جناب خان عروسکی برای بزرگسالان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عروسک‌هایی مثل زی‌زی‌گولو، سنجد، کپل، نارنجی، مجیدجان، هادی و هدی و… الان از نسل آن عروسک‌های دوست داشتنی فقط کلاه‌قرمزی و دوستانش باقی مانده‌اند که در اعیاد ملی و مذهبی مردم را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند. حالا انگار باید آن ترانه قدیمی «عروسکا! عروسکا! کجایید»؟ را برای عروسک‌هایی بخوانیم که روزگاری ستاره‌های مطرح و بی‌ادعای تلویزیون بودند. «جناب‌خان» در مقایسه با همه آن شخصیت‌ها چند ویژگی بارز دارد. یکی‌این‌که او از دنیای کودکان جدا شده و دیگر حرف‌های بچگانه نمی‌زند. برخلاف دیگر عروسک‌ها که در برنامه‌های کودکانه ظاهر می‌شدند، «جناب‌خان» قهرمان دنیای بزرگسالان است.

رامبد جوان بر این تصور کلیشه‌ای که عروسک‌ها فقط متعلق به کودکان هستند خط بطلان کشید و نشان داد که یک عروسک می‌تواند برای بزرگ‌ترها هم جذاب باشد. جناب‌خان مثل آدم‌بزرگ‌ها رفتار می‌کند و دغدغه‌هایش شبیه به مردم معمولی کوچه و بازار است. او عاشق دختری به نام احلام است و برای رسیدن به این دختر حاضر است تمام زندگی‌اش را بدهد. «جناب خان» عاشق می‌شود و روبه‌روی دوربین از شکست عشقی‌اش می‌گوید و …. شاید همین آشنایی‌زدایی است که باعث شده مردم جناب‌خان را دوست داشته باشند. این عروسک خونگرم که ظاهری فانتزی دارد در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که کاملا واقعی است.

دومین ویژگی بارز جناب خان نسبت به بقیه این است که او با لهجه شیرین جنوبی حرف می‌زند. عروسک‌های مشهور تلویزیون هر کدام صدای منحصر به‌فرد خودشان را داشته‌‌اند. کلاه قرمزی و مجید جان دلبندم کلمات را اشتباه تلفظ می‌کردند؛ بعضی‌ها تودماغی حرف می‌زدند و برخی مثل زی‌زی‌زی گولو لحنی کتابی داشتند. در بین عروسک‌های مشهور تلویزیون فقط یک عروسک دیگر را سراغ داریم که لهجه‌دار حرف بزند. عروسک «آقوی همساده» که اتفاقا صداپیشگی آن را هم محمد بحرانی بر عهده دارد. بحرانی که خودش اهل شیراز است، هم از عهده لهجه شیرازی به خوبی برمی‌آید و هم زیروبم لهجه آبادانی را خوب می‌شناسد.

البته همان‌طور که گفته ‌شد او اصالتا آبادانی نیست و حتی در آبادان اقامت طولانی‌مدت هم نداشته‌است. این لهجه شیرین را به واسطه دوستان دوران کودکی‌اش آموخته و از آن زمان در خاطر سپرده‌ است.

جناب خان بر خلاف دیگر عروسک‌ها قرار نیست چیزی را آموزش بدهد. او می‌آید و چند تا شوخی می‌کند و چند تا ترانه جنوبی و عربی و کردی می‌خواند و می‌رود. در برنامه‌ای که هدف اصلی‌اش خندیدن و خنداندن (حتی الکی و بیخودی) است، جناب‌خان می‌آید که تنوعی ایجاد کند. او حکم یک زنگ تفریح را دارد که وسط آیتم‌های خاطره‌گویی و مصاحبه و مسابقه سر و کله‌اش پیدا می‌‌شود. درست‌ترش این است که بگوییم او هم یکی از کمدین‌های برنامه است که استندآپ کمدی اجرا می‌کند. مثل بزرگ‌ترها خاطرات تلخ و شیرین می‌گوید و با رامبد جوان و تماشاگران وارد تعامل می‌شود. برخی از خاطره‌های این عروسک آن‌قدر شیرین و شنیدنی اند که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخند. مثل آن خاطره‌ای که جناب‌خان ناآگاهانه فایل‌های غیرمجاز را در گروه‌های مختلف ارسال کرده و حالا نگران برخورد «پلیس فتا» است!

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.