«خوزستان»؛ رتبه دوم تولید ناخالص ملی و رتبه دوم بیکاری در کشور!/ حاجتی: استاندار باید رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد باشد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: یکی از پیشنهاداتی که برای مدیریت بهتر درون استانی ارائه شده، انتصاب استاندار خوزستان به عنوان رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد است.

به گزارش مهر، امید حاجتی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه سیاست های اقتصادی پساتحریم که در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سیاست های پساتحریم برای تکرار نشدن تجربه های تلخ گذشته تدوین می شود. این سیاست ها در واقع برای اینکه مانند گذشته از نوسانات خارج از کشور دچار اشکال نشویم، تدوین شده است.

وی افزود: استان خوزستان همواره نقشی مهم و حیاتی را در اقتصاد کشور بازی کرده و سرمایه گذاری های بسیار خوبی نیز در این استان انجام شده است.

خوزستان بعد از سیستان بیشترین بیکار را دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: خوزستان به لحاظ سهم تولید ناخالص ملی رتبه دوم استان را داشته ولی متأسفانه در مقابل بعد از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم بیکاری کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

حاجتی بیان کرد: همه مدیران باید به این نتیجه دست پیدا کنند که تنها با انجام وظایف ملی صرف و آن دسته از وظایفی که به آنها ابلاغ شده زمینه ساز توسعه نمی شوند. بنابراین همواره باید علاوه بر انجام وظایف ذاتی به وظایف بومی در جهت رفع مشکلات مردم نیز عمل کرد.

وی عنوان کرد: یکی از تلاش هایی که طی بیش از یک سال اخیر انجام شده این بود که در کنار انجام اقدامات کوتاه مدت، اصلاحاتی را نیز در مأموریت ها و وظایف محول شده ایجاد کرده و در نهایت نیز چشم اندازهای بلند مدت را برای خود ترسیم کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ادامه داد: اگر چشم اندازهای بلند مدت را با برنامه ریزی صحیح تدوین کنیم، آن وقت می توانیم به نیازهای استان توجه بیشتری داشته و در جهت برآورده کردن آنها و یا حل مشکلات بهتر گام برداریم.

حاجتی تأکید کرد: با توجه به نیازسنجی در ارتباط با داشتن سند چشم انداز نسبت به تدوین سند چشم انداز خوزستان اقدام کرده و در آن علاوه بر وظایف ملی و محوله، به حل معضلات و مشکلات مردم نیز خواهیم پرداخت. تمام این صحبت ها و فعالیت ها به همان یک جمله ای بر می گردد که نباید فقط وظایف صرف را انجام دهیم.

وی یادآور شد: استان خوزستان سهم قابل توجهی را در زمینه های مختلف کشوری دارد ولی در تدوین سند توسعه ششم هیچ سهمی برای استان ها در نظر گرفته نشده بود. بنابراین به مسئولان کشور اعلام کردیم با توجه به نقش پررنگ این استان یکی از مدیران را برای شرکت در جلسات کارگروه تدوین این سند بپذیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اضافه کرد: به هر حال استاندار یا یکی دیگر از مسئولان اجرایی استان در جلسات کارگروه تدوین سند توسعه ششم شرکت کرده تا مسائل استانی و بومی را مطرح و برای تدوین سند به آن توجه شود.

ایجاد فضا رقابتی بین استانها

حاجتی تصریح کرد: موضوع ضرورت ایجاد یک فضای رقابتی بین استان ها یکی دیگر از پیشنهادات است. طبیعتا استان ها در بحث مدیریت می توانند فضای رقابتی را ایجاد کرده و تنها راه رقابت نیز اجرای نظام درآمدپذیری است.

وی اظهار کرد: متأسفانه نظام درآمدپذیری طی پنج سال اخیر از کار افتاده و این غفلت در نظام فوق باعث کاهش انگیزه های استان برای کسب درآمد و همچنین خروج از وابستگی تک محصولی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: اگر قرار است که استان ها به مدیریت استانی خود و به تبع کشوری کمکی داشته باشند، باید نظام درآمد هزینه را در برنامه توسعه ششم احیا کرد.

حاجتی عنوان کرد: مدیریت یکپارچه استانی باید تحقق پیدا کرده و استاندار باید بتواند مدیران استانی خود را برای انتصاب پیشنهاد دهد. اگر این انتصابات بدون پیشنهاد و یا حتی در برخی موارد بدون مشاوره از گرفتن از استاندار انجام شود، قطعا در تحقق مدیریت یکپارچه استانی دچار اشکال خواهیم شد.

وی بیان کرد: فعالیت مناطق ویژه برای مردم استان و به تبع برای سایر کشور است. در این زمینه نیز پیشنهاد می شود که استاندار خوزستان به عنوان رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد و منطقه ویژه پتروشیمی محسوب شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان یادآور شد: احیای نظام درآمد هزینه و نظام مدیریت منابع مالی در استان نیز از دیگر پیشنهادات است. اگر مدیریت منابع در استان انجام شده آن وقت در تأمین منابع برای نیازهای استان نیز کمتر مشکل ایجاد می شود.

حاجتی تأکید کرد:‌ مدیریت منابع انسانی از دیگر پیشنهادات بوده و در کنار آن اجرای تفویض اختیارات است. اگر تفویض اختیارات در سطح منطقه یا استان انجام نشود قطعا مدیریت یکپارچه هم تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: متأسفانه سیستم مدیریت متمرکز فعلی پاسخگوی حل مشکلات مردم استان و کشور نیست. اگر در استان خوزستان بخواهیم همتای خود در کشورهای همسایه را ملاقات کنیم شاید به یک روز زمان هم نیاز نباشد، ولی وزارت کشور برای این ملاقات ها یک پروسه ۳۵ روزه تعریف کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در پایان گفت: اگر تنگ نظری ها در سطح ملی برداشته نشود، هیچ اتفاق و تغییراتی روی نخواهد داد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.