تشکیل ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش

عصر جنوب: وزیر خارجه آمریکا در نشست ناتو ضمن اعلام این که برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش در عراق یک ائتلاف مرکزی تشکیل می‌دهد، خواستار حمایت گسترده از سوی شرکاء و متحدان شده اما اعزام نیروهای زمینی به عراق را نیز رد کرد.

جان کری، گفت: ما باید با شبه‌نظامیان داعش مبارزه کرده و مانع تصرف مناطق توسط آنها شویم و نیروهای امنیتی عراق و دیگر کشورها در این مناطق را که با این شبه نظامیان مبارزه می‌کنند، بدون اعزام نیروهای زمینی خود حمایت کنیم. اعزام نیروهای زمینی به عراق برای همه یک خط قرمز محسوب می‌شود که نباید از آن عبور کرد. رئیس‌ دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین خواهان تدوین طرحی جهت مبارزه با داعش تا پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل تا پایان ماه جاری میلادی شد. 

کری ادامه داد: این ائتلاف با عواملی که داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی را تقویت می‌کنند،‌ مقابله می‌کند.

مساحت مناطق تحت تصرف داعش در عراق
مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا اعلام کرد گروه داعش که بیش از ۱۰ هزار نیرو دارد، در حال حاضر کنترل اراضی میان رود دجله و فرات در عراق را در دست دارد که مساحت آن مساوی مساحت انگلیس است. متیو اولسن با بیان اینکه میزان درآمد روزانه داعش از فروش نفت و قاچاق و برخی اقدامات دیگر، یک میلیون دلار است، گفت: داعش خود را “رهبر جدید جهاد جهانی” می‌داند و از ابزارهای تبلیغاتی پیشرفته‌ای در مقایسه با دیگر گروه‌های مسلح برخوردار است.

اولسن گفت: سازمان اطلاعات آمریکا در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص برنامه‌های داعش برای دست زدن به اقدامات تروریستی در آمریکا در اختیار ندارد. وی گفت: ما می‌دانیم که بیش از ۱۲ هزار نیروی خارجی از جمله بیش از هزار اروپایی و بیش از صد آمریکایی طی سه سال اخیر به سوریه رفته‌اند و بیشتر آن‌ها به گروه داعش پیوسته‌اند. اولسن خاطر نشان کرد: هیئت تحقیقات فدرال آمریکا بیش از شش تن را که می‌خواستند برای جنگ در کنار داعش به سوریه بروند،‌ بازداشت کرد.

 

 

 
 
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.