحث بهره وری و آبشویی زمین ها نیز مشکلاتی زیادی داریم که امیدواریم مشکلات آنها نیز مرتفع شود.

وی تصریح کرد: انتظارات مردم خرمشهر در زمینه کشاورزی بسیار بالاست و یکی از دلایل بازگشت مردم به این مناطق احیای کشاورزی آن است که مسئولان باید مشکلات را از جلو راه آنان بردارند.

فرماندار خرمشهر عنوان کرد: در گذشته مناطق کشاورزی شلمچه از رونق ترین مناطق کشاورزی بوده و پس از اتمام جنگ و به رغم پاکسازی ۳۰ سانتی این زمین ها از مین ولی هنوز مشکلاتی در زمینه کشاورزی مشاهده می شود.

حسینی افزود: کارشناسان کشاورزی بر این باور هستند که پاکسازی عمقی ۲ متری برای این مناطق نیاز است و این امر متحمل پروسه زمانی و قراردادهای جدید با تیم پاکسازی است.

جنگ تحمیلی و شوری آب

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی که در این جلسه حضور داشت گفت: مردم خرمشهر دو ضربه را متحمل شدند یک هشت سال جنگ تحمیلی و از بین رفتن اراضی سرسبز و پربار این مناطق و دیگری شوری آب و ایجاد مشکلاتی در خشک شدن نخلستانها و مزارع آنها.

عبدالله سامری افزود: منطقه دیری فارم از بهترین مناطق کشاورزی در خرمشهر بود ولی اینک به دلیل شوری آب کشاورزی آن منطقه فلج شده است و این را امروز ما از نزدیک کاملا مشاهده کردیم.

سامری گفت: خرمشهر امروز دارد برای کل ایران پول و ثروت کلان تولید می کند ولی متأسفانه برای خود چیزی ندارد.

مردم ۱۸ روستا در خرمشهر از حق بازگشت محروم هستند

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در این جلسه از عدم اجازه بازگشت مردم ۱۸ روستای منطقه شلمچه سخن گفت و افزود: اگر شلمچه نا امن است چرا این اراضی با قیمت های پایین از مردم خریداری می شود. مردم این مناطق در حال مهاجرت هستند که باید سریعا با این معضل بزرگ مقابله کرد، من در این جلسه از مسئولانی که از پایتخت آمده اند احیای نخیلات مناطق خرمشهر و بازگشت مردم به روستاهایشان را خواستارم.

سامری افزود: به دلیل اجرای پروژه های صنعتی این مزارع از حالت کشاورزی خارج شده اند و مردم نمی توانند در برابر قدرت قانون ایستادگی کنند.

دستور رئیس جمهور برای احیای اراضی کشاورزی

قائم مقام معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی پس از شندیدن سخنان فرماندار و نماینده مردم خرمشهر گفت: وزیر جهاد کشاورزی به دستور رئیس جمهور دستور دادند که احیای مناطق کشاورزی خرمشهر و آبادان در اولویت برنامه ها باشد.

جهانگیر عرب عنوان کرد: همزمان با سفر ریاست جمهوری به خرمشهر کارهای عملیاتی احیای این اراضی پیگیری و شروع شده است.

وی اظهار کرد: اگر در ساله های گذشته کم کاری هایی در این امر شده بود امسال با همت این دولت جدید به سمت عملیاتی شدن در حال حرکت هستیم

قائم مقام معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه  با دستوری به موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح های آبیاری مقرر شد در ظرف سه هفته دیگر مناقصه ای برای آبیاری فرعی مناطق جزیره مینو انجام دهد و لایروبی انهار آن منطقه نیز تا یک ماه دیگر شروع شود.

——————————————–

گزارش و عکس: مهدی بحرانی پور

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.